همشهری آنلاین: شش هفته پیش، یک هیات دو نفره برای دیدار با مقام‌های دولت اسد بصورت محرمانه وارد دمشق شدند. دو غیر نظامی از حلب که نماینده عناصر ارتش آزاد سوریه بودند.

لوگوی ارتش آزاد سوریه

به گزارش ایسنا،‌ به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این دو با یکی از مقامات ارشد دفتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ملاقات کردند و طرح ابتکاری فوق العاده‌ای را مطرح کردند که مبتنی بر احتمال برگزاری مذاکرات بین دولت و اعضای ارتش آزاد سوریه است، این افراد به وجود یک راه حل داخلی و تمام سوری در قبال جنگ اعتقاد داشتند.

این هیات چهار نکته را مطرح کرد: باید یک گفت‌وگوی داخلی سوریه رخ دهد؛ دارایی‌های شخصی و عمومی باید حفظ شوند؛ باید به جنگ داخلی، مذهبی وقومی پایان داده شده و محکوم شوند؛ همه باید برای یک سوریه دموکراتیک که در آن ارجحیت قانون چشمگیر است، تلاش کنند، که در این مقطع حداقل شامل کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

از قرار معلوم، پاسخ به این پیشنهادات فورا داده شد: باید یک گفت‌وگوی داخل سوری رخ دهد؛ این مذاکرات هیچ پیش شرط‌هایی نباید داشته باشند؛ و ضمانت رئیس جمهور به ایمنی کسانی که از سوی ارتش آزاد سوریه در آن شرکت می‌کنند.

به نظر می‌رسد که اکنون نیز یک پیشرفت قابل توجه دیگر در حال رخ دادن است: در هفت ناحیه تحت کنترل شورشیان در حلب، کارمندان غیرنظامی می‌توانند سر کار خود بازگردند و مراکز دولتی و مدارس نیز بازگشایی می‌شوند. دانش آموزانی که طی این دو سال به شبه نظامیان تبدیل شده‌اند نیز خلع سلاح شده و به کلاس‌های درس می‌روند.

تعدادی از اعضای ارتش آزاد سوریه گروهی موسوم به "اتحادیه ملی برای نجات سوریه تشیکل داده‌اند، اما اعضای گروه اپوزیسیون سیاسی در مناطقی که خارج از کنترل دولت هستند این دیدارها را مختل کرده و به محکوم کردن ارتش سوریه پرداخته‌اند.

هفته گذشته بسیاری از واحدهای ارتش آزاد به جبهه گروه مرتبط با القاعده، النصره، پیوستند که اوضاع را بیش از پیش آشفته کرد.

اگر ارتش آزاد قصد دارد با رژیم سوریه مذاکره کند، چقدر از اعضای آن باقی مانده است تا در گفت‌وگوهای آینده شرکت کند؟

در نواحی استان حمص نیز روشن است که درگیری بین ارتش سوریه و ارتش آزاد متوقف شده است. در برخی از شهرها یا روستاهایی که تحت کنترل دولت سوریه است نیز عناصر ارتش آزاد سوریه بدون اینکه مورد اذیت قرار بگیرند حضور دارند.

امتیازات اسد اکنون واضح هستند.اگر دولت بتواند نیروهای ارتش آزاد را ترغیب کند که با امنیت کامل به صفوف ارتش سوریه بپیوندند، نواحی گسترده‌ای از اراضی تحت شورشیان بدون شلیک حتی یک گلوله به دولت باز می‌گردند.

در این صورت ارتشی که توسط عناصر فراری خود تقویت شده است به نام وحدت ملی علیه النصره و وابستگان به القاعده‌اش می‌ایستد.

مبارزان افراطی که در جبهه مخالفان دولت سوریه می‌جنگند بدون شک باعث نگرانی‌ همه کسانی هستند که در این جنگ دخیلند. آمریکا نیز مسلما به همین دلیل در خصوص دادن تسلیحات به شورشیان، تردید دارد. برای مثال اگر آمریکا به توصیه‌های جان مک کین، سناتور جمهوری خواه عمل کرده بود، اکنون تسلیحاتی که احتمالا به ارتش آزاد داده بود، با توجه پیوستن سه یگان از این ارتش به النصره، در دست افراطیان بود.

در عین حال، افراطی‌های درگیر در سوریه در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی برای مسیحیان این کشور هستند. اسقف‌ها و سراسقف‌های منطقه جمعه گذشته در بیروت گرد هم آمدند تا در این خصوص گفت‌وگو کنند. اسقف‌های اعظم به ویژه در خصوص آسیب عمده وارد شده به کلیساها در الرقه و معلولا بسیار آشفته بودند.

رادیو مسکو: اپوزیسیون سوریه متلاشی شد

از سوی دیگر پایگاه خبری روسی رادیو مسکو روز دوشنبه نوشت: اختلاف های پدید آمده میان گروه های مخالف دولت بشار اسد، موجب متلاشی شدن اپوزیسیون سوریه شد.

به گزارش ایرنا، رادیو مسکو افزود: در میان اپوزیسیون سوریه شکاف به وجود آمده است. سیزده گروه اصلی شورشیان اظهار کرده اند که حاضر به پذیرفتن ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون ملی که در قطر تشکیل شده، نیستند. اسلام گرایان نیز راجع به گسیخته شدن مخالفان لیبرال بشار اسد سخن گفته و از تمامی طرفداران خود خواسته اند که فقط بر مبنای اصول شریعت رفتار کنند.

این رسانه روسی می افزاید: امکان دارد که رویارویی میان نمایندگان نیروهای طرفدار غرب و افراطیون اسلام گرا به شکل مبارزه مسلحانه نمود پیدا کند. درگیری میان گروه های مختلف اپوزیسیون، یک مساله عادی است.
اواسط ماه سپتامبر، گروهک دولت اسلامی عراق و لوانت آغاز عملیات نظامی علیه متحدین سابق خود را اعلام کردند. این متحدین همان ارتش آزادی سوریه است. کمی بعد، ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده از اسلام گرایان سوریه خواست که در دو جبهه علیه بشار اسد و اپوزیسیون مسلح غیراسلامی مبارزه خود را ادامه دهند. به گفته وی، ارتش آزادی هیچ مزیتی نسبت به ارتش دولت ندارد.

با در نظر گرفتن تنوع ساختار اپوزیسیون سوریه، وقوع شکاف در میان آنها دور از انتظار نبود. ولادیمیر عیسایف مدیر انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقا با اشاره به این موضوع می گوید آن دسته از نیروهایی که علیه دولت دمشق مبارزه می کنند، هیچ گاه با هم متحد نمی شوند. تمام این افراد را یک چیز با هم متحد ساخته که برکناری رییس جمهور کشور می باشد. پس از آن، هر گروه از منظر خود به آینده کشور نگاه خواهد کرد. عده ای می خواهند خلافت اسلامی عمومی تشکیل دهند و عده ای دیگر که خود را میانه رو می نامند، در فکر ایجاد حکومت دموکرات و خلاصی از شر دولت سرکش هستند. گروه سوم هم تلاش می کنند تا دولت خود را تشکیل دهند. این گروه از حضور علوی ها در راس حکومت کشور ناراضی هستند.

به نوشته تارنمای خبری رادیو مسکو، در این میان حوادث ماه های اخیر در حکم کاتالیزوری برای فروپاشی ائتلاف علیه بشار اسد بود. از جمله این حوادث، موافقت دمشق با انتقال سلاح شیمیایی تحت کنترل جامعه بین الملل و به دنبال آن راکد گذاشتن عملیات نظامی بود که چندی پیش آغاز کرده بودند. طبیعی است که در این میان، اختلاف نظرها به بن بست برخورد. هر یک از گروهک ها سایر شرکای حاضر در ائتلاف را متهم می کند.

آلگ فومین عضو هیات رییسه کمیته همیاری با مردم لیبی و سوریه نیز در این رابطه می گوید: از یک طرف، این اخبار برای دولت اسد خوشایند می باشد، اما ارتش آزادی، جبهه النصر و دولت اسلامی عراق و لوانت در هر صورت بین خود به دنبال توافق هستند. شاید نفرتی که در وجودشان ریشه دوانده، آنها را با هم متحد می سازد. صاحب اصلی آنها عربستان سعودی و قطر است و در راس این هرم نیز ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قرار گرفته اند که اجازه بحث و اختلاف اساسی به آنها نمی دهند.

بر اساس این گزارش، شورشیان از نیروهای دولتی حامی رییس جمهور اسد می خواهند که دولت را رها کرده و در پایگاه اسلام به آنها بپیوندند. به گفته آنها این پایگاه تنها مرجع قانون است. با این حال، این سخنان نتوانست مانع از حمله گروه ها به یکدیگر شود. ولادیمیر عیسایف معتقد است که رویارویی گروهک ها ممکن است به قتل عام جدی بیانجامد.

ائتلاف ملی اظهار کرده که برغم پیش شرط های قبلی اپوزیسیون برای حضور در مذاکرات برکناری بشار اسد، آماده است تا در کنفرانس صلح ژنو-۲ حضور پیدا کند. نزدیک به یک سال است که دیپلمات های روس و آمریکایی سعی دارند نمایندگان دولت و اپوزیسیون را سر میز مذاکره بنشانند.

کد خبر 233212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز