همشهری آنلاین: معاون پارلمانی سرپرست وزارت علوم از جلسات رایزنی جعفر توفیقی با نمایندگان مجلس در دفتر کار وی خبر داد و درباره سخنرانی مورد انتقاد این گزینه تصدی وزارت علوم در سال ۸۸ گفت:

نصیری قیداری

 این سخنرانی موجب کاهش تنش ها و دفع افسد به فاسد شد، دکتر توفیقی به دعوت رئیس دانشگاه که نماینده دولت است در آن جمع حضور یافته بود.

به گزارش مهر سعدالله نصیری قیداری نماینده مردم زنجان در مجلس هشتم شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم بوده و عضو حزب اعتماد ملی است. وی امروز در کسوت معاون پارلمانی توفیقی سرپرست وزارت علوم در مجلس نهم حضور یافته تا رای اعتماد نمایندگان را در صورت معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از طرف رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی برای وی بدست آورد.

رفت و آمد نمایندگان به دفتر کار توفیقی و معاون پارلمانی وی علی رغم تعطیلات مجلس شورای اسلامی زمانی که ما برای مصاحبه با معاون پارلمانی سرپرست وزارت علوم به این وزارت خانه رفتیم تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای فراکسیون رهروان مجلس با وی جلسه داشتند.

 نصیری معتقد بود فضای مجلس برای رای اعتماد به توفیقی رو به رفع ابهام است.

 وی در عین حال در تشریح فضای مجلس برای این رای اعتماد گفت : در حال حاضر به مدت 2 هفته مجلس تعطیل است و به همین دلیل بنده به عنوان معاون پارلمانی سرپرست وزارت علوم  نمی توانم با جمع نمایندگان ارتباط داشته باشم.

رایزنی ها ادامه یابد توفیقی از مجلس رای خوب می گیرد

نصیری ادامه داد : نمایندگان در طول این هفته به صورت انفرادی در جمع های 2 تا 5 نفره برای دیدار با دکتر توفیقی به وزارت علوم آمدند. تا امروز با حدود 40 تا 50 نفر از نمایندگان با آقای توفیقی و بنده دیدار داشتند حضور در فراکسیون ها و کمیسیون ها به دلیل تعطیلی مجلس فعلا امکان پذیر نیست، البته تعطیلات حق نمایندگان است. برداشت ما این است که با توجه به اینکه حقایق و واقعیت ها به نمایندگان منتقل می شود فضای مجلس برای رای اعتماد به دکتر توفیقی رو به بهبود است.

معاون پارلمانی توفیقی گفت : در جهت اقناع نمایندگان تا امروز فرصت کمی بوده خوب پیش رفتیم اگر به همین سبک با نمایندگان وقت داشته باشیم که صحبت کنیم مدارک و مستندات را در اختیارشان قرار دهیم مطمئنا دکتر توفیقی رای خوب را از مجلس کسب می کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نمایندگان شناخت درستی از سرپرست وزارت علوم دارند؟ گفت : برخی از نمایندگان شناختی از آقای توفیقی نداشتند اما وقتی با آن ها گفتگو می کنیم، واقعیات برای آن ها روشن می شود نظرشان عوض می شود. نماینده متعهد است سوگند یاد کرده و به هر حقیقتی برسد به همان رای می دهد.

نصیری گفت : دکتر توفیقی هم می گویند که آن چه برای ما مهم است این است که نمایندگان به یک شناخت درست برسند، شناخت درست ممکن است وجوه مثبت و منفی داشته باشد، این صداقت و انتقال واقعیات وظیفه من است در پایان نیز نمایندگان به هر نتیجه ای برسند همان صلاح است.

تعداد کمی از نمایندگان با توفیقی مخالفند

وی ادامه داد : تعداد اندکی از نمایندگان با توفیقی مخالفند و حرف هایی را مطرح می کنند، همه مجلس با ایشان مخالف نیستند ما با این نمایندگان رایزنی کردیم.با توجه به مدت اندکی که برای رایزنی ها داشته ام معتقدم فضای مجلس برای رای اعتماد به توفیقی رو به رفع ابهام است.

معاون پارلمانی توفیقی افزود: یکی از راه های شناخت وزیران پیشنهادی آشنایی با تیم کاری سرپرست وزارتخانه ها است. زمانیکه نمایندگان مشاهده کنند تیم کاری وزرای پیشنهادی مورد تایید است، نظرشان تامین می شود. برخی نمایندگان نیز خواستار دریافت اطلاعات مکتوب از عملکرد و سابقه کاری وزیر پیشنهادی هستند، تعدادی از نمایندگان هستند که سلیقه سیاسی شان با آقای توفیقی متفاوت است که در فضای گفتگو برخی از این تفاوت سلیقه های سیاسی حل شده، اما برخی دیگر پابرجا خواهد بود.

سخنرانی سال 88 توفیقی در مسجد دانشگاه دفع افسد به فاسد بود

خبرنگار مهر پرسید: انتقاداتی از سوی نمایندگان در خصوص عملکرد آقای توفیقی در فتنه 88 وجود دارد، آیا قرار است وزیر پیشنهادی علوم در این خصوص توضیحاتی را به صحن علنی مجلس ارائه دهد و تاکید کند که آن اتفاقات اشتباه بوده است؟ نصیری گفت : در فتنه سال 88 افراد مختلفی حضور داشتند فتنه بازه زمانی داشت که باید عملکرد افراد را قبل و بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری بررسی کرد. روزی که دکتر توفیقی در مسجد دانشگاه تهران سخنرانی کردند مسئولان دانشگاه هم در آن جلسه حضور داشتند و جلسه ای بود که تدبیر شده بود که نگذارند موضوع به جای باریکی کشیده شود و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند.

وی افزود: در جریان فتنه عده ای حضور داشتند که به دنبال تحقق اهداف مغایر با اهداف نظام بودند اما تعداد آنها بسیار محدود بود، قطعا در آن جریان عده ای هم تلاش داشتند تا به اهداف پلید خود دست یابند. ما نمی توانیم بگوییم که تمام افرادی که آن روز در دانشگاه تهران جمع شده بودند، سوء نیت داشتند البته در میان آنها افراد معدودی هم حضور داشتند که دنبال اهداف خود بودند تا آن جلسه را منحرف کنند.

نصیری گفت: توفیقی و افرادی که دلسوز این نظامند و محبوبیت بین دانشگاهیان دارند حضورشان در آن جلسه جلوی سوءنیت ها گرفت و دفع افسد به فاسد شد. آن روز اساتید به مسجد دانشگاه هدایت شدند که خدای نکرده به خیابان ها کشیده نشوند که افرادی سوءاستفاده کنند. این برنامه ای بود که تدبیر شد و جلوی اتفاقات بعدی را گرفت یعنی حضور افرادی مثل دکتر توفیقی و دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران و مسئولین دیگر دانشگاه و تعدادی از دانشجویان عضو انجمن اسلامی (که همکاری خوبی را در آن جلسه داشتند) در این راستا بود که ضمن اینکه حرف ها گفته می شود جلوی سوءاستفاده ها گرفته شود.

 

توفیقی برای اقداماتش در سال 88 شایسته تقدیر است

وی ادامه داد: نباید  افرادی که آن روز جلوی سوءاستفاده ها را گرفتند و التهاب فضای آن روز را از بین بردند و اجازه ندادند افرادی که سوءنیت به نظام داشتند، از التهابات سوءاستفاده کنند امروز زیر سوال بروند، اتفاقا باید امروز از این افراد تقدیر شود که حضورشان در آن جلسات باعث شد جلوی سوءاستفاده ها گرفته شود.

معاون توفیقی در پاسخ به این سئول که آیا مخالفان جدی دکتر توفیقی در مجلس شورای اسلامی با این استدلال ها قانع شدند، گفت : من با این عزیزان در کمیسیون آموزش و تحقیقات صحبت کردم برخی از دوستان حاضر در این کمیسیون با دکتر توفیقی اختلاف سلیقه سیاسی دارند و لذا با آنها صحبت کردم و سعی کردم نظرات نمایندگان را به دکتر توفیقی منتقل کنم، صحبت ها و رایزنی هایم مثبت بود بنده زمانی نماینده مجلس و مورد تایید شورای نگهبان بودم، همه نمایندگان تلاش دارند که در راستای اهداف نظام گام بردارند. اگر نمایندگان به هر نتیجه ای برسند و هر تصمیمی در خصوص رای اعتماد به دکتر توفیقی بگیرند قانونی است و در راستای صلاح جامعه است.

خبرنگار مهر گفت : توفیقی در جلسه اساتید در سال 88 صراحتا ادعا کرد در انتخابات تقلب صورت گرفته و رای مردم را برده اند، مخالفان دکتر توفیقی اعلام می کنند که میلی منفرد وزیر پیشنهادی قبلی را به دلیل حضور در جلسه تحصن اساتید رد صلاحیت کردند، در حالیکه دکتر توفیقی سخنران آن جلسه بود و سخنان بسیار تندی را در خصوص تقلب در انتخابات داشته است. شما چگونه به این انتقادات پاسخ می دهید؟ معاون توفیقی توضیح داد : ایشان در آن سخنرانی به هیچ وجه کلمه تقلب را بکار نبردند، بنده فیلم آن سخنرانی را دیدم. کلمه تقلب، کلمه درستی نبود بنده فردای انتخابات نیز اعلام کردم که در انتخابات تقلبی صورت نگرفته، ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد که با توجه به وسعت انتخابات طبیعی است. قبل از انتخابات تخلفاتی صورت گرفته بود و برخی رفتارها نیز تخلف بود.

وی ادامه داد: در بحث معاونت دانشجویی دانشگاه زنجان نیز اتفاقاتی مشابه اتفاق سال 88 در ابعاد کوچکتری رخ داد. در آن قضیه بنده دخالت کردم تا این قضیه حل شود، بسیاری به من توصیه کردند که در این قضیه دخالت نکنم و شان شخصیت خود را به خطر نیندازم. در جلسه ای با دانشجویان بنده به اشتباهات مسئولان دانشگاه اذعان کردم تا ناراحتی و تنش را در دانشگاه کاهش دهم دانشجویان نیز زمانیکه دیدند کسی دلسوز آنها است، قانع شدند. در خصوص آقای توفیقی نیز همین گونه است صحبت های ایشان موجب کاهش تنش ها و دفع افسد به فاسد شد. دکتر توفیقی به دعوت رئیس دانشگاه که نماینده دولت است در آن جمع حضور یافته بود، در آن جمع تعداد زیادی از مسئولین و افرادی که تلاش می کردند دلسوزانه فضای التهاب آرام شود حضور داشتند. من خواهش می کنم در صورت امکان مجلس جلسه غیرعلنی برگزار کرده و مسئولین مقامات امنیتی کشور مسائل آن روز را دقیقا در جلسه بیان کنند.

نصیری در پاسخ به این سئوال که آیا از طرف مسئولین امنیتی کشور درخواستی بوده که توفیقی در جمع صحبت کند، گفت: کارشناسان امنیتی کشور باید در جلسه ای با حضور نمایندگان به صورت غیرعلنی جلسه اساتید دانشگاه‌ها را در سال 88 بررسی کنند، با عینک خوش بینی باید به سخنرانی دکتر توفیقی در آن جلسه نگاه کرد. این سخنرانی در کاهش فضای التهابات در دانشگاه بسیار موثر بود. دکتر توفیقی شخصیتی نیست که در هر جایی سخنرانی کند، ایشان شخصیتی آرام و متین دارد که محبوبیتش را در سال 88 برای نظام هزینه کرد.

توفیقی سهم خاتمی از کابینه نیست

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار که نمایندگان مخالف رای اعتماد به دکتر توفیقی معتقدند وی سهم خاتمی در کابینه یازدهم است، و اصلاح طلبان برای انتساب دکتر توفیقی در این پست به دولت فشار می آورند، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: اینگونه نیست وظیفه ما خدمت به کشور است هیچکدام از ما سهم کسی نیستیم آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور از ایشان خواستند که در این وزارتخانه حضور پیدا کند هر کسی در این مملکت سهمی بخواهد، اشتباه می کند ما همه بدهکار این نظام هستیم هیچ کس طلبکار نظام نیست هر کسی در این نظام مسئولیتی به عهده می گیرد بدهی خود را به نظام، جانبازان و خون شهدا پرداخت می کند. آقای توفیقی و خاتمی نیز هیچ طلبی از این نظام ندارند همه ما بدهکار این نظام هستیم بنده قویا چنین سهم خواهی را تکذیب می کنم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا گزینه های دیگری نیز برای وزارت علوم غیر از آقای توفیقی مطرح است؟ گفت: تا جاییکه بنده اطلاع دارم آقای دکتر توفیقی به مجلس معرفی خواهند شد، زمان معرفی وزیر پیشنهادی مشخص نیست بر اساس قانون سه ماه فرصت برای معرفی وزیر وجود دارد.

تغییر یک درصد روسای دانشگاه ها به معنای قلع و قمع نیست

خبرنگار مهر پرسید: آیا به نظر شما عزل و نصب های گسترده و لغو بورس دکتری در زمان سرپرستی دکتر توفیقی بر وزارت علوم موجب کاهش آرای ایشان در میان نمایندگان اصولگرای مجلس در جلسه رای اعتماد نخواهد شد؟ یکی از واکنش ها به اقدامات اخیر توفیقی طرح فوریتی کاهش اختیارات سرپرست ها بود، که نمایانگر جو منفی مجلس برای رای اعتماد به سرپرست فعلی وزارت علوم به خاطر عزل و نصب ها است، نظر شما چیست؟

نصیری در پاسخ گفت: هیچ چیزی لغو نشده، متاسفم از اینکه برخی مسائل غیر منصفانه به جامعه منتقل می شود دکتر توفیقی دستور توقف بورسیه های جدید را صادر کردند نه لغو بورسیه های موجود، آیا آن فردی که این خبرسازی ها را انجام می دهد، می فهمد دانشجویی که در کشور غریب مشغول نوشتن رساله اش است با شنیدن این خبر چه حالی پیدا می کند؟ افراد باید تقوا داشته باشند، کرامت انسان ها به تقواست، در اطلاع رسانی نیز باید تقوا را رعایت کرد.

وی ادامه داد : دکتر توفیقی نمی خواهد حرف های غیر منطقی و بدون رعایت تقوا بزند تا رای اعتماد مجلس را جلب کند. ایشان تاکید دارد که من یک شخصیت بیشتر نیستم. لطفا از من شخصیت دومی نسازید که به آن رای بدهند و من بروم کار دیگری انجام دهم. می خواهم همانی که هستم را نمایندگان درست بشناسند و هر رایی که می خواهند بدهند که این به صلاح نظام است. این متانت و شخصیت ایشان است که موجب محبوبیت شان در جامعه دانشگاهی شده است.

معاون توفیقی گفت : در دانشگاه صنعتی اصفهان که برای انتصاب ریاست دانشگاه با جناب توفیقی رفته بودیم حدود 2 هزار نفر 5 دقیقه ایستاده ایشان را تشویق کردند. یکی از اساتید و دانشمندان این دانشگاه می‎گفت من تا دیروز می خواستم دکتر توفیقی رای نیاورد اما امروز می خواهم رای اعتماد مجلس را برای ایشان جلب کنم و به نمایندگانی که دستم می رسد خواهم گفت که کمک کنند ایشان رای بیاورد.

وی درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عزل و نصب های توفیقی این شائبه را بوجود آورده که وی قصد قلع و قمع نیروهای اصولگرا را دارد، گفت : بله شایعاتی وجود دارد که ایشان نیروهای اصولگرا را قلع و قمع می کند که دروغ است، ایشان دو رئیس دانشگاه را از مجموع 200 دانشگاه دولتی و چند صد دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی تغییر داده است یعنی یک درصد از روسای دانشگاهها، چرا می گوییم که همه را دارند قلع و قمع می کنند این اظهارات فضاسازی است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا علت تغییرات روسای دانشگاه‎ها سیاسی نبوده است، گفت : دکتر توفیقی همیشه از همه درخواست دارند که کمک کنید که بحث تحقیقات، فناوری و مباحث علمی به فضای سیاسی کشیده نشود. در فضای علمی باید کار کرد و اجازه نداد مسائل سیاسی ورود پیدا کند در این صورت قدرت چانه زنی های علمی افزایش می یابد. دو سال مسئولیت ایشان در وزارت علوم را بررسی کنید آیا ایشان در آن دو سال کار سیاسی انجام داده اند. تغییر دو رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و علامه طباطبایی به هیچ وجه سیاسی نبوده است.

دلیل انتصاب ها پیش از رای اعتماد

نصیری در پاسخ به این سئوال که چرا توفیقی صبر نکرده است در صورت کسب رای اعتماد از مجلس در پست وزیر علوم این تغییرات را ایجاد کند؟ گفت: وقتی که رئیس جمهور فردی را به سرپرستی وزارتخانه ای تعیین می کند باید آن سرپرست در برابر کارهایی که انجام می دهد و اتفاقاتی که در آن وزارتخانه می افتد پاسخگو باشد، بنده نماینده مجلس هشتم بودم از دانشگاه صنعتی اصفهان طومارهای متعددی را به اعضای کمیسیون می دادند که ما با وزیر علوم مطرح می کردیم اما مشکلات حل نمی شد. این نگرانی وجود داشت که خدای ناکرده در آستانه بازگشایی دانشگاهها مسائلی ایجاد شود بالاخره در کشور تغییر و فضای جدیدی ایجاد شده، باید یکسری مسائل اصلاح شود. توفیقی اگر می خواست صرفا از مجلس رای اعتماد بگیرد شاید به صلاح بود که ریاست دانشگاه علامه طباطبایی عوض نشود.

وی گفت : اعضای کمیسیون آموزش به من گفتند پیام ما را به وزیر برسانید که ریاست دانشگاه را عوض نکند. اما وقتی فشار از طرف دانشگاهیان وجود دارد و در آنجا فضا، فضای سنگینی است سرپرست وزارتخانه به این نتیجه می رسد که باید به این سطح از تقاضاها پاسخ دهد، اگر سرپرست وزارتخانه ای یک درصد اختیارات نداشته باشد نمی تواند مدیریت کند.

معاون توفیقی گفت : در این مدت دو معاون تغییر کرده اند که یکی از آنها استعفا داده است اما مرتب فضاسازی می شود که همه مدیران وزارتخانه در حال تغییر هستند، شما وقتی می بینید رئیس دانشگاهی عوض شده و فضای نشاط ایجاد شده این قدم مثبت است . در فضای تودیع و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان حسن کامران نماینده مجلس حضور داشتند خواهش می کنم نظر ایشان را به عنوان نماینده اصولگرای مجلس در خصوص دکتر توفیقی جویا شوید، وقتی 2 هزار نفر از دانشجویان با نشاط و آرامش به کلاس ها بروند فضای علمی و پژوهشی گسترش یافته و فضای سیاسی از بین می رود.

وی با بیان اینکه اگر توفیقی صبر می کرد رای اعتماد مجلس را به دست آورد و بعد تغییرات را ایجاد کند با فضای صادقانه در تناقض است، ادامه داد : وقتی مدیری احساس می کند که باید مدیریتی تغییر کند و این کار برای نظام و کشورمان مفید است تکلیف دارد که این کار را انجام دهد.

نصیری با اعلام اینکه توفیقی در حال حاضر هر گونه تغییری را در سطح وزارتخانه متوقف کرده است ، ادامه داد: البته ایشان به تغییرات گسترده اعتقاد ندارند، ایشان معتقدند باید در مدیریت ها تغییر روش ایجاد شود نه اینکه مدیران را عوض کرد، بالاخره مردم به روش های گذشته رای ندادند و مطالبه آنها تغییر روش مدیران است که باید در سطح وزارتخانه اتفاق بیفتد.

وی افزود : مدیرانی در سطح وزارتخانه حضور داشتند که واقعا کار را به جایی رسانده بودند که دانشجو و دانشگاهها اعتمادشان را نسبت به محیط تحصیل و محیط کارشان از دست داده بودند، برخی مدیران رفتارهایی کردند که حرف های خوبی از مکاتبه افرادی که در مجموعه آنها حضور دارند نمی شنویم، این مدیران باید تغییر روش دهند.

410 استاد یک دانشگاه خواستار تغییر رئیس دانشگاه بودند

معاون پارلمانی توفیقی در پاسخ به این سئوال که آیا مدیرانی که در دو مجموعه عوض شدند مدیرانی بودند که اتفاقات بدی در بعضی مجموعه هایشان رخ داده بود؟ گفت: واژه اتفاق بد را به کار نمی برم، وقتی می بینیم که از 450 استاد عضو هیات علمی یک دانشگاه 410 استاد به خواسته خود مبنی بر برکناری رئیس دانشگاه اصرار دارند باید به این خواسته توجه کرد، اگر این خواسته مغایر با شئونات نظام باشد قطعا پاسخ داده نمی شود. در این شرایط باید نظر مجموعه اجابت شود. نظر دکتر توفیقی این است که در نصب مدیران به نظر زیر مجموعه نیز توجه شود. برای افزایش بهره وری مدیران باید به مجموعه کاری خود احترام بگذارند.همه انسان ها ممکن است خطا کنند اما نباید به خاطر یک خطای کوچک برای افراد پرونده سازی کرد باید رافت اسلامی شامل حال همه شود.

خبرنگار مهر پرسید : برخی اعتقاد دارند توفیقی مامور است در وزارتخانه ایجاد کند و بعد وزیر دیگری روی کار بیاید که در قبال آن تغییرات پاسخگو نخواهد بود نظر شما چیست؟ نصیری پاسخ داد : نه چنین چیزی نیست، سرپرست بر اساس قانون می تواند عزل و نصب کند اما بنده نیز با تغییرات گسترده مدیریتی از سوی سرپرست ها مخالفم این در حالی است که تغییراتی توسط دکتر توفیقی صورت گرفته گسترده نبوده است . ایشان و بنده رسما مصاحبه کردیم که تغییراتی در سطح وزارتخانه انجام نمی شود اما چند روز پیش بر اساس موج جدید رسانه ای پیامک هایی ارسال شد که دکتر توفیقی در صدد تغییر ریاست دانشگاه آزاد است در حالیکه واقعا چنین کاری در دستور نیست و این شایعه واقعیت ندارد. این خبرسازی ها نشان می دهد عده ای می خواهند به هر قیمتی که شده به اهداف خود دست یابند.

نصیری در پاسخ به این سئوال که برای رایزنی بعد از تعطیلات مجلس چه برنامه ریزی کرده اید؟ گفت : ما علاقه مندیم که با فراکسیون مجلس رایزنی کنیم با فراکسیون دانشجویان، فراکسیون رهروان ولایت و مجامع استانی علاقه مندیم که گفتگو کنیم. علاقه مندیم با فراکسیون اصولگرا نیز گفتگو کنیم آقای دکتر حدادعادل یکی از محورهای مجلس است که به بنده نیز اظهار لطف دارند فرد قابل احترامی هستند، خدمت ایشان بسیار ارادت دارم، دوست دارم با ایشان صحبت کنم، انسان ها با گفتگو کردن به نتیجه می رسند، بهتر است که از این فرصت و نعمت استفاده کنیم.

کد خبر 230934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز