گروه ادب و هنر: شانزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی با خوشی به‌کار خود پایان داد.

پایان خوش شانزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی

 زمانی این خوشی معنی پیدا می‌کند که بدانیم چند روز مانده به شروع این جشنواره، هنوز بودجه این جشنواره تأمین نشده بود. به همین دلیل در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی که در 30شهریورماه در فضای باز تالار وحدت برگزار شد، دبیر جشنواره سخنان خود را با تشکر از معاون جدید امور هنری شروع کرد که با اختصاص بودجه در یک هفته مانده به شروع جشنواره باعث شد که این جشنواره برگزار شود.

داوودفتحعلی‌بیگی از همکاری مدیرکل هنرهای نمایشی هم تشکر کرد. این پژوهشگر نمایش‌های سنتی و آیینی خواستار حمایت و توجه به نمایش‌های آیینی سنتی شد و اعلام کرد: در نبود سازمانی که به حفظ و اشاعه نمایش‌های سنتی موظف باشد، برگزاری جشنواره تئاتر آیینی سنتی توانسته توجه را به این گونه‌های نمایشی جلب کند اما کافی نیست.

او که بارها در سخنرانی‌های مختلف به لزوم آموزش در نمایش‌های آیینی سنتی اشاره کرده، این بار به کمبود بازیگری در این شیوه نمایشی اشاره کرد و خواستار تاسیس پژوهشکده ودانشکده آیینی سنتی شد. او در این‌باره اعلام کرد: اگر این مراکز دایر نشود، در آینده نه چندان دور باید فقط در کتاب‌ها درباره نمایش‌های آیینی سنتی بخوانیم. علی مرادخانی که به تازگی عهده‌دار معاونت هنری شده‌است در سخنان خود از طرح تاسیس پژوهشکده تئاتر آیینی سنتی استقبال کرد و گفت: باید ببینیم چگونه می‌توانیم این طرح را اجرایی کنیم.

فتحعلی‌بیگی که همواره دغدغه اینگونه نمایش‌ها را دارد، در آیین پایانی جشنواره به ضروریات اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در جشنواره و وعده مدیرکل هنری‌های نمایشی برای اجرای عمومی 15اثر اشاره کرد. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این جلسه اجرای نمایش‌های آیینی سنتی را برای عموم مردم محبوب خواند به پیگیری‌اش برای اجرای عمومی آثار جشنواره اشاره کرد: با شهرداری تهران صحبت کردم و خواستم به محض آماده‌شدن ایستگاه مترو ولیعصر فضایی برای نمایش‌های میدانی فراهم شود. از سوی دیگر فتحعلی بیگی از شهرداری تهران برای کمک به فضای اختصاصی نمایش‌های آیینی سنتی کمک خواست وخواستار این شد که کنار مجموعه تئاتر شهر، سالن روباز ویژه نمایش‌های آیینی سنتی بنا شود؛ چرا که این هنرمند معتقد است که اگر تماشاخانه روباز تاسیس شود این نمایش‌ها در‌شأن خودشان اجرا خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که تاسیس تماشاخانه روباز آرزوی دوری نباشد، اما بیش از هر چیزی باید نگران تأمین بودجه دوره بعدی این جشنواره بود. علی مرادخانی با تایید سخنان دبیر جشنواره اعلام کرد: کاری که باید برای دوره‌های بعدی جشنواره انجام دهیم، تأمین بودجه است تا برگزارکنندگان تا آخرین لحظه دغدغه مالی جشنواره را نداشته باشند. او به دغدغه‌های مالی و امکانات اشاره کرد، مشکلاتی که باعث می‌شود هنرمندان از اصل نمایش و محتوا باز بمانند به همین دلیل او تأکید کرد: باید اقدامی انجام دهیم که در آینده چنین وضعی نباشد.

سخنان مرادخانی و توجه او به رفع کمبود بودجه را علی نصیریان اینگونه مطرح کرد: امیدوارم که این مدیر هنری با وجود کمبود اعتبارات بتواند به اهدافش دست پیدا کند. این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به کمبود اعتبارات فرهنگ و هنر به سال‌های دور اشاره کرد و خواستار حمایت و حفاظت نمایش‌های سنتی ایرانی شد. او در این‌باره گفت: این نمایش‌ها با شعر و موسیقی آمیخته است، به همین دلیل مورد توجه عامه مردم ماست البته زمانه عوض شده و اقتضائات تغییر کرده اما حیف است داشته‌های قدیمی‌مان را از دست بدهیم. در این مراسم از سیدعلی‌اکبر رزم‌آرا (تعزیه‌خوان)، مجید افشار (هنرمند سیاه باز)، حاج عبدالله بابامرادی (تعزیه‌خوان از زنجان)، محمد رضا رجب‌زاده (تعزیه خوان) وجواد انصافی (سیاه باز و هنرمند تخت حوضی) تقدیر شد.

کد خبر 232099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز