شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: ۲هفته دیگر مهر از راه می‌رسد و سال تحصیلی جدید رسما آغاز می‌شود، البته برخی مدارس و دانشگاه‌ها سال تحصیلی را قدری زودتر آغاز کرده‌اند، ولی برخی مشکلات مدیریتی و مالی هنوز در حوزه آموزشی رفع نشده است.

آموزش

در حوزه آموزش وپرورش هنوز برخی دانش‌آموزان و پدران و مادران آنها نگرانی‌هایی دارند که جنس آنها با هم متفاوت است؛ گروهی درگیر ثبت‌نام فرزندان‌شان هستند، برخی دیگر نیز دغدغه تهیه نوشت‌افزار و مایحتاج مدرسه فرزندان خود را دارند و با توجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی، گرانی را بیش‌ از دیگران احساس می‌کنند. ماجرای ثبت‌نام اما برای گروهی از دانش‌آموزان و پدران و مادران آنها هنوز به پایان نرسیده است.

مدیران برخی مدارس از پدران و مادران دانش‌آموزان طلب پول نقد یا چک برای کمک به مدرسه می‌کنند و این مسئله در مدارس خاص بیش از سایر مدارس شایع است. برای مثال اولیای هنرستان... در منطقه... آموزش و پرورش برای ثبت‌نام از هنرجویان مبلغ 600هزار تومان شهریه(به جز هزینه بیمه و کتاب درسی) طلب می‌کنند و اگر پدر و مادر هنرجویی پول یا چک ندهد، او را ثبت‌نام نمی‌کنند؛ ‌حتی هنرجویان سال‌های دوم و سوم را. اصرار اولیای واحدهای آموزشی دولتی برای دریافت شهریه هنگام ثبت‌نام در حالی است که این‌ کار براساس بخشنامه‌های وزارت آموزش و پرورش غیرقانونی است.

در مدارس دولتی عادی هم کم و بیش و با توجه به سلیقه مدیران مدارس چنین رویه‌ای مشاهده شده است و مردم با توجه به وضعیت عمومی حاکم بر جامعه، سعی می‌کنند با مدیران مدارس در این‌باره به توافق برسند، زیرا معتقدند که شکایت در این‌باره به نتیجه نمی‌رسد و در نهایت باید به مدارس دولتی عادی هم پول بپردازند و ربطی به دولت دهم و یازدهم ندارد.از سوی دیگر با بالا گرفتن تب تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت‌امنایی و شاهد، شانس تحصیل دانش‌آموزان کم‌بضاعت و بی‌بضاعت در مدارسی که از اندکی امکانات و تجهیزات و معلمان مجرب برخوردار بودند به‌شدت کاسته شد.
شدت‌گرفتن روند جداسازی مدارس و به تبع آن کاهش تعداد مدارس دولتی عادی، تأثیرات سویی بر دانش‌آموزان، پدران و مادران آنها و اولیای مدارس دولتی به‌دنبال داشته و به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش موجب ایجاد بی‌انگیزگی بین دانش‌آموزان و معلمان شده است.

مهر از راه می‌رسد اما...

به هر روی صدای پای مهر شنیده می‌شود ولی ماجرای برخی مدارس مانند استیجاری، موقوفه و جابه‌جایی‌ها هنوز به پایان نرسیده است و دل‌نگرانی‌هایی وجود دارد. برای مثال، انجمن اولیا و مربیان هنرستان جابربن‌حیان منطقه 6تهران با ارسال نامه‌ای به سرپرست وزارت آموزش و پرورش نسبت به آنچه جابه‌جایی این هنرستان با وجود داشتن کارگاه آموزشی رشته صنایع شیمیایی به دبیرستان علامه حلی خوانده‌اند، اعتراض کرده‌اند و خواستار جلوگیری از جابه‌جایی شده‌اند.

پدر یکی از هنرجویان در این‌باره به همشهری گفت: هنرستان جابربن‌حیان دارای کارگاهی مجهز است که اکنون نوسازی شده و بدون توجه به فضای آموزشی مورد نیاز هنرستان و کارگاه موجود بنا به دستور وزیر سابق آموزش و پرورش قرار است به دبیرستان

علامه حلی واگذار شود و پیگیری‌های ما از خرداد امسال تاکنون به نتیجه نرسیده است. از سوی دیگر خبر می‌رسد که با وجود پیگیری خانواده‌های دانش‌آموزان ایتام مجتمع آموزشی متقین در منطقه 12تهران، دبستان و مدرسه راهنمایی این مجتمع تعطیل شده و به گفته مادر یکی از دانش‌آموزان یتیم، آموزش و پرورش شهر تهران هیچ اقدامی در این‌باره نکرده است.در عین حال مشکل‌ مدارس استیجاری نیز هنوز حل نشده و کماکان به قوت خود باقی‌است.

پنجشنبه پولی

یکی دیگر از تصمیم‌های جنجال‌برانگیز دولت دهم که به‌عنوان میراث به دولت یازدهم رسیده، تعطیلی پنجشنبه مدارس است. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین تصمیم‌گیری درخصوصی برنامه‌های این وزارتخانه برای تعطیلی پنجشنبه مدارس اعلام کرد: پنجشنبه‌ها مدارس تعطیل هستند اما گروهی مأمور شده‌اند تا روی این مسئله کار کنند که برخی مدارس به‌طور اختیاری در روزهای پنجشنبه برای فعالیت‌های فوق‌برنامه فعال شوند.

علی‌اصغر فانی به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: آن دسته از خانواده‌هایی که تمایل دارند فرزندانشان پنجشنبه‌ها نیز در مدارس حضور داشته باشند، می‌توانند با هزینه‌های شخصی، آنان را در فعالیت‌های فوق‌برنامه ورزشی، فرهنگی، قرآنی و غیره ثبت نام کنند. به هر روی، مدارس با مشکلاتی که در رأس آنها نبود منابع مالی است، به استقبال مهر می‌روند و نمی‌توان توقع داشت مشکلات این دستگاه دست‌کم امسال حل شود، ولی تغییر نگاه مدیران این مجموعه بسیار مهم است. وزیر سابق تأکید داشت که 70درصد مشکلات آموزش و پرورش، مشکل مدیریتی است که وی نه‌تنها هرگز موفق به کاستن از آن نشد بلکه بر 70درصد افزود تا مشکل مدیریتی در این دستگاه بیش از پیش نمایان شود.

حوزه آموزش عالی

در حوزه آموزش عالی نیز مسئولان چند سال است که به‌دنبال ایجاد مساوات بین مدت زمان 2نیمسال تحصیلی هستند و امسال با وجود بخشنامه ارسالی به دانشگاه‌ها برای شروع سال تحصیلی از 16شهریور، تنها 14دانشگاه این بخشنامه را رعایت کرده و سال تحصیلی را از دیروز آغاز کرده‌اند. البته دیر اعلام شدن نتیجه نهایی کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز یکی از عواملی است که موجب می‌شود تا سال تحصیلی دانشگاه‌ها از نیمه شهریور آغاز نشود.نتیجه نهایی کنکور 21شهریور اعلام می‌شود و ساماندهی دانشجویان ورودی قدری زمان‌بر است. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز با کمبود نیرو، خوابگاه‌های دانشجویی و اعتبارات مالی روبه‌رو هستند.

کد خبر 230121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز