چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

مجتمع مسکونی ما در محل پیشین یکی از آن خانه‌های اعیانی به اصطلاح هشت دری قدیم در نزدیکی بازار تهران ساخته شده است.

طنز - برندسالاری

یک خانه نقلی بازسازی شده در مدخل حیاط مجتمع که چندان بزرگ هم نیست، متعلق به مرد میانسالی است که ما او را «عارف آقا» صدا می‌کنیم. عارف آقا که دوران کودکی‌اش در آن خانه قدیمی گذشته و با مالکش نسبت خویشاوندی دور دارد پیرپسری است که مدام از خاطرات آن خانه می‌گوید، او در عین حال هم نقش مدیر مجتمع را دارد و هم به همسایگان برای کارهای تعمیراتی و خریدهای سنگین و ... یاری می‌دهد. از شهریورماه امسال همگی متوجه شدیم که عارف آقا در آن خانه نقلی کارهایی را انجام می‌دهد اما از آنجا که به او اعتماد داریم خیلی در کارش دقیق نشدیم چون می‌دانستیم دیر یا زود به حرف می‌آید و خودش می‌گوید که سرگرم چه کار جدیدی است! از آنجا که به مصداق مصرع معروف «پریرو تاب مستوری ندارد»، عارف آقا یک بسته آب نبات تعارفی برای ما آورد آن هم روزی که همه در محوطه پارکینگ جمع بودیم و بشارت داد که در همان خانه نقلی دوست داشتنی سرگرم تولید آب‌نبات‌های جورواجور با برند عارف آقا است! اول باور نکردیم اما پس از وارسی بسته‌های آب نبات متوجه شدیم که درست می‌گوید کنار نام، تصویری هم چاپ شده بود که برای هربسته متفاوت بود؛ آب نبات‌های بسته‌بندی شده باتصویر لیمو، آلبالو، توت فرنگی و...! یکی از همسایگان با حیرت از عارف آقا پرسید که چطور مجوز گرفته است، عارف آقا لب‌هایش را جمع کرد و دستش را به کمرش زد و گفت: فکر می‌کنید همه این آب نبات‌ها مجوز دارند؟ نه آقا جان! مثل من می‌روند فله‌ای از بازار می‌خرند، بسته‌بندی‌اش می‌کنند و یک اسمی رویش می‌گذارند و گران‌تر هم می‌فروشند، مگر آنهایی که کارخانه‌ای هستند معتبرند؟یکی دیگر از همسایگان گفت: چرا تاریخ مصرف ندارد!؟
عارف آقا، لبخندی زد و گفت، اونم به چشم! فردای آن روز او بسته‌ای را آ‌ورد که تاریخ مصرف هم رویش درج شده بود اما بسیار ریز و ناخوانا!
من گفتم، ‌اینکه قابل خواندن نیست!
عارف آقا، دو بسته کنسرو لوبیا و تن ماهی به من نشان داد که تاریخ مصرفشان به همان ریزی نوشته شده بود، بعد اعتراف کرد که از روی آنها کپی کرده است!
از قضا،‌ آب نبات‌ها طعم و مزه خوبی دارند. ما هم راضی هستیم اما ته‌دلمان نگران، صدها کارگاه ناشناخته تولیدی با برندهایی از قبیل همین برند همسایه‌مان هستیم، به خصوص در مورد محصولاتی مثل تن ماهی. به یقین اگر برندهای جعلی تنها منحصر به عارف آقا بود خودمان تحریمش می‌کردیم اما شما هم می‌دانید که اینگونه نیست و نام و نشان‌های نامعتبر در بازار مصرف غوغا می‌کنند!

خوش خیال

کد خبر 237816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز