همشهری آنلاین: سیزده آبان در تاریخ انقلاب اسلامی برگی زرین و مقطعی حساس و مناسبتی پرخاطره است، به خصوص آنکه چهارده سال بعد از تبعید حضرت امام (ره) در همین روز (۱۳آبان ۱۳۵۷) فرزندان امام و صدها دانش آموز و دانشجو در مقابل دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف با شعار "درود بر خمینی" و "مرگ بر شاه" پایه‌های حکومت را به لرزه درآوردند؛ و با گوله های مأموران شاه به خاک و خون غلتیدند.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: دانش‌آموزان، همچون سایر گروه‌های ملت در اطاعت از فرمان حضرت امام (ره) که همه را دعوت به مبارزه بی‌امان با رژیم آمریکایی شاه می‌نمود، سر از پا نمی‌شناختند و نجات اسلام را در پیروی کامل از امام (ره) ساز‌ش‌ناپذیر می‌دانستند. این طبقه جوان و فعال جامعه، بحق یکی از ارکان و پایه‌های مهم انقلاب پیروزمند اسلامی بودند.

صبح روز 13 آبان‌ماه سال 1357، دانش‌آموزان در حالیکه مدارس را تعطیل کرده بودند، رو به سوی دانشگاه نهادند؛ تا بار دیگر پیوندشان را با رهبر بت‌شکن خویش به جهان اعلام نمایند.

این جوانان پرشو خداجو، گروه گروه داخل دانشگاه شدند، و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگر از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. مأموران شاه، دانشگاه را به محاصره خود درآورده بودند تا چنانچه فریاد حق‌طلبانه از گلویی برخاست که آن را با گلوله پاسخ دهند.

دانش‌آموزان در کنار نرده‌ها و زمین چمن اجتماع کرده بودند، و فریاد مقدس "الله اکبر" آنان فضا را می‌شکافت و تا فاصله‌های دور طنین می‌انداخت.

ساعت 11 صبح مأموران ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان دانش‌آموزان و دانشجویان پرتاب کردند. اجتماع‌کنندگان در حالیکه به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کردند و با فریاد دشمن شکن "الله اکبر" لرزه به اندام مأمورین مسلح شاه افکندند.

در این هنگام تیراندازی آغاز شد و لاله‌های انقلاب یکی پس از دیگری در خون خود غلتیدند.

جوانان با فریاد "الله اکبر" و با شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر شاه" به شهادت رسیدند، و انقلاب خونین اسلامیشان را تداوم بخشیند و دشمنان اسلام را بیش از پیش به رسوایی و شکست کشاندند. در این واقعه 56 تن شهد و صدها نفر مجروح شدند.

امام خمینی (ره) درپیامی که به همین مناسبت از پاریس برای امت قهرمان ایران فرستادند و فرمودند:

«عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است، ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام... صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.»

سیزدهم آبان روزی است که جوانه‌های سبز ایمان رویید، و دانش‌آموزان مسلمان به نشانه اعتراض به حکومت، در دانشگاه تهران اجتماع کردند ‌و تاریخ، شاهد خون به ناحق ریخته آنان شد. دانش‌آموزان انقلابی برخاستند تا نور گوهر دانش و دانش‌آموزی را در آیینه حماسه و دلیری بتابانند و غبار خودباختگی را از سیمای مدرسه بروبند. آنان برخاستند تا انقلاب ننشیند، و فریاد کردند تا جهان، پیام انقلاب ما را بشنود.

اینک ما مانده‌ایم با خاطرات آن روزها و می‌دانیم که امروز اگر به سایه راحت نشسته‌ایم، مدیون استقامت شهیدانی هستیم که در آشوب ظلمت چیره، به مصاف شب رفتند تا ایمان خفته انسان را به سامان صبح برسانند.

یاد همه شهیدان دانش‌آموز، گرامی، خاطره 13 آبان در جان‌ها جاودانه باد.

............................

حجة‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی:مدیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز

کد خبر 237461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز