گروه اجتماعی: ۴سال بعد از آنکه فرمانده ناجا از راه‌اندازی سیستم مونیتورینگ بازداشتگاه‌ها، اتاق‌های بازجویی‌ و تحت نظرگاه‌ها خبرداد دیروز از تشکیل کارگروه مشترک میان ناجا و قوه قضاییه خبر داد و گفت: این کارگروه وظیفه تدوین برنامه ۲ساله برای استانداردشدن بازداشتگاه‌ها را برعهده خواهد داشت.

اواخر سال 88و بعد از حوادث کهریزک سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در جمع فرماندهان پلیس آگاهی گفته بود: در سال آینده تمام بازداشتگاه‌ها، اتاق‌های بازجویی‌ و تحت نظرگاه‌ها به سیستم مونیتورینگ مجهز خواهند شد. وی با اشاره به اینکه در فنون بازجویی و مصاحبه نباید از ابزار فشار و زور استفاده شود، اظهار کرد:

پس از حوادث کهریزک و موضوعات کوچکی که در مکان‌های دیگر اتفاق افتاد، به‌منظور رعایت حقوق شهروندی از سال ۸۹ تیم‌های بازرسی از تمام تحت نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها بازدید خواهند کرد تا استانداردهایی که امسال ابلاغ شده‌ است را مورد بازرسی قرار دهند. اما دیروز احمدی مقدم در مورد جلسه چند روز گذشته خود با رئیس دستگاه قضا گفت:

این جلسه برای رسیدگی به وضعیت بازداشتگاه‌ها ترتیب داده شده بود و در آن آمارها و گزارش‌هایی از میزان وضعیت و کیفیت بازداشتگا‌ه‌های ناجا ارائه کردیم. فرمانده نیروی انتظامی افزود: همچنین گزارش هیأت‌هایی که از سوی دستگاه قضا برای بازدید به بازداشتگاه‌ها رفته بودند، ارائه شد که حاکی از بهبود وضعیت بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی بود. وی تأکید کرد: درست است که گزارش‌ها حکایت از بهبود وضعیت بازداشتگاه‌ها دارد اما به‌نظر می‌آید که اقدامات تکمیلی در مورد آنها باید انجام شود.

احمدی مقدم یادآور شد: در نهایت مقرر شد گروهی مشترک از دادستانی کل کشور، جانشینی فرمانده نیروی انتظامی و سایر نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برای رسیدگی به وضعیت بازداشتگاه‌ها و تدوین برنامه 2ساله برای رسیدن به استانداردها تشکیل شود. برنامه 2ساله‌ای که رئیس‌پلیس ایران از آن خبر داده است، در سال 94به پایان می‌رسد، این در حالی است که احمدی‌مقدم که در سال 88هم رئیس‌پلیس ایران بود، پیش‌تر سال 89را موعد استانداردسازی بازداشتگاه‌ها اعلام کرده بود.

فرمانده نیروی انتظامی در اسفند 88با بیان اینکه سال ۸۹ پایانی بر این مسئله است، ادامه داد: مجرمان هم یک شهروند محسوب می‌شوند و باید با آنها براساس قانون برخورد کرد. مأمور پلیس در هیچ شرایطی نباید به‌خود اجازه دهد که مجرمی را مورد ضرب و جرح قرار دهد و باید با مجرمان برابر قانون برخورد شود. آذرماه سال 90هم، رئیس پلیس پیشگیری تهران در سخنانی که به‌نظر می‌رسید یکی از گام‌های استانداردسازی بازداشتگاه‌هاست، از تجهیز تمامی بازداشتگاه‌های کلانتری‌های تهران به دوربین خبر داد.

سرهنگ محسن خانچرلی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: تمامی بازداشتگاه‌های کلانتری‌ها استاندارد شده است و نکات امنیتی و بهداشتی در این اماکن رعایت می‌شود. ضمن اینکه تمامی بازداشتگاه‌ها به دوربین مجهز و از سوی مأموران کنترل می‌شود. این در حالی است که گزارش‌های دیگری درباره استاندارد بودن بازداشتگاه‌ها و نحوه برخورد با مجرمان می‌رسد.این موضوع چنان جدی است که 3سال پس از پایان موعد اعلام شده نخست، یعنی سال 89، این بار قوه قضاییه و ناجا ضروری دیده‌اند کارگروه مشترکی تشکیل دهند تا این کارگروه برنامه 2ساله برای استاندارد شدن بازداشتگاه‌ها را تدوین کند.

کد خبر 235427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز