گروه بین‌الملل: با گذشت یک هفته کاری از آغاز تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا، هنوز چشم‌انداز توافق بین جمهوریخواهان کنگره و دمکرات‌های دولت وجود ندارد.

آمریکا کاخ

 این در حالی است که اکنون نه فقط محافل داخلی بلکه کشورهای دیگر جهان نیز نسبت به پیامدهای زیانبار این وضع هشدار می‌دهند. جان کری وزیر خارجه آمریکا در سخنانی، تعطیلی دولت در واشنگتن را باعث کاهش اعتبار آمریکا در جهان دانست و چین و اروپا هم درباره پیامدهای این رویداد برای اقتصاد جهان هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در روزهای اخیر هیچ نشانه‌ای از آن دیده نشده که باراک اوباما بخواهد در برابر مجلس نمایندگان که در اختیار جمهوریخواهان است، عقب‌نشینی کند. وی بارها تصریح کرده است به هیچ‌وجه قانونی که بودجه برنامه بیمه درمانی همگانی را حذف کند، امضا نمی‌کند. در عوض، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان که به‌نظر می‌رسد در افکار عمومی در موقعیت نامساعدی به‌سرمی‌برند، تدریجاً از موضع خود عقب نشسته‌اند. در ابتدا آنان خواستار حذف بودجه قانون بیمه درمانی اوباما بودند تا بودجه دولت را تصویب کنند. آنان اکنون خواستار تأخیر یکساله در اجرای این قانون هستند.

گروه تی پارتی که جناح تندروی حزب جمهوریخواه به شمار می‌رود و عامل اصلی کشمکش بین کنگره و کاخ سفید بر سر بودجه است، کوتاه‌آمدن از مواضع خود را نوعی شکست تلقی می‌کند. اما با توجه به محبوبیت اندک کنگره در افکار عمومی، اوباما خوب می‌داند که جمهوریخواهان چاره‌ای جز عقب‌نشینی ندارند.

کارشناسان معتقدند قانون جدید بیمه درمانی که یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در قوانین تأمین اجتماعی در آمریکا درخلال یک نسل به‌شمار می‌رود، بالاخره به اجرا درمی‌آید. جمهوریخواهان می‌گویند فقط در اجرای تاکتیک‌ها در این زمینه با تی‌پارتی اختلاف نظر دارند، وگرنه در هدف نهایی مشترک هستند. به هر حال به‌نظر می‌رسد جمهوریخواهان از سرسختی اعضای تی پارتی خسته شده‌اند و در پی نوعی توافق هستند.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان دیروز گفت: این وضع بازی نیست. از سوی دیگر، اوباما که روز جمعه ناهار را به همراه معاونش جو بایدن به رستورانی رفته بود که به کارمندان مرخصی‌رفته 10درصد تخفیف می‌دهد، گفت: در شرایطی که برخی خانواده‌ها نمی‌دانند آیا حقوق می‌گیرند یا نه، هیچ‌کس برنده نیست. کارشناسان می‌گویند اعضای تی‌پارتی و دمکرات‌ها فقط به‌نظر شخصی خود عمل نمی‌کنند بلکه آنان نظریات موکلان خود را بیان می‌کنند که به آنان رأی داده‌اند. به بیان دیگر، تعطیلی دولت فقط حاصل اختلاف سیاستمداران نیست‌، بلکه بازتاب شکاف عمیق در جامعه آمریکاست.

پیامدهای خارجی تعطیلی دولت

با پایان پنجمین روز از تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا، اکنون درباره پیامدهای این وضع در عرصه جهانی نیز ابراز نگرانی می‌شود. باراک اوباما سفر دوره‌ای خود را به چند کشور آسیایی لغو کرد و جان کری وزیر خارجه را به جای خود به این سفر فرستاد. کری روز جمعه برای شرکت در نشست اقتصادی سران آسیا وارد جزیره بالی در اندونزی شد.

وی دیروز از کنگره خواست به تعطیلی دولت پایان دهد و به‌طور جدی درباره معنای این وضع برای دیگر کشورها بیندیشد. در این حال، چین گفت تعطیلی دولت آمریکا وجه زشت سیاست حزبی را در واشنگتن بر ملا کرد. خبرگزاری چینی شینهوا در سرمقاله خود از اثر این وضع بر اقتصاد جهان ابراز نگرانی کرد. دیگر شریک بزرگ اقتصادی آمریکا یعنی اتحادیه اروپا نیز از تداوم تعطیلی دولت آمریکا ابراز نگرانی کرد. ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا گفت اگر این وضع ادامه یابد، مخاطره‌آمیز است. پیر موسکویچی وزیر دارایی فرانسه هم گفت درصورت تداوم این وضع، ممکن است روند جاری بهبودی اقتصادی کند شود.

کد خبر 233845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز