گروه سیاسی: پس از آن‌که انتقادات گسترده‌ای نسبت به تعیین زمان برگزاری انتخابات مجلس هشتم در روز 24 اسفند صورت گرفت، وزیر کشور که از ابتدا دولت را ناگزیر از برگزاری انتخابات در این زمان دانسته بود، به‌صورت تلویحی از تعیین این زمان حمایت کرد.

وی گفت: تنها زمان ممکن در اسفند ماه 24 اسفند بوده و در هفته‌های ابتدایی اسفند ماه امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد.

دفاع وزارت کشور از این زمان درحالی صورت می‌گیرد که برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با همشهری ضمن انتقاد از این زمان خواستار برگزاری زودتر انتخابات در اسفند ماه شده و دهم اسفند ماه را زمان مناسب برای برگزاری انتخابات دانسته‌اند.

البته وزیر کشور هم  گفته است که باتوجه به این‌که در هفته‌های دوم و سوم اسفند ماه با مراسم عزاداری عمومی مانند اربعین و 28 صفر مواجه هستیم لذا تنها زمان ممکن در ماه اسفند، 24 اسفند ماه بوده و امکان برگزاری انتخابات در هفته‌های ابتدایی اسفند وجود ندارد.

مصطفی پورمحمدی همچنین تصریح نموده تاریخ پیشنهادی ما به شورای نگهبان 23 فروردین 87 بوده که شورای نگهبان به علت آن‌که برای دور دوم فاصله کمی پیدا شود با جلو انداختن زمان انتخابات موافقت کرد.

وی مشکل وزارت کشور برای جلو انداختن زمان انتخابات را این دانست که مسئولانی که مایل به شرکت در انتخابات هستند باید 6 ماه قبل از شروع عملیات ثبت‌نام از سمت خود استعفا بدهند که عملا این زمان از ما گرفته شده است.

این توضیحات وزیر کشور درحالی است که در حال حاضر زمان استعفاها 15 تیر ماه بوده و به اعتقاد محمد دهقان نماینده طرقبه، وزارت کشور مشکلی برای اجرای مصوبه مجلس ندارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی هم با تأکید بر برگزاری انتخابات در دهم اسفند ماه گفت: در این صورت فرصت استعفاها 31 خرداد می‌شود و این امر منافاتی با مصوبه مجلس نخواهد داشت.

محمود محمدی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم، زمان 24 اسفند را زمان نامناسبی دانست و گفت: روال گذشته هم این نبوده که روز انتخابات به آخرین روزهای اسفند ماه موکول شود.

علی‌رغم سخنان انتقادی نمایندگان که در گفت‌وگو با همشهری مطرح شده است، محمدحسین موسی‌پور معاون پارلمانی وزارت کشور بیان داشته که پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات مجلس در 24 اسفند اندیشیده شده است.

مشروح گفت‌وگوی نمایندگان با همشهری روز شنبه منتشر می‌شود.

کد خبر 23761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز