چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ۲ فیلم زندگینامه‌ای برای حضور در بخش اسکار غیرانگلیسی‌زبان به اعضای آکادمی معرفی شدند.

فیلم‌های زندگینامه‌ای در راه اسکار

 فیلم «رنوار» به‌عنوان نماینده کشور فرانسه به اسکار معرفی شده و فیلم «پاراجانف» هم به نمایندگی از او کراین در این رویداد سینمایی حضور خواهد یافت. فیلم رنوار به دوران جوانی ژان رنوار کارگردان برجسته سینمای فرانسه و پدر نامدارش آگوست رنوار که نقاش بزرگی بود می‌پردازد. فیلم پاراجانف نیز درباره زندگی این سینماگر مشهور شوروی سابق است.

رنوار، نماینده فرانسه شد

درحالی‌که فیلم برنده نخل طلای کن «آبی گرم‌ترین رنگ جهان است» به کارگردانی عبداللطیف کشیش فاقد شرایط لازم برای ارائه به آکادمی اسکار در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تشخیص داده شد، کمیته انتخاب فیلم فرانسوی برای اسکار، رنوار به کارگردانی ژیل بوردوس را برای رقابت در اسکار برگزید. شرکت ساموئل گلدوین این فیلم را به موقع و در‌ماه مارس گذشته در آمریکا اکران کرد که 2/2میلیون دلار نیز فروش داشت. هرچند این فیلم مدتی پیش ساخته شد اما معیارهای لازم را که اکران بین اول اکتبر 2012تا 30سپتامبر 2013بود، داشت. این فیلم در تاریخ دوم ژانویه امسال در فرانسه اکران شد. درمقابل، فیلم آبی گرم‌ترین رنگ است تا تاریخ نهم اکتبر اکران نمی‌شود در نتیجه مقطع 30 سپتامبر را از دست داد. داستان فیلم رنوار در منطقه کوت‌دازوخ در سال 1915می‌گذرد و درباره پیرآگوست رنوار، ژان رنوار و زنی که مدل نقاش فیلمساز بود، است. رنوار که نخستین بار در جشنواره فیلم کن 2012به نمایش درآمد، بیش از 500هزار بلیت در فرانسه و 3میلیون بلیت در عرصه جهانی فروخت. بیش از 2میلیون دلار درآمد این فیلم در آمریکا بود که عنوان موفق‌ترین فیلم خارجی زبان آن سال را برایش به همراه آورد.

اوکراین با زندگی پاراجانف به اسکار می‌رود

فیلم پاراجانف که به زندگی سرگئی پاراجانف، کارگردان مشهور ارمنستانی می‌پردازد از سوی کشور اوکراین برای اسکار سال2014 معرفی شد. این زندگینامه تصویری 2 میلیون یورویی موفقیت‌های جهانی هم داشته است و در جولای گذشته در فستیوال فیلم کارلو‌وی واری اکران شد و سپس در فستیوال بین‌المللی فیلم اودسا نمایش داده شد و جایزه دوک طلایی را برای بهترین فیلم اوکراینی به‌خود اختصاص داد. این فیلم در 12سپتامبر سال جاری میلادی در اوکراین به اکران عمومی در آمد. دنیس رژاوسکی، یکی از اعضای کمیته اوکراین در بیانیه این کمیته اظهار کرد: معتقدم که پاراجانف چیزی بیش از یک حضور اوکراینی به اسکار است. چیزی که ما را خوشحال کرد نه فقط انتخاب این فیلم، بلکه کیفیت و کمیت رقبای آن است. هم اکنون واضح است که در سال2014 فیلم‌های برجسته‌ای داریم که درک مخاطبان از سینمای اوکراین را تغییر خواهد داد.

پاراجانف، کارگردان مشهور ارمنستانی- فرانسوی در گرجستان بزرگ شد و با درام تاریخی 1965خود یعنی سایه‌های اجداد فراموش شده به شهرت رسید؛ فیلمی که جایزه بزرگ منتقدان و جایزه ویژه هیات داوران در فستیوال فیلم ماردل پلاتا را به‌خود اختصاص داده و در بیش از 12کشور اکران شد. پاراجانف با وجود موفقیت‌های بین‌المللی خیلی زود به‌وسیله نظریه‌پردازان شوروی سابق از فیلمسازی محروم شد و مدتی بعد به دلیل اتهامات گسترده به زندان افتاد و سال‌های زیادی را پشت میله‌های زندان گذراند. او پس از آزادی، افسانه قلعه سورام و افسانه‌های کهن در قفقاز را ساخت و در سال1990 درگذشت.

کد خبر 231473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز