ارومیه - روحینا مجیدی: آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید محصولات باغی و زراعی به شمار می‌رود که با دارا‌بودن بیش از یک‌میلیون هکتار زمین در تولید محصولات غذایی جایگاه ویژه‌ای از این لحاظ پیدا کرده است.

 طوفان، ۴۸درصد  از سیب آذربایجان‌غربی را نابود کرد

در این میان سیب از اصلی‌ترین محصولات تولیدی باغی این استان به‌شمار می‌رود که سالانه در حدود یک‌میلیون تن تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود و با این میزان برداشت در حدود 35درصد از مجموع سیب تولیدی کشور را به‌خود اختصاص داده است. امسال هم با وجود خساراتی که در فصل بهار و خشکسالی برباغات تولید‌کننده سیب تحمیل شد، پیش‌بینی‌ها از برداشت سالم این محصول از حدود 800هزار هکتار حکایت می‌کرد اما در هفته‌های اخیر وزش بادهای شدید در زمان برداشت نهایی باعث شد تا باغات سیب استان دچار خسارات وسیعی شوند و سیبی که قرار بود در ویترین بازارها چیده شود به یک محصول زیردرختی بی‌ارزش تبدیل شد.

در این بین مسئول ستاد بیمه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی میزان خسارت محصولات زراعی و کشاورزی استان در سال‌جاری را 900میلیارد تومان اعلام کرده است. محمد احرامی گفت: در مورد خسارت مربوط به میوه سیب باید گفت که این محصول به لحاظ اقتصادی و کیفیت ارزش خود را از دست داده است. وی یادآور شد: این خسارت باعث شد تا بسیاری از سیب‌های مصرفی به جای عرضه در بازار مصرف روزانه و ذخیره‌سازی‌ در سردخانه‌ها به یک‌محصول زیردرختی ‌ قابل استفاده در صنعت کنستانتره تبدیل شود که خسارت بزرگی برای باغداران محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه خسارت سیب در سال‌جاری تنها مربوط به طوفان اخیر نمی‌شود، اظهار کرد: امسال 48درصد خسارات به سیب ارتباط دارد که ارزش ریالی این لطمات 42میلیارد تومان تخمین زده شده است. احرامی عنوان کرد: برای کمک به کشاورزان سیاست‌های حمایتی ازجمله پرداخت تسهیلات بانکی بلندمدت، اجرای مواد قانونی درنظر گرفته شده در بودجه برای جلوگیری از وارد آمدن فشار مالی بر کشاورزان، افزایش اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی و اجرای برنامه‌های پیشگیری، پیش آگاهی و آمادگی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه درنظر گرفته شده اما هنوز مبلغ مدنظر و زمان اختصاص آن نامعلوم است. وی با انتقاد از صاحبان صنایع تبدیلی استان در خرید محصول زیردرختی به قیمت قانونی اضافه کرد: در این میان برخی کارخانجات با نخریدن محصول زیردرختی بر دغدغه باغداران می‌افزایند و امیدواریم این بخش با پیش گرفتن انصاف و قانع بودن به حق خود باعث نابودی حیات صنعت باغداری در تولید سیب استان نشوند.

خسارت 9میلیاردتومانی به باغداران ارومیه

رئیس اتحادیه باغداران ارومیه هم با بیان اینکه از مجموع 800هزار تن سیب تولیدی در آذربایجان غربی بیش از 45درصد آن به ارومیه اختصاص دارد، گفت: متأسفانه گذشته از خسارات خشکسالی و تگرگ فصل بهار، بدترین خسارات را در‌ماه جاری و همزمان با آغاز فصل برداشت سیب شاهد بودیم به‌طوری که میزان خسارت تنها در شهرستان ارومیه بیش از 9میلیارد تومان تخمین زده شده است و بی‌شک این رقم افزایش هم خواهد داشت. در این بازه زمانی تنها 25درصد از محصول سیب باغات ارومیه برداشت شده بود و از مابقی محصول برداشت‌نشده بیش از 70درصد آن آسیب دید و به سیب زیردرختی تبدیل شد و خسارت میلیاردی به کشاورزان تحمیل کرد.

امیرسالاری در پاسخ به این سؤال که آیا فروش سیب زیردرختی می‌تواند اندکی از خسارت مالی کشاورزان را جبران کند؟ افزود: خیر، هرچند فروش سیب زیردرختی از هیچ بهتر است و با هزینه‌ها برابری می‌کند اما با اظهار تأسف باید بگویم سودجویی و سوءاستفاده مشتریان سیب زیردرختی باعث شده است کشاورزان حتی هزینه حمل‌ونقل را هم از جیب خود پرداخت کنند و در حقیقت یک ظلم بزرگ به کشاورزان در حال انجام است. وی اضافه کرد: پیش از وقوع طوفان اخیر قیمت هرکیلو سیب زیردرختی در حدود 300تومان بود اما هم‌اکنون بسیاری از خریداران قیمت را به کمتر از 190تومان تنزل داده‌اند و حتی با وجود این هم از خرید امتناع می‌کنند تا کشاورزان مجبور به واگذاری محصول خود به نرخ‌های بسیار پایین شوند. سالاری با بیان اینکه باید ستاد تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی و اتاق بازرگانی به این قضیه ورود کنند و مانع از غیرمنطقی شدن قیمت‌ها و سوءاستفاده‌ها شوند، اظهار کرد: با روند موجود این ارگان‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل ستاد بحران برای بررسی علت این کاهش قیمت اقدام کنند.

رئیس اتحادیه باغداران ارومیه یادآور شد: با این خسارت‌ بی‌شک امسال ذخیره سردخانه‌ها کمتر خواهد شد، هرچند این طوفان بیشتر از همه کمر کشاورزان را خم کرد اما در آینده تأثیرات خود را در چرخه اقتصادی استان خواهد گذاشت. کمبود ذخیره در سردخانه‌ها مانع از تأمین نیاز بازار به این محصول در فصول بعدی خواهد شد، همین امر افزایش قیمت سیب را به‌دنبال دارد و از طرفی صادرات سیب هم بی‌شک به میزان کمتر از سالیان قبل اتفاق خواهد افتاد.

قیمت‌ها تغییر نکرده است

دبیر کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی ارومیه با رد تغییرات قیمت در خرید سیب زیردرختی توسط واحدهای تولیدی و کنستانتره ارومیه اظهار کرد: قیمت‌هایی که توسط اتحادیه به مبلغ 300تومان برای خرید هر کیلو سیب زیردرختی عنوان می‌شود، تاکنون هیچ نمونه خارجی نداشته است. صمد پورسلطانی ادامه داد: قیمت سیب زیردرختی پیش از وقوع طوفان 230تومان بود و بعد تنها با 10‌تومان کمتر به نرخ 220تومان خریداری شده و موضوعی که به‌عنوان سودجویی کارخانه‌داران عنوان می‌شود، کذب محض است. وی اضافه کرد: کارخانه‌داران بامشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و مشکلات اقتصادی باعث شده است تا سوددهی فعالیت آنها بسیار کمتر شود. دبیر کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی ارومیه با تأکید بر نبود هیچ نوع تغییری در قیمت خرید زیردرختی توسط کارخانه‌داران اظهار کرد: هرچندغیر منطقی نیست صاحبان این واحدها با توجه به عرضه زیادی که درخصوص سیب زیردرختی وجود دارد، خواهان کمتر شدن قیمت آن باشند اما به واقع چنین اتفاقی نیفتاده است.

کد خبر 238262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز