سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر-مایا شرفی: معمولا پایان هر دوره از مدیریت سینما و آغاز دورانی تازه انبوه مطالبات سینماگران را نیز در پی دارد. ۴سال پیش‌ وقتی شمقدری وارد ساختمان میدان بهارستان شد، سینماگران به دنبال حل مشکلات دوران جعفری‌جلوه و حتی محمدمهدی حیدریان بودند.

 اینکه شمقدری در این 4سال چگونه عمل کرد خود داستانی جداگانه است. اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که حجم مطالبات امروز سینماگران تقریبا با هیچ یک از دوره‌های قبلی معاونت سینمایی قابل مقایسه نیست.

آشفتگی در حوزه تولید، روال صدور پروانه ساخت، اعتبار نداشتن مجوزهای وزارت ارشاد و دخالت‌های غیرقانونی در سوء‌تدبیر در مدیریت و شاید مهم‌تر از همه اوضاع نابسامان اصناف و تعطیلی خانه‌سینما از جمله اولویت‌هایی هستند که سینماگران انتظار دارند حجت‌الله ایوبی، رئیس تازه سازمان سینمایی در حل آنها بکوشد.

در این میان به نظر می‌رسد بازگشایی خانه‌سینما در آستانه فرارسیدن روز ملی سینما، اولین اولویت‌ اهالی سینما باشد و پس از آن تغییر مناسبات صدور پروانه ساخت و کاهش تصدی‌گری دولت در تولیدات سینمایی از جمله مطالبات سینماگران محسوب می‌شوند. ضمن اینکه سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر را نیز نباید فراموش کرد؛ جشنواره‌ای که با رونق گرفتن چرخه تولید و ساخت آثار قابل قبولی می‌تواند امیدها را در دل اهالی و دوستداران سینمای ایران زنده کند.

تنها اولویت بازگشایی خانه سینماست

همایون اسعدیان، کارگردان سینما درخصوص اولویت‌هایی که باید برای بهبود وضعیت سینما درنظر گرفته شود، معتقد است: همانطور که آقای روحانی نیز در جریانات انتخابات به مسئله خانه سینما اشاره کردند، اولویت ما بازگشایی این خانه است. به‌نظر من در وهله اول این اشتباه که در دوره قبلی و توسط آقای شمقدری صورت گرفته، باید جبران و خانه‌سینما بازگشایی شود بعد به فکر برنامه‌های بعدی باشیم. واقعیت این است که اگر اهالی سینما بتوانند در خانه متمرکز شوند می‌توانند کمک بزرگی باشند برای اجرای برنامه‌هایی که قرار است برای سینما درنظر گرفته شود. کارگردان طلا و مس با تأکید بر اینکه تنها اولویت حال حاضر سینما، بازگشایی خانه‌سینماست، گفت: مدارا کردن با این قضیه و راضی کردن افرادی که در حال سنگ‌اندازی هستند و می‌خواهند برای خود جای پا درست کنند، ما را دچار دور باطل می‌کند. امیدوارم بازگشایی خانه در دوره آقای ایوبی، حتی همانطور که در اواخر دوره آقای احمدی‌نژاد عنوان شده است، انجام شود چون به نفع خودشان و دیگر اعضای سینماست زیرا با انجام این کار متوجه می‌شوند که نیروی عظیمی از سینما پشتیبان‌شان است که کمک بزرگی برای سینما به‌شمار می‌رود و بزرگ‌ترین لطمه‌ای که آقایان به سینما وارد کردند، اقدامی بوده که در برابر خانه سینما انجام دادند.

تلورانس مالی 50میلیاردی با 300کارمند سازمان سینمایی

از آنجایی که نگاه افراد مختلف به یک مسئله می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد، از دیدگاه سیروس تسلیمی، تهیه‌کننده و نویسنده سینما اولویت‌هایی که سینمای ایران نیازمند رسیدگی به آن است، چیز دیگری است. تسلیمی با بیان اینکه سینما از آن کارهای خاص است که در مدت زمان کوتاهی نمی‌شود به وضعیت آن رسیدگی و مشکلاتش را حل کرد، افزود: مشکلات متعددی در بخش‌های مختلف سینمای ما ازجمله حوزه‌های تولید، توزیع، سالن‌های نمایش و... وجود دارد که در مدت 100روز نمی‌شود آنها را حل و برطرف ساخت و برنامه کوتاه‌مدتی برای آن درنظر گرفت. به‌نظرم من در قدم اول از آنجایی که ویترین سینمایی سال کشور ما جشنواره فیلم فجر است باید اقدامات و کمک‌هایی انجام شود تا فیلم‌هایی که در حال تولید هستند سریع‌تر بتوانند کار خود را پایان دهند تا بلکه با تولیدات خوب برای این دوره از جشنواره بتوانیم روزهای خوب و موفقی در اکران سال 93داشته باشیم چراکه این دو اتفاق بهم وابسته هستند. همچنین امیدوارم که مدیران سینمایی خوبی برای این دوره در راس کار قرار گیرند.

تسلیمی همچنین به تغییر چارت سازمان سینمایی اشاره کرد و یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن رسیدگی شود مربوط به چارت سازمان سینمایی است. به‌نظر خنده‌دار می‌آید سینمایی که سالی 50فیلم بیشتر نمی‌تواند اکران کند و تلورانس مالی حدود 50میلیارد تومان دارد، در سازمان سینمایی‌اش 300نفر مشغول به‌کار باشند. با دیدن این وضعیت این سؤال پیش می‌آید که این همه کارمند قرار است چه کاری انجام دهند و از آن طرف چه هزینه‌ای باید برای پرداخت حق و حقوق آنها، صرف شود. وی در بخش دیگری از توضیحات خود درباره حل مشکل خانه سینما عنوان کرد: در این مدت ما با گروه‌بندی‌های مختلفی بین اعضای سینما روبه‌رو شده‌ایم. از سوی دیگر هم آنهایی که طعم مدیریت را چشیده‌اند به راحتی حاضر نیستند که علائق‌شان را از دست بدهند. اما فکر می‌کنم آنچه در این میان اهمیت بسیار دارد و اصل قضیه به‌شمار می‌رود، رسیدگی به وضعیت بیمه اهالی سینما، مانند بیمه بیکاری است.

به مشکلات تولید رسیدگی شود

یکی از امیدواری‌های امروز فیلمسازان خصوصا آن دسته از افرادی که در این چند سال اخیر به‌خاطر سیاست‌های مدیران سینمایی دولت دهم به انزوا کشیده شده‌اند، این است که از این پس شرایطی فراهم شود تا آنها نیز بتوانند علاقه‌مندی خود را دنبال کرده و فیلم‌هایی را تولید کنند که شایسته شعور مخاطب ایرانی و برآورده‌کننده خواسته اوست. در این میان چند سالی می‌شود که سینمای ما کمتر نام ایرج تقی‌پور، تهیه کننده‌ای که اصغر فرهادی را با شهر زیبا در سینما سرشناس کرد، شنیده است چراکه او نیز در زمره همان فیلمسازانی است که در این سال‌ها خواسته یا ناخواسته سکوت کرده و از گوشه‌ای به آنچه بر احوال سینما می‌گذرد، نگاه می‌کند. این تهیه‌کننده سینما درباره آنچه سینمای ایران نیازمند رسیدگی به آن پیش از هر موضوع دیگری است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه به جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود کمک به افرادی است که فیلمنامه‌های خوبی برای تولید دارند اما با مشکلاتی نظیر تأمین هزینه برای ساخت روبه‌رو هستند. به‌نظرم باید در این فرصت باقی مانده تا سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر تصمیم‌گیری‌های درست و اساسی برای آن صورت گیرد. واقعیت این است فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند در وضعیت اکران سال آینده تأثیر بسزایی خواهند داشت در کنار اینکه به‌نظر می‌رسد در سال آینده با مشکل مخاطب به‌صورت جدی‌تری مواجه شویم. به همین دلیل مدیرانی که روی کار می‌آیند باید فیلمنامه‌ها را مورد بررسی قرار دهند و شرایط را برای تولید آثار قابل‌قبول مهیا کنند. نکته مهم دیگر هم این است که رسیدگی و نظارت لازم را بر فیلم‌هایی که ساخته می‌شود نیز داشته باشند.

تقی‌پور در ادامه به اولویت دیگری که رسیدگی به آن نیز ضروری و قابل توجه است، اشاره کرد و گفت: مسئله مهم دیگر که باید در اولویت‌های کاری قرار گیرد رسیدگی به وضعیت خانه سینماست. فکر می‌کنم نیاز است تا یک کمیته تشکیل و برای حل مشکل این خانه تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود.

کد خبر 230482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز