گروه سیاسی: هفدهمین همایش بین‌المللی خلیج‌فارس با عنوان امنیت خلیج فارس از منظر حقوق بین‌الملل با قرائت پیام رئیس جمهوری آغاز شد.

محمود احمدی نژاد در این پیام تصریح کرد: این همایش در حالی برگزار می‌شود که منطقه مهم خلیج فارس به خاطر سیاستهای غلط و یکجانبه‌گرایانه‌ای که توسط قدرتهای بزرگ و فرامنطقه‌ای اعمال می‌شود، شرایط سختی را تجربه می‌کند. حقوق بین‌الملل که باید پناهگاه و حامی کشورهای ستمدیده باشد، متأسفانه به طور یکسویه از جانب آنان مورد تفسیر قرار می‌گیرد و نقض می‌شود که همین امر،‌ موجبات تشدید بحران در مناطق مختلف جهان را فراهم می‌آورد.

وی افزود: اکنون منطقه خلیج‌فارس پس از مشاهده چند دهه تحولات و رویدادهای غم بار و تأسف‌بار،‌ نیازمند نگرش و رویکرد جدیدی در برقراری ترتیبات مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و امنیتی است. 

حضور بیگانگان، اهانت به تمدن منطقه

در افتتاحیه این همایش 2 روزه که با حضور 60 میهمان از 28 کشور مختلف جهان برگزار می‌شود، وزیر خارجه‌ کشورمان نیز تاکید کرد: امنیت کشورهای منطقه با برقراری ثبات و امنیت در عراق وابسته شده است.

به گزارش ایسنا منوچهر متکی با بیان این‌که خلیج‌فارس از دیرباز جایگاه بی‌بدیلی در روابط بین‌الملل برخوردار بوده است، گفت: افزون بر موقعیت ممتاز فرهنگی، این حوزه جغرافیایی در تاریخ جهان اهمیت اقتصادی استراتژیک و ژئوپولیتیک، خلیج فارس را به منطقه‌ای با بیشترین توجهات بین‌المللی تبدیل کرده است.

وزیر خارجه اظهار داشت: حضور نظامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه نمی‌تواند صلح و امنیت پایدار در پی داشته باشد، زیرا این مفاهیم با فلسفه حضور آنها ناسازگار است؛ وانگهی حضور این قدرت‌ها نه تنها راه‌حل به شمار نمی‌رود، بلکه شالوده مشکلات را تشکیل داده و اهانتی تاریخی به بلوغ سیاسی و تمدن و فرهنگ دوران ساز این منطقه به شمار می‌رود.

طرح امنیت منطقه‌ای

معاون عربی‌- ‌آفریقایی وزارت خارجه هم در همایش بین‌المللی خلیج فارس گفت: طرح امنیت منطقه‌ای در خلیج‌فارس یک پروژه نیست، بلکه یک فرآیند است که باید با همدلی و هم آوایی و با اعتقاد بر بومی نمودن امنیت منطقه که مستلزم همکاری دسته جمعی جهت ایجاد ساختاری نوین و کاراست، به سمت آن حرکت کرد.

کد خبر 23152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز