همشهری آنلاین: رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه در عمل شاهد برخی قانون ستیزی و قانون گریزی‌ها در جامعه هستیم، گفت: نظام اداری کشور سلامت مورد انتظار را ندارد.

محمد جعفر منتظری دیوان عدالت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در نشست شورای اداری خراسان شمالی اظهار کرد: این فاصله باید برطرف شود و البته راه کاهش این فاصله بسیار روشن و راهکار ساده است.

وی با اشاره به اینکه ضعف در سلامت اداری مشکل و آسیب سراسر کشور است، افزود: راه کار حل این مشکل این است که معیار انجام هر کدام از ما در انجام وظایف، قانون و رعایت قوانین و مقررات باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: اگر مردم ببینند قانون در جامعه عمل می‌شود، هرچند به خواسته خود دست نیابند، از عملکرد دولت راضی می‌شوند.

منتظری عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود در شورای اسلامی را از ضعف‌های اداری عنوان کرد و گفت: شورای اسلامی ظرفیت قابل قبول و ظرفیت ارزشمندی دارد اما از آن استفاده نمی‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری اظهار کرد: بسیاری از مصوبه‌های شورای شهر دنبال نمی‌شود و مورد شکایت است.

وی درباره مشکل و تخلف تغییر کاربری زمین‌های شهری گفت: شهرداری با توافق شورای شهر زمین‌های شهروندان را با قیمت پائین خریداری کرده و تغییر کاربری می‌دهند این در حالی است که قانونگذار برای تملک زمین برای دستگاه‌ها، راه مشخص و روشن دارد.

استخدامی‌ها، مهم ترین موضوع شکایات

منتظری درباره تخلفات و مشکلات ایجاد شده در استخدام دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای رسیدگی به شعبات دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود، موضوع استخدام است.

وی افزود: برخی از بخش‌نامه‌ها و نیز نحوه برگزاری آزمون های استخدامی موضوع شکایات به دیوان عدالت اداری است و برای جلوگیری از بروز این مشکلات تنها باید یک خط قرمز مد نظر قرار گیرد و آن قانون و عمل به قانون است.

رئیس دیوان عدالت اداری با تاکید بر لزوم آشنایی کارکنان با قوانین گفت: عمل به قانون مستلزم این بوده که کارکنان دولت با قانون آشنایی داشته باشند.

مدیران با قوانین آشنایی ندارند

منتظری افزود: به طور قطع می‌توان گفت که مدیران آگاهی و اشراف کامل به قوانین ندارند و همین امر نیز در بروز آسیب‌ها و مشکلات موثر است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: البته یک مدیر نمی‌تواند به صورت کامل بر تمام بخش‌نامه‌ها، قوانین و آئین‌نامه‌ها اشراف داشته باشد اما در حوزه کاری می‌توان با قوانین و دستورالعمل‌ها و قوانین آشنایی یافت.

منتظری از مدیران اجرایی خواست تا آشنایی و ارتقای آگاهی خود و زیرمجموعه خود با قوانین را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه آشنایی با قوانین می‌تواند در کاهش تخلفات و نیز شکایات موثر باشد، گفت: سال گذشته 120 هزار شکایت به دیوان عدالت اداری رسید که این آمار خیلی بالا بوده و باید کاهش یابد.

رئیس دیوان عدالت اداری اظهار کرد: البته شمار این میزان شکایات نشان از پذیرفته شدن تمامی آن نیست و نیمی از این شکایات رد می‌شود اما این آمار شایسته ما نیست.

مظفری افزود: هم اکنون دو هزار فقره از شکایات مزبور در هیئت عمومی در نوبت رسیدگی است.

وی با بیان اینکه رویکرد استاندار خراسان شمالی اجرای قانون است، اظهار امیدواری کرد: این رویکرد در لایه‌های مختلف نظام اداری اثرگذار بوده و نفوذ داشته باشد و اهتمام به اجرای قانون در جامعه فراگیر شود تا شمار شکایات کاهش یابد.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: استاندار می‌تواند با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای مدیران، آشنایی آنان را با قوانین و مقررات ارتقاء داده و زیرمجموعه‌ای قانون‌مدار بار بیاورد.

شمار شکایات افزایش یافته است

مظفری تصریح کرد: مقایسه نشان می‌دهد شمار شکایت‌های رسیده از دستگاه‌های اجرایی خراسان شمالی در سال 91 نسبت به سال‌های گذشته، 32.7 افزایش داشته است.

رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد:‌ میزان شکایت به دیوان عدالت اداری از دستگاه‌های اداری در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال نیز افزایش یافته اما میزان آن کمتر است.

وی تصریح کرد: میزان شکایات مردم و کارکنان دستگاه‌های اجرای خراسان شمالی به دیوان عدالت اداری در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13درصد رشد داشته است.

کد خبر 237306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز