همشهری آنلاین: روز جهانی علم در خدمات صلح و توسعه با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران در سالن همایش‌های بوستان نظامی گنجوی برگزار شد.

science

کمیسیون ملی یونسکو با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه (10 نوامبر) یک نشست تخصصی برگزار کرد.

در این نشست دکتر سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، هیراناند پورکیت مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، مهندس دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، قادری‌فر مدیرکل پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر براری دبیر انجمن های علمی کشور، اینانلو محقق و پژوهشگر، دکتر نسرین معظمی محقق و دانشمند بیوتکنولوژی، بهرام رادان هنرمند، مهندس ایرج حسابی و دیگر اصحاب اندیشه و هنر سخنرانی کردند.

«علم باید برای صلح، توسعه و کم کردن دردی از آلام بشر مورد استفاده قرار گیرد.» دکتر سعیدآبادی با بیان این مطلب و با اشاره به اهمیت نقش علم در توسعه پایدار افزود: روز جهانی علم آغازی است برای ما که به یاد آوریم در راستای حل نگرانی‌ها و مشکلات در حوزه انسانی و محیط زیست مانند کم آبی ، بیابان زایی و جنگل زدایی چه کارهایی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: استفاده از علم برای توسعه پایدار بسیار مهم است اما تنها رشد اقتصادی ملاک نیست بلکه علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی باید به محیط زیست به عنوان مولفه دوم و محیط اجتماعی به عنوان مولفه سوم بنگریم.

در بخش دیگری از این نشست هیراناند پورکیت مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران با اشاره به شعار امسال روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به اهمیت آب اشاره کرد: روز جهانی علم از سال 2011 در یونسکو پدید آمده است و با توجه به اهمیت ارتباط علم با زندگی روزمره بشر و همچنین اهمیت به اشتراک گذاشتن دانش برای حل مشکلات آب، شعار امسال «همکاری‌های آب، اشتراک داده، دانش و نوآوری» در نظر گرفته شده است.

همکاری های آب و اشتراک دانش برای جهان پایدار، سیاست گذاری پژوهشی و نقش آن در عمومی کردن علم، نقش انجمن‌های علمی در توسعه علم، اهمیت ترویج علم در حوزه محیط زیست با هدف دستیابی به توسعه پایدار، نقش رسانه‌ها در توسعه و عمومی کردن علم و همچنین نقش هنر در ترویج علم و صلح از عمده محورهای سخنرانی دیگر متخصصان حاضر در این نشست بود.

کد خبر 237054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز