چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: دیدگاه‌های متفاوت مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی به حذف یا اجرای ایران کد موجب بالا گرفتن مناقشه طرحی شده که وزیر صنعت آن را مانع مبادلات تجاری قلمداد کرده است.

پس از اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر متوقف شدن اجرای ایران کد در انجام مبادلات تجاری، رئیس‌کل گمرک ایران نیز این طرح را غیرضروری قلمداد و بر انجام مبادلات تجاری براساس قوانین رایج بین‌المللی تأکید کرد که با استقبال برخی واردکنندگان بخش خصوصی مواجه و وزیر اقتصاد از تشکیل جلسه برای بررسی توقف یا اجرای این طرح خبر داد اما این رویکردها با واکنش رئیس سازمان ملی استاندارد و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا مواجه شده است.

تأمین منافع برخی افراد

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه یکی از خواسته‌های بخش خصوصی طی 2سال اخیر حذف ایران کد و طرح شبنم بوده است که اکنون توسط نعمت‌زاده درحال پیگیری است، گفت: هنوز مقاومت‌هایی از سوی ذی‌نفعان اجرای این طرح وجود دارد اما اکنون این طرح در مرحله ثبت‌سفارش متوقف شده است. مجید حریری با اعلام اینکه در یک‌سال‌ونیم گذشته همواره اعلام کرده‌ایم که موضوع ایران کد و طرح شبنم باعث کاهش رتبه ایران در فضای کسب و کار از 145به 153بوده، افزود: همچنین در فضای واردات 10پله نزول کرده و دلیل آن هم اضافه شدن 2مرحله ایران کد و طرح شبنم است. وی تصریح کرد: نمی‌دانم اجرای این طرح تاکنون چه منفعت‌هایی داشته‌ اما ضرر و زیان آن به لحاظ کاهش رتبه تجاری ایران قابل توجه است.

مخالفت با حذف ایران کد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از مخالفت با حذف کامل ایران کد و جلسه هفته آینده با سازمان توسعه تجارت درباره ارائه جایگزین ایران‌کد خبر داده و اعلام کرده اگر قرار بر حذف ایران‌کد باشد باید حتما برنامه‌ جایگزینی برای آن داشته باشیم.
نظام‌الدین برزگری هدف از اجرای ایران کد را نشان دار شدن کالاهایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند، دانست و به ایسنا گفت: با این طرح کالاهای غیررسمی و قاچاق نیز مشخص می‌شود. بر این اساس با حذف کامل ایران کد بدون اجرای برنامه جایگزین و یا حذف طرح شبنم مخالفیم گرچه طرح شبنم دارای اشکالاتی است که باید برطرف شود.

مقاومت در برابر شفاف‌سازی‌ واردات کالا

رئیس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات نیز با بیان اینکه از 8سال پیش تا‌کنون تنها 2میلیون و100هزار کد برای 65هزار عضو و متوسط هر عضو 35قلم کالا تولید شده است به خبرنگار ما گفت: هر کالا تنها یک‌بار شناسنامه الکترونیکی واردات دریافت می‌کند و با این روند آیا این تعداد کد واقعا مانع مبادلات تجاری بوده است. آنچه موجب دیدگاه‌های اخیر در مورد توقف اجرای ایران کد شده است مقاومت در مقابل شفاف‌سازی‌ واردات کالاست.

احمد غلامزاده افزود: گمرک از 8سال پیش تا‌کنون زیر بار اجرای این طرح نرفته است این درصورتی است که اجرای این طرح موجب شفاف‌سازی‌ در واردات کالا شده و از برخی سوءاستفاده‌های صورت گرفته مانند واردات خودرو به جای دارو و کالاهای اساسی با ارز مرجع جلوگیری خواهد کرد.وی با بیان اینکه متأسفانه گمرک و برخی وارد‌کنندگان برای اجرای این طرح‌ فرافکنی می‌کنند، افزود: گره زدن کاهش رتبه ایران در فضای کسب و کار به اجرای ایران‌کد بسیار سخیف بوده و باید براساس آمار و ارقام درست و مستند سهم اجرای ایران کد در تأخیر انجام مبادلات تجاری را مشخص کنند.

کد خبر 237942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز