دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که بشار‌اسد، رئیس‌جمهور سوریه در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود تأکید کرده که هیچ مدرکی مبنی بر استفاده دولت این کشور از تسلیحات شیمیایی وجود ندارد مقام‌های آمریکا در موضعگیری جدید خود از شرطی حرف زده‌اند که دولت سوریه می‌تواند با استفاده از آن جلوی اقدام نظامی را بگیرد.

جهان سوریه

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی خود در لندن در موضع تازه‌ای که تاکنون اتخاذ نشده بود، اعلام کرده که رئیس‌جمهور سوریه می‌تواند با تحویل تمامی تسلیحات شیمیایی سوریه به جامعه بین‌المللی مانع از حمله به این کشور شود.کری در این نشست بار دیگر با متهم‌کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی تأکید کرد که دسترسی به تسلیحات شیمیایی سوریه در اختیار 3نفر ازجمله بشار اسد است.

کری درحالی‌که رأی منفی پارلمان انگلیس به اقدام نظامی علیه سوریه، آمریکایی‌ها را دست تنها گذاشته، در این نشست اعلام کرد که این مسئله تأثیری در روابط لندن و واشنگتن نخواهد داشت. درحالی‌که مقام‌های آمریکا در روزهای گذشته بر اقدام نظامی علیه سوریه تأکید کردند کری در این نشست اعلام کرد که در نهایت بحران سوریه باید روی میز مذاکره حل شود. آمریکایی‌ها در حالی شرط تحویل تسلیحات شیمیایی برای دولت سوریه را مطرح کرده‌‌اند که بشاراسد، رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس اعلام کرد که «هیچ مدرکی» دال بر استفاده دولت از تسلیحات شیمیایی وجود ندارد. اسد تأکید کرد:

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه من از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودم استفاده کرده‌ام، وجود ندارد. روسیه هم که بارها درباره اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داده پیش از این با زیرسؤال بردن مدارک مورد ادعای آمریکا خواستار ارائه آنها به شورای امنیت شده بود. بشار اسد در این گفت‌وگو با اعلام آمادگی دفاعی کشورش در مقابل هر نوع حمله‌ای هشدار داد که هر نوع اقدام نظامی آمریکا با واکنش این کشور روبه‌رو خواهد شد. وی ضمن تأکید بر اینکه نظام سوریه هیچ ارتباطی با حمله شیمیایی مشکوک در غوطه دمشق ندارد، گفت: من به آمریکایی‌ها تأکید می‌کنم که ورود به جنگ‌ در خاورمیانه تجربه خوبی برایشان نخواهدبود.

رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که درصورت حمله آمریکا به سوریه، متحدان کشور، او را در پاسخگویی به حملات کمک خواهند کرد.ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه هم که به مسکو رفته است در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود پیام تشکر بشار اسد از پوتین به‌خاطر مواضع او به‌ویژه در نشست گروه ۲۰ را ارائه کرد. لاوروف هم با اطمینان دادن به هیأت سوریه اعلام کرد که موضع روسیه در قبال سوریه دستخوش تغییر نخواهد شد. وی با رد هر نوع مداخله نظامی گفت: هیچ مسیر جایگزینی برای سوریه به‌جز راه‌حل مسالمت‌آمیز وجود ندارد. وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد درحالی‌که دولت اسد آماده مذاکره است حمله به سوریه می‌تواند باعث «طغیان تروریسم» در منطقه شود.

معلم هم تأکید کرد که اقدام نظامی آمریکا می‌تواند تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو برای پایان خونریزی در این کشور را از بین ببرد. وی گفت:‌در حال حاضر ما آماده شرکت در نشست ژنو هستیم اما نمی‌دانم بعد از تجاوز‌نظامی احتمالی آمریکا چه پیش می‌آید. درحالی‌که کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه مستقر شده‌اند روز گذشته دولت قبرس تأکید کرد که این کشور در هیچ اقدام احتمالی نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد. گفته می‌شود ترکیه هم جنگنده‌ها و نیروهای خود را به جنوب این کشور و نزدیکی مرز با سوریه منتقل کرده است. با بالا‌گرفتن تنش‌ها درباره سوریه منابع سیاسی کردهای سوریه از توافق 2گروه اصلی کردهای این کشور برای تشکیل دولت موقت خودمختار در شمال و شمال شرق سوریه خبر داده‌اند. براساس گزارش‌ها این توافق میان «مجلس کردستان سوریه» و «شورای ملی کردهای سوریه» امضا شد که براساس ‌آن مناطق کردنشین شمال و شمال شرق این کشور توسط دولتی موقت متشکل از گروه‌های کرد اداره خواهد شد.

کد خبر 230446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز