سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهی‌قرمز‌های کوچک نه تنها می‌توانند به موسیقی گوش کنند، بلکه می‌توانند آثار یک آهنگ‌ساز را از آهنگ‌ساز دیگر تشخیص دهند و ظاهرا آثار یوهان سباستین باخ محبوب‌ترین این جانداران هستند.

ماهی قرمز

براساس گزارش دیسکاوری، در این مطالعه‌ جدید همچنین مدارکی منتشر شده که نشان از درک گونه‌های مختلفی از حیوانات از موسیقی دارد. محققان دانشگاه کیو  در این گزارش اعلام کرده‌اند که ماهی‌های قرمز یا گلد‌فیش‌ها می‌توانند ویژگی‌های پیچیده صدا از قبیل گام موسیقی و کیفیت تن موسیقی را درک کنند.

در این مطالعه محققان دو قطعه موسیقی کلاسیک را در نزدیکی تُنگ ماهی‌ها پخش کردند. این قطعات شامل Toccata & Fugue در گام دی-مینور اثر یوهان سباستین باخ و Rite of Spring یا پرستش بهار اثر ایگور استراوینسکی بودند.

دانشمندان به تعدادی از ماهی‌ها آموزش داده بودند که در هنگام شنیدن موسیقی دانه‌ای که درون تنگ آنها معلق است را گاز بزنند. نیمی از ماهی‌ها آموزش دیده بودند که با شنیدن اثر باخ به دانه غذا گاز زده و نیمی دیگر با شنیدن اثر استراوینسکی به سمت غذا می‌رفتند. در این رقابت گلد‌فیش‌ها برنده میدان شدند زیرا بهتر از دیگر ماهی‌ها توانستند تفاوت میان دو اثر را درک کرده و به غذا برسند. مطالعات پیشین برروی کبوترها و پرنده‌های آواز‌خوان نشان داده بود که انتخاب اول این جانداران در موسیقی آثار باخ است.

درواقع محققان اثر باخ را به عنوان موسیقی کلاسیک و استراوینسکی را به عنوان موسیقی مدرن دسته بندی کرده و می‌گویند حیوانات آثار کلاسیک را به مدرن ترجیح می‌دهند. گنجشک‌ها نیز با توانایی عجیبی که در تشخیص میان هم‌آوایی و ناموزونی دارند، موسیقی کلاسیک را به مدرن ترجیح می‌دهند.

به اعتقاد دانشمندان از آنجایی که موسیقی مدرن دارای ناموزونی بیشتری نسبت به کلاسیک است، شاید بر انتخاب نوع موسیقی حیواناتی مانند ماهی‌ها و گنجشک‌ها اثرگذار باشد. با این‌همه به طور کلی حیوانات میان موسیقی انسانی و سکوت،‌سکوت را ترجیح می‌دهند.

کد خبر 229626
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز