گروه اقتصادی: دولت با تغییر رویکرد قبلی خود، از حذف یارانه نقدی پردرآمدها در سال‌جاری منصرف شد.

بانک

به گزارش همشهری، این انصراف در حالی صورت می‌گیرد که مقامات اقتصادی پیش از این با طرح کسری یک‌هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی ماهانه، از ضرورت اقدام عاجل برای حل این مسئله و در صدر آن حذف یارانه 3دهک بالای درآمدی خبر داده بودند. کاهش هیجانات و واقف شدن مسئولان و نهادهای اقتصادی به دشواری کار شناسایی پردرآمدها آن هم در ماه‌های پایانی سال که دولت به‌شدت گرفتار تنظیم بودجه93 و مدیریت بازار است،‌در این تغییر رویکرد مؤثر بوده.

در یکشنبه گذشته نیز نمایندگان مجلس از طرح خود مبنی بر تکلیف دولت به حذف یارانه نقدی پردرآمدها در یک بازه زمانی 3ماهه منصرف شده بودند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد همچنان روند پرداخت یارانه نقدی به مانند 34‌ماه گذشته ادامه می‌یابد و دولت به هر سختی که شده تلاش دارد تا 5‌ماه دیگر به همه ایرانیان به‌طور مساوی یارانه نقدی 45هزار تومانی را پرداخت نماید. طرح اخیر دولت هم مبنی بر خارج کردن 7.5 میلیون از پردرآمدها تا 3‌ماه آینده ظاهرا از دستور کار خارج شده است.

دیروز سخنگوی دولت پیرو اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر عدم‌تجسس دولت در اطلاعات اقتصادی خانوارها و ضرورت حفظ اعتماد مردم به دستگاه‌های دولتی تأکید کرد: در حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی هیچ عجله‌ای نیست و پس از تکمیل اطلاعات تصمیم می‌گیریم، محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌احتمال فراوان از ابتدای سال93 اجرا می‌شود، افزود: دولت مشکلی در این زمینه ندارد و قبل از اینکه مطالعات لازم انجام نشده باشد و اطلاعات کامل را در اختیار نداشته باشم، هیچ‌گونه اقدام شتابزده‌ای را در حوزه یارانه‌ها انجام نمی‌دهیم.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه اطلاعات موجود ناقص است، تأکید کرد: سعی می‌کنیم در گام نخست اطلاعات موجود را تکمیل و نواقص را برطرف کنیم تا پس از مطالعات انجام شده، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا و حتی روند موجود را با کیفیت بهتر انجام دهیم.
وی درخصوص کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها و احتمال حذف تعدادی از یارانه‌بگیران دارای تمکن مالی بالا گفت: دولت کسری بودجه این طرح را با صرفه‌جویی از محل سایر درآمدهایش تأمین می‌کند و مشکلی در تأمین کسری بودجه نداریم.

کد خبر 237783
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز