تبریز: اوایل سال ۹۱بود که با بالارفتن آمار تعداد کشته‌ها و مصدومان، رانندگان عبوری و برخی از مسئولان هشدار دادند که اگر فکری به حال جاده اهر- تبریز نشود، یک‌فاجعه بزرگ رقم می‌خورد.

جاده تبریز- اهر

حالا پس از گذشت یک‌ سال و نیم از آن زمان به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها درست از کار درآمده و آمار نشان می‌دهد تلفاتی که در این جاده به ثبت رسیده دست کمی از تلفات زلزله ارسباران ندارد. البته این جاده طبق مصوبه‌ دولت پیشین و با کلنگی که در سال 87به زمین خورد قرار بود 2ساله در قالب 3فاز به بزرگراه تبدیل شود. اکنون با ‌ اینکه 5سال از کلنگ‌زنی می‌گذرد، هنوز پروژه در جاده بی‌پولی، لنگ می‌زند و معلوم نیست چه زمانی به پایان برسد. نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی هم این مسئله را تأیید می‌کند و معتقد است که بهره‌برداری از بزرگراه اهر- تبریز تا اوایل سال 94عملی نیست. عباس فلاحی باباجان که در جهت قرار گرفتن این پروژه در فهرست طرح‌های مهر ماندگار سال گذشته چندین نوبت به دولت تذکر داد و سرانجام این طرح در فهرست بلند بالای مهر ماندگار استان آذربایجان‌شرقی قرار گرفت، گفت: امیدی که به آینده این طرح می‌توان داشت این است که دولت یازدهم مصمم است تا این طرح که یکی از زیرساخت‌های اساسی آسیب دیده در زلزله است را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید، افزود: در این جلسه مقرر شد از محل اعتبارات وزارتخانه مبلغ 80میلیارد ریال به این طرح اختصاص یابد. وی با اشاره به آمار بسیار بالای تصادفات در این محور نیز گفت: طبیعی است وقتی جاده‌ای قدیمی باشد و فکری هم برای ترمیم آن نشود، روزبه‌روز تصادفات افزایش می‌یابد، البته نباید فراموش کرد که زلزله هم تأثیر اندکی بر بی‌استفاده شدن جاده نداشت. عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود دولت دهم مبلغ 22میلیارد تومان از محل فروش اوراق بهادار به این پروژه کمک کند، گفت: در دولت دهم چون این طرح جزو مهر ماندگار‌ها محسوب می‌شد، قرار شد علاوه بر 22میلیارد تومان، 7میلیارد تومان هم برای تهیه قیر اختصاص یابد که فقط آن 7میلیارد در ماه‌های گذشته وصول شد. فلاحی همچنین با اشاره به اینکه دولت یازدهم خود را موظف کرده است تا طرح‌های مهرماندگار را به اتمام برساند، ادامه داد: دولت تدبیر و امید 5میلیارد تومان برای تسریع عملیات زیرساختی پروژه کمک کرده است ولی طبق نامه‌هایی که از دولت دهم داریم هنوز دولت جدید موظف است تا 22میلیارد از خزانه برای این طرح کمک کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وعده‌ای که در سال 91به مردم داده بود که در هفته دولت سال 92بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد، به مهر گفت: قبول دارم در بعضی جاها سستی شد، یا اعتبار کم آمد ولی درهرحال زلزله باعث شد تا با افزایش رفت‌وآمدها و بسیج ماشین آلات راهسازی در آواربرداری منطقه شاهد کندی روند بازسازی بزرگراه در سال گذشته باشیم. محمد اشرف‌نیا با بیان اینکه فاز اول از اهر به گویجه بل هم‌اکنون 60درصد پیشرفت کاری دارد، گفت: تسریع در اجرای بزرگراه اهر ـ تبریز از خواسته‌های اصلی و بحق مردم و مسئولان شهرستان اهر است که باید بیش از پیش با جذب اعتبارات بر افزایش سرعت پروژه گام برداشت. فرماندار شهرستان اهر هم‌ با اشاره به اینکه این بزرگراه قطعه اول آزاد راه تبریز ـ اهر ـ باکو است، گفت: با وجود اینکه این جاده یکی از جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز استان است، کندی عملیات اجرایی بزرگراه باعث نارضایتی مردم شده است. رضا صدیقی با اعلام اینکه پروژه بزرگراه اهر-تبریز به 3 واحد پیمانی، از اهر تا گویجه بل، از گویجه بل تا خواجه و از خواجه تا تبریز مجزا شده است، افزود: فاز اول و سوم آن در حال ساخت است و اگر اعتبارات به موقع جذب شود تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد.

تکمیل نیمی از پروژه

اروجعلی علیزاده، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از سال 87که کلنگ بزرگراه به زمین زده شد تا اوایل فروردین امسال تنها 50درصد پیشرفت کاری داشتیم، گفت: عمده مشکلی که در روند اجرای طرح داشتیم مشکل قیر بود که با مساعدت‌های وزیر در آخرین روزهای دولت دهم حل شد و با واگذاری فاز سوم به پیمانکار و جذب اعتبارات اولیه امیدواریم پروژه به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

به‌هرحال طبق آنچه نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار گذشته مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفته‌اند در جاده اهر- تبریز سالانه بیش از 200نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند که این رقم حدود 34درصد مرگ‌ومیرهای راه‌های آذربایجان‌شرقی را شامل می‌شود و کاهش این میزان فقط با تکمیل شدن بزرگراه اهر- تبریز صورت می‌گیرد. بنابراین اگرچه ‌ زمان وعده‌های تکمیل بزرگراه اهر- تبریز همچون آخر سال 89، آخر 91و پایان دولت دهم فرا رسیده و این وعده‌ها محقق نشده‌است، بازهم مردم شهرهای شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین و ورزقان و اهر و هریس که از این طریق به تبریز می‌رسند منتظرند هرچه زودتر بزرگراه اهر- تبریز به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 230161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز