گروه بورس: در نخستین روز کاری این هفته بورس تهران، ارزش بازار سهام از ۳۶۳ هزار میلیارد تومان فراتر رفت تا باردیگر، پس از حدود ۱۸‌ماه ارزش دلاری بازارسهام تهران به ۱۲۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش همشهری، صعود دیروز متغیرهای اصلی بورس متاثر از رشد قیمت سهام پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، مس، تاپیکو، گل گهر و چادرملو بود. طولانی‌ترین صف‌های خرید نیز برای سهام ایران‌خودرو، تاپیکو، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، بانک پاسارگاد، گروه بهمن و سرمایه‌گذاری توسعه ملی تشکیل شد. مپنا، کشتیرانی، کنترل خوردگی تکین کو، عمران و توسعه فارس، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، بانک تجارت و پارس خزر هم با سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند.

با تحلیل، سهام بخرید

همزمان با ادامه موج صعود و افزایش ریسک بازارسهام، مدیرعامل بورس اوراق بهادار به سهامداران و سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار سرمایه توصیه کرد در زمان ورود به بازار سهام، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را مدنظر داشته باشند. حسن قالیباف‌اصل با تأکید بر اینکه شاخص کل معیار خوبی برای تصمیم‌گیری سهامداران نیست، گفت: سرمایه‌گذاران نباید سرمایه ضروری خود را وارد بورس کنند، بلکه باید با دارایی‌های مازاد خود اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

بازار براساس انتظارات رشد کرده

مدیرعامل سابق بورس هم در تحلیل اوضاع کنونی بورس گفت:بورس براساس انتظارات خوش بینانه رشد کرده است. علی رحمانی توصیه کرد:سهامداران در شرایط فعلی در انتخاب سهم دقت کنند زیرا قیمت سهام در برخی صنایع برمبنای اطلاعات بنیادی آنها رشد کرده، ولی در برخی صنایع در قیمت‌ها انحراف ایجاد شده که باید به آن دقت شود.

سهامداران دقت کنند

مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان هم با اشاره به اینکه تغییرات محسوسی در ترکیب سهامداران شرکت‌ها ایجاد شده است، از سهامداران تازه وارد و ناآشنا به بازار سرمایه خواست با دقت عمل و تحلیل اقدام به خرید و فروش کنند. ابراهیم عنایت گفت: سرعت تغییر ترکیب بازار شدت گرفته به‌گونه‌ای که در روزهای اخیر حقوقی‌ها فروشنده و حقیقی‌ها خریدار شده‌اند. سهامداران تازه وارد از یک طرف به‌دلیل رکود در بازارهای رقیب و از طرفی انتشار اخبار مثبت از میزان بازده بورس در رسانه‌ها به سمت این بازار سوق پیدا کرده‌اند.

حباب نیست اما...

محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای بورس در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط بورس الان حبابی است ؟ گفت: خیر حبابی نیست، درست است که وضعیت سودآوری برخی شرکت‌های بورس تا حدی دچار اشکال شده، اما در این میان بعضی شرکت‌ها وضعیت سودآوری بهتری به‌دست آورده‌اند. افزایش شاخص ناشی از افزایش دارایی‌های شرکت‌های بورس است.

کد خبر 235568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز