گروه ادب و هنر: همانطور که انتظار می‌رفت با گذشت چند روز از پایان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، احمد میرعلایی از مدیرعاملی فارابی کنار رفت و دیروز محمدرضا جعفری‌جلوه به‌عنوان مدیرعامل فارابی منصوب شد.

فارابی به معاون سینمایی دولت نهم رسید

 بنیاد سینمایی فارابی سال62 تأسیس شد. سیدمحمد بهشتی اولین مدیرعامل فارابی حدود 12سال در ساختمان موزه آبگینه حضور داشت و عده‌ای معتقدند این بنیاد در دهه اول فعالیتش دوره طلایی‌اش را سپری کرد و پس از آن برخی از مدیران عملکرد مناسبی در فارابی نداشتند. فارابی به‌عنوان بازوی فکری و اجرایی معاونت سینمایی نقش مهمی در تعیین مناسبات کلان سینمای کشور ایفا می‌کرد. هرچند این نقش و تأثیر در سال‌های بعد کمرنگ شد.

بازگشت به سینما

محمدرضا جعفری‌جلوه بعد از 4سال بار دیگر به سینما برگشت اما این‌بار نه به‌عنوان معاون سینمایی بلکه به‌عنوان مدیرعامل مهم‌ترین بازوی تولیدی و حمایتی سازمان سینمایی یعنی «بنیاد سینمایی فارابی». این مدیر فرهنگی که سال‌ها به‌عنوان رئیس شبکه اول سیما با سینماگران در ارتباط بود و به‌عنوان داور یا حامی در بسیاری از جشنواره‌ها شرکت داشت، در دولت نهم در رأس سینمای کشور قرار گرفت و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد محمد حسین صفارهرندی شد. محمدرضا جعفری‌جلوه متولد 1338در تهران و فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی است. در کارنامه حرفه‌ای وی عناوین مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو، رئیس شبکه سراسری صدا، مدیر شبکه‌های2، 4 و یک سیما، معاون سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، مشاور رئیس سازمان صداوسیما و... دیده می‌شود.

تئوریسین سینمای فاخر

محمدرضا جعفری‌جلوه در حالی به فارابی می‌رود که تولیدات فاخر این بنیاد در سال‌های اخیر موجب بیشترین انتقاد به عملکرد احمد میرعلایی شده بود. تا آنجا که فیلم‌های فاخر را پاشنه آشیل فارابی نامیده‌اند. نکته جالب توجه پیشینه تولیدات فاخر است که به دوران حضور جعفری‌جلوه در معاونت سینمایی بازمی‌گردد.

درواقع این جعفری‌جلوه بود که فیلم فاخر را به اصطلاحی رایج در ادبیات سینمایی کشورمان تبدیل کرد و در کنار سینمای ملی عنوان فیلم فاخر نیز جزو مهم‌ترین پروژه‌های دوران مدیریت جلوه در معاونت سینمایی محسوب می‌شود. حالا باید دید تئوریسین سینمای فاخر با آنچه تولیدات اخیر فارابی درباره این نوع فیلم‌ها رقم زده‌اند چه خواهد کرد و فارابی در دولت تدبیر و امید چگونه عمل خواهد کرد.

حکم ایوبی به جعفری جلوه برای بنیاد سینمایی فارابی

با حکم حجت‌الله ایوبی، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و به استناد صورتجلسه مورخ 4آبان هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی، مهندس‌محمدرضا جعفری جلوه به مدیرعاملی این بنیاد منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در متن حکم جعفری جلوه آمده است: «سینمای ایران همواره کوشیده تا به آستانه هویت، واقعیت و امید نزدیک شود و دریچه‌ای متفاوت از رنگین کمان فرهنگی این مرزوبوم به روی جهانیان باز کند و اکنون از دولت امید و اعتدال این انتظار می‌رود تا در ارائه و انعکاس فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی بیش از پیش بکوشد.

نظر به‌مراتب شایستگی وتجارب طولانی‌تان در حوزه مدیریت فرهنگی و به استناد جلسه هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی در مورخ 4آبان 92، حضرتعالی را به‌عنوان مدیرعامل این بنیاد منصوب می‌کنم. توفیق روزافزون‌تان را از درگاه خداوند متعال خواهانم».

کد خبر 236608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز