گروه اقتصادی: با وجود تاکیدهای فراوان مقامات وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری بر جلوگیری از تاخیر پروازها،در سال‌های اخیر این نابسامانی در شرکت‌های هواپیمایی با شدت بیشتری ادامه دارد.

این مسئله باعث تشدید نارضایتی مردم شده است. در حالی که این شرکت‌ها از استیفای حداقل حقوق مسافرین خودداری می‌کنند. با حسین خانلری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفتگو کرده‌ایم.

  • چرا با وجود تاکید وزیر راه و ترابری بر جلوگیری از تاخیر پروازها این پدیده همچنان ادامه دارد؟

باید توجه کرد که همه مسئولین صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یک شهروند از تاخیر پروازها ناراحت بوده و تلاش می‌کنند که این تاخیرها به حداقل برسد.

بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تشکیل گروه‌های بازرسی و اعزام آنها به فرود‌گاههایی که شرکت‌های هواپیمایی تاخیر پرواز داشته‌اند به بررسی علت تاخیر پروازها و ارائه راهکارهای مقابله با این امر پرداخته و در موارد تاخیر پرواز مسئولین شرکت‌های هواپیمایی ذیربط برای ارائه توضیح در زمینه علل تاخیر پرواز فراخوانده می‌شوند.

از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری دستور‌‌العمل ویژه‌ای برای برخورد با این موضوع تدوین و ابلاغ کرده است که شرکت‌های هواپیمایی نیز تا حد زیادی این دستورالعمل را رعایت می‌کنند.

اما باید توجه کرد که برخی از تاخیر پروازها ناشی از عواملی مانند نقص فنی، شرایط نامساعد جوی یا عوامل فرودگاهی بوده که موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

  • وجود هواپیماهای جایگزین برای جلوگیری از انتقال تاخیر پرواز به سایر پروازهای شرکت‌های هواپیمایی از جمله راهکارهای مد نظر برای رفع تاخیر پروازهاست، چرا این موضوع از سوی این شرکت‌ها اجرا نمی‌شود؟

بر اساس دستورالعمل تدوین شده وجود هواپیمای جایگزین از راهکارهای جلوگیری از تاخیر پروازهای متوالی است و بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند تا به میزان فروش بلیت هواپیمای جایگزین در اختیار داشته باشند تا آثار تاخیر پروازها بر پروازهای بعدی منتقل نشود اما برخی شرکت‌های هواپیمایی به دلیل این که خواستار ارائه خدمات بیشتر با توجه به نیاز متقاضیان هستند از همه ظرفیت خود برای انجام پروازها استفاده نموده و این موضوع عملا رعایت نمی‌شود.

برای رفع این گونه مشکلات دفتر نظارت و بازرسی سازمان هواپیمایی از یک ماه پیش در این سازمان تشکیل شده و هر هفته از دو شرکت هواپیمایی که تاخیر پرواز داشته‌اند برای بررسی علت تاخیر پرواز با حضور در سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه توضیح می‌دهند.

  • بر اساس قوانین بین‌المللی و داخلی پرداخت غرامت برای تاخیر پروازها مورد توجه قرار گرفته است، چرا این موضوع توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی رعایت نمی‌شود؟

گرچه در قوانین بین‌المللی مانند کنوانسیون ورشو بر پرداخت غرامت تاخیر پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی تاکید شده و در کشورمان نیز از حدود 8 سال پیش دستورالعملی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است اما باید به قابلیت اجرایی این قوانین توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی با توجه به شرایط موجود نیز توجه شود.

همچنین باید قوانین بین‌المللی با توجه به قوانین موجود کشور برای اجرایی شدن مورد بررسی قرارگرفته و دستورالعمل لازم و متناسب در این زمینه نیز تدوین شود تا حقوق مسافرین شرکت‌های هواپیمایی نیز تامین شود.

این دستورالعمل‌ها در مراحل اولیه تدوین در سازمان هواپیمایی کشوری است و باید منتظر ماند تا با تدوین قوانین لازم رعایت حقوق مسافرین و مواردی مانند پرداخت غرامت تاخیر پرواز و سایر موارد مورد توجه قرار گیرد.

گرچه باید توجه کرد که تاخیر پرواز موضوعی است که در همه شرکت‌های هواپیمایی در سراسر دنیا وجود دارد.

کد خبر 22960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز