پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشار اسد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس نیوز گفت امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه حدود یک سال زمان می‌برد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، رییس جمهور سوریه گفت کل این فرآیند هزینه بسیار هنگفتی مطلب که حدود یک میلیارد دلار می شود. وی افزود: این عملیات بسیار پیچیده است.

بشار اسد اعلام کرد کشورش معاهده منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل را به طور کامل خواهد پذیرفت. این پذیرش شامل نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه هم خواهد شد. وی گفت: زمانی که سوریه عضو معاهده ای شود، به تعهدات خود پایبند خواهد ماند.

وی در همین حال تاکید کرد دولت سوریه در حمله شیمیایی که روز 21 اوت به مردم غیرنظامی صورت گرفت، نقشی نداشته است. وی با بیان اینکه این اتهام "واقع گرایانه نیست و حقیقت ندارد" گفت "هر کسی می تواند سارین (نوعی گاز شیمیایی که به عنوان سلاح به کار گرفته می شود) بسازد."

بر اساس موافقتنامه آمریکا با روسیه، دولت اسد باید تا روز شنبه زرادخانه شیمیایی خود را اعلام کند. قرار است تا سال 2014 سلاح های شیمیایی از این کشور خارج و نابود شود. کارشناسان تردید دارند که این برنامه با توجه به جریان داشتن جنگ داخلی در سوریه اجرایی شود. 

اسد به فاکس نیوز گفت مخالفتی ندارد که دولت آمریکا این تسلیحات را اگر حاضر است "پولش را بدهد"، برای نابودسازی به خاک خود ببرد.

کد خبر 231663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز