یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: در روزهای اخیر و در حالی که توجه مقامات ارشد دولت آمریکا به عراق معطوف بود، درگیری‌های جدید در نوار غزه و لبنان چالش جدیدی پیش روی واشنگتن گذاشت و آمریکایی‌ها را برای واکنش به این چالش به تقلا انداخت.

واشنگتن در پی حمایت از دولت لبنان است اما با توجه به زنده بودن خاطره شکست اسرائیل در جنگ با حزب‌الله در تابستان گذشته، نمی‌خواهد با وارد شدن دوباره به این ماجرا شرایط گذشته را تکرار کند.

در مورد غزه و تحولات خونین اخیر آن، آمریکا از یک سو نمی‌خواهد به ریسک سقوط دولت اولمرت تن دهد، بنابراین به پشتیبانی از آنچه که آن را حق مشروع اسرائیل در دفاع از خود می‌خواند ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر نمی‌خواهد پس از تلاش عربستان سعودی در پیشبرد تشکیل دولت وحدت ملی در تشکیلات خودگردان فلسطین موجب رنجش عربستان شده  و همچنین خواهان تداوم تماس حساسی است که با سوریه برقرار کرده است.

مقامات ارشد در واشنگتن همچنین درگیر تهیه مقدمات برگزاری اجلاس سران کشورهای گروه هشت در روزهای ششم تا هشتم ماه ژوئن در آلمان هستند.

با در نظر گرفتن این پیش زمینه، مقامات وزارت امورخارجه آمریکا می‌گویند که سیاست ایالات متحده بر ادامه جنگ با ترور و همزمان اجتناب از تلفات غیرنظامی است. بر همین اساس به اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها هم توصیه کرده که این سیاست را رعایت کنند.

در همین حال واشنگتن نگران آن است که درگیری‌ها در غزه و لبنان به کل منطقه سرایت کند. تسلیحات ارسالی آمریکا برای دولت لبنان در راه است.

یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا درباره تحولات پیش رو در منطقه خاورمیانه و عراق گفت: به خوبی روشن است که تابستان داغی در پیش داریم. چالش پیش روی ما این است که از درهم آمیختن و پیچیده شدن موضوع‌های گوناگون مانند لبنان، فلسطین، اسرائیل، سوریه و ایران که باعث بی‌ثباتی بیشتر می‌شود، جلوگیری کنیم.

25 می/swoop

کد خبر 23057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز