گروه ادب‌و هنر-احمد افشار: حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این دوره نیز بی‌حاشیه نبود؛ هر چند عده‌ای از نویسندگان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از نبود شرایط مناسب برای حضور در نمایشگاه برای تعامل جهت چاپ آثارشان در خارج از کشور انتقاد کردند ولی کسی پاسخگوی این انتقادات نبود.

به‌عنوان نمونه در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بی‌برنامگی‌های لحظه‌ای مسئولان نمایشگاهی باعث شد یکی از نویسندگان کشورمان پس از دعوت به نمایشگاه، نه‌تنها نتواند در رونمایی از ترجمه کتابش در نمایشگاه حاضر شود، بلکه مجبور شد برای پیدا کردن مکان استراحت دست به دامن کارتن‌خواب‌ها در آلمان شود. اما در خبرها آمده، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد خواستار بررسی نحوه حضور ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت شده است. فارغ از اینکه این بررسی به چه نتیجه‌ای منجر شود ولی باید این اقدام را به فال نیک گرفت. واقعیت این است که نمایشگاه کتاب فرانکفورت اگر چه برای خیلی از اهالی قلم و دست‌اندرکاران حوزه نشر در سراسر جهان یک اتفاق خجسته و مبارک است که با برنامه‌ریزی مدون طی مدت برگزاری آن بیشترین تعامل فرهنگی را با سایر کشورها برقرار می‌کنند اما نحوه حضور اهالی کتاب در کشورمان در همین نمایشگاه همواره یک معضل و مشکل بزرگ و معمای پیچیده شده است.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت به باور بسیاری از نویسندگان، ناشران، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور فرصتی بسیار ارزشمند برای حضور جهانی ایران در عرصه نشر است، فرصتی که چند سالی است با وجود تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، چندان نتوانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم. بسیاری از نویسندگان معتقدند که عملکرد وزارت ارشاد و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای حضور در فرانکفورت تاکنون و طی سال‌های اخیر ناموفق بوده است، چرا که صرف حضور مسئولان یک کشور و ارائه آثار به زبان فارسی نمی‌تواند راهی پیش‌روی تعامل فرهنگی ایران با سایر کشورهای جهان باز‌کند، بلکه این حضور ناشران‌، نویسندگان و ارائه آثار ترجمه شده است که می‌تواند آغازگر راهی باشد که در خلال آن بتوان ارزش‌های ایرانی اسلامی انقلاب را توسط ابزاری به نام نشر به جهان معرفی کرد.

متأسفانه در کشور ما برای شرکت در این رویداد بزرگ فرهنگی، ابتدا خبرهای ضد ‌و نقیض و گاه متناقض از حضور یا عدم‌حضور افراد شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف حوزه نشر رسانه‌ای می‌شود، پس از آن وقتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت شروع می‌شود، علاوه بر معدود ناشران ایرانی که حالا بعد از سال‌ها حضور در نمایشگاه بین‌المللی در اقصی نقاط جهان خبره این کار شده‌اند و تعدادی ناشر دولتی که آمار آنها هم چندان قابل توجه نیست، با کاروان کاملی از مسئولان فرهنگی ارشاد در شهر فرانکفورت حاضر می‌شوند تا به نمایندگی از دست‌اندرکاران صنعت نشر کشورمان، زینت‌بخش این نمایشگاه بین‌المللی شوند اما وقتی در پایان هر دوره از مسئولان شرکت‌کننده در این نمایشگاه ‌خواسته می‌شود بیایند گزارش کار بدهند که چه دستاوردی از این رویداد فرهنگی- بین‌المللی برای صنعت نشر کشورمان به ارمغان آورده‌‌اند آن گروه از مسئولان بازگشته از این سفر صرفا به ارائه گزارش کار مختصر درخصوص تعداد نشست‌های برگزار شده در آن نمایشگاه و صحبت‌های رد و بدل شده بین همین نمایندگان صنعت نشر کشورمان و برخی ناشران خارجی بسنده می‌کنند و در واقع پاسخ روشنی به رسانه‌ها داده نمی‌شود و در نهایت پرونده یکی دیگر از سفرهای مسئولان فرهنگی به خارج از کشور به این شکل بسته می‌شود!

حالا پس از سال‌ها شاهدیم معاون فرهنگی وزیر ارشاد، خواستار برگزاری جلسه‌ای درون معاونت و سپس با حاضران و کارشناسان حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به‌منظور بررسی نقاط ضعف و قوت حضور ایران در شصت‌و‌پنجمین دوره از این نمایشگاه شده و تأکید کرده، باید از نظرات متخصصان امر و تجربه‌های حاضران و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه استفاده کنیم و برنامه‌ریزی جامعی در این بخش داشته باشیم. به همین دلیل باید این تأکید معاون فرهنگی ارشاد مبنی بر ضرورت بررسی نحوه حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را به فال نیک گرفت.

کد خبر 237178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز