همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از تست‌های فنی و درون سیستمی سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳ در سال جاری خبر داد.

اسماعیلی

به گزارش فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دهم شهریورماه، روز پدافند هوایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش‌ها در ارتقاء توان آمادگی دفاعی نیروهای مسلح گفت: رزمایش بزرگ پدافند هوایی بانام مدافعان آسمان ولایت 5 اواخر مهرماه در منطقه‌ای کوهستانی با گستردگی بیشتر از رزمایش قبلی در برگزار می شود.

وی افزود: در بحث تشکیل تمام قسمت‌های سرزمین برای اجرای یک ماموریت تمام عیار مشخص شدند و در تمام یگان‌ها تا سرپنجه‌ها استقلال تاکتیکی، عملیاتی و مدیریتی پیدا کردند.

* آغاز به کار دانشگاه پدافند هوایی از اول مهر

اسماعیلی ادامه داد: دانشگاه خاتم با مصوبه فرمانده معظم کل قوا از اول مهر ماه به صورت مستقل افسران پدافند هوایی را آموزش خواهد داد. مکان این دانشگاه از ملک مرکز آموزش 02 نزاجا به قرارگاه پدافند هوایی حدود دو ماه است که واگذار شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تاکید کرد: دربخش درجه داری نیز مرکز آموزش درجه داری اراک از اول مهر ماه امسال به صورت مستقل پرورش و تربیت درجه داران پدافند را آغاز می‌کند.

وی افزود: همچنین مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی نیز امسال در قرارگاه اجرایی شد و کارش را آغاز کرد. مواردی که اعلام کردیم از دهم شهریور سال 91 تا امسال اجرایی شد.

* تصویب طرح پدافندی نور ولایت 1 از سوی فرمانده کل قوا

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طرح نور ولایت 1 در بخش تحکیم نیز به تصویب فرمانده معظم کل قوا رسید که شناسنامه و چراغ راه چگونه رسیدن و تا کجا رفتن پدافند است و چگونه در دو بخش تنوع و تعداد سامانه‌ها اقدام کنیم.

* استقرار سامانه‌های جدید در مناطق هسته‌ای حیاتی و حساس کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ادامه داد: به کمک پدافند هوایی سایر نیروهای ارتش و پدافند هوایی سپاه توانستیم بحث حفاظت از مناطق هسته‌ای، حیاتی و حساس جنوب شرق، جنوب و غرب کشور را تقویت کنیم و سامانه‌های جدید باشکل و شمایل جدید و تعداد بیشتر را مستقر کنیم.

وی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: ما نباید فقط به تهدیدات امروز بنگریم بلکه باید به تهدیدات 5 سال آینده فکر کنیم که طرح نور ولایت یک با این دیدگاه اجرا شد و طرح ساختاری آن در شرف تصویب و ابلاغ برای اجرا است.

*رزمایش بزرگ پدافند هوایی اوایل مهرماه در مناطق کوهستانی

اسماعیلی گفت: رزمایش بزرگ، سراسری و مشترکی را در نیمه دوم سال جاری در منطقه‌ای جدید و با اهداف و تاکتیک‌های جدید برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: این رزمایش اواخر مهر ماه و درنیمه اول آبان ماه اجرا می‌شود و گستردگی این رزمایش بیشتر از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 خواهد بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا تاکید کرد: رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 در مناطق کوهستانی، دره‌ها و دهلیزها و با برودت هوا اجرا می‌شود که هم برای کارکنان و هم برای تجهیزات مفید خواهد بود.

*رصد هواپیماهای شناسایی فرامنطقه‌ای آن سوی مرزها

اسماعیلی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش اطلاعاتی اظهار داشت: توانستیم به اشراف اطلاعاتی مناسبی برسیم، اشرافی که امروز می‌توانیم با اقتدار مطرح کنیم که نفس هواپیماهای فرا منطقه‌ای شناسایی در خارج از مرزهایمان را حس می‌کنیم و موقعیت‌های انها را شناسایی خواهیم کرد. موقعیت هواپیماهایی که پنهان کار هستند. اما چشم‌های سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه نظاره‌گر آنهاست.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: امنیت، ثبات و آرامش در بخش هوا و فضای کشور را مرهون دعای خیر فرمانده معظم کل قوا و تلاش فرزندان پدافند هوایی در ارتش و سپاه هستیم.

* عملیاتی شدن 15 پروژه تحقیقاتی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به دستاوردهای این قرارگاه گفت: از دهم شهریور ماه سال گذشته تا امروز بالغ بر 15 پروژه تحقیقاتی، نهایی، میدانی و اجرایی شده است که در نقاط تاکتیکی، گسترش یافتند.

* اجرایی شدن رادار پسیو آرایه فازی با نام پروژه بی‌صدا

وی با اشاره به دستاوردهای حوزه کشف تصریح کرد: رادار پسیو آرایه فازی از جمله رادارهایی است که به هیچ وجه انرژی از خود ساطع نمی‌کند اما قادر است اهداف را کشف کند.

اسماعیلی افزود: این رادار به اسم پروژه بی‌صدا قابلیت کشف اهداف استیلز (رادارگریز) و موشک‌های کروز را داشته و همچنین قابلیت تحرک و جا به جایی سریع را داراست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه این رادار اجرایی شده است، گفت: رادار اعلام شده تهدیدات نوین را می‌بیند اما کشف نمی‌شود و در طیف متفاوتی کار می‌کند، طیفی که دشمن برای جنگ الکترونیک آن باید بسیار تلاش کند.

* رادار ارتفاع‌یاب دیجیتال جدید «رجال»

اسماعیلی در ادامه خاطر نشان کرد: در بخش کشف نیز پروژه رجال را داریم که یک ارتفاع یاب دیجیتال برای کشف ارتفاع هدف مورد نظر به کار می‌رود و در بانک متفاوتی عمل می‌کند.

* استقرار رادار جدید «خاتم»

وی ادامه داد: در بخش ردگیری، رادار خاتم که بهینه سازی شده رادار اسکایگارد و متناسب ارتفاع پایین است را داریم که دربخشی از کشور مستقر شده است.

* ارسال امن اطلاعات از طریق سامانه «تروپو اسکتر تاکتیکی»

اسماعیلی اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای ما سامانه تروپواسکتر تاکتیکی است که از طریق آن می‌توانیم اطلاعات مخابراتی را بدون اینکه کشف شود با کد گذاری و استفاده از سیم از هر نقطه‌ای از کشور به نقاط دیگر ارسال کنیم.

وی تاکید کرد: قابلیت این پروژه تاکتیکی است و استقراری نیست و به همین دلیل در برابر دشمن کارایی بالایی دارد.

*ارتقا توان سامانه شنود الکترونیکی صیاد 40

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تصریح کرد: دربخش شنود الکترونیکی، در سال گذشته شاهد رونمایی سامانه صیاد 40 بودیم که این سامانه امسال هم در برد و هم نقش تاکتیکی با سامانه سال گذشته متفاوت است.

وی افزود: این سامانه جزو لایه‌های دیدن و دیده نشدن قرارگاه و از جمله لایه‌های پنهانی پدافند هوایی است.

اسماعیلی تاکید کرد: یکی دیگر از سامانه‌های بخش شنود سامانه جهت یاب DDF است که این سامانه مشخص و تکمیل می‌کند که هدف در چه سمتی حرکت می‌کند.

*حازم 3 پهپادی برای اهداف ویژه و استراتژیک

اسماعیلی با اشاره به دستاوردهای پدافند هوایی در حوزه پهپادها اظهار داشت: سال گذشته پهپاد حازم 1 را داشتیم که یک پهپاد هدف بود اما اکنون پهپادهای حازم 2 و 3 را نیز داریم که مناسب برای ارتفاع بالا و با سرعت بیشتر و ماندگاری بهتر هستند.

وی با بیان اینکه ماندگاری پروازی حازم 2 بسیار بالاست، گفت: پهپاد حازم 3 یک پهپاد جت برای اهداف ویژه و استراتژیک است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ادامه داد: پهپاد سریر 110 نیز یکی از توانمندی‌های برتر پدافند هوایی است که یک پهپاد چند منظوره و با تکنولوژی برتر می‌باشد.

وی تاکید کرد: سریر 110 هم برای هدف و هم شناسایی دقیق و هم نقطه زنی با هدایت رادارهای پدافند هوایی و انجام عملیات خواهد پرداخت.

* نصب موشک صیاد 2 بر روی سامانه S200

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارتقای سامانه موشکی S200 گفت: نوید داده بودیم این سامانه باید نقطه‌زنی کند که این کار را کرد. همچنین اعلام کرده بودیم این سامانه نباید فقط اهداف ارتفاع بالا را بزند و باید بتواند اهداف ارتفاع متوسط را هدف قرار دهد.

وی افزود: در این راستا «پروژه تلاش» متخصصان پدافند هوایی به ثمر نشست و موشک سیستم سلاح صیاد 2 بر روی سامانه موشکی S200 امروز قابلیت درگیری در ارتفاع متوسط را به این سامانه می‌دهد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه صفر تا صد تکنیکی، تکنولوژی و تاکتیکی این سامانه تغییر کرده است، اعلام کرد: در سال آینده نام جدید این سامانه اعلام می‌شود.

اسماعیلی تاکید کرد: سامانه موشکی S200 چون یک سامانه استقراری است و برای متحرک شدن به بسترهایی نیاز دارد و طبق تاکید فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اینکه آنچه برای موشک هاگ در والفجر 8 انجام شد برای S200 نیز صورت بگیرد، به دنبال این هستیم این سامانه را از جهت ارتباطی و نوع درگیری سبک‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه S200 تنها موشک برد بلند پدافند است، افزود: با توجه به نصب موشک صیاد تغییر در نوع درگیری آن انجام شد و در خصوص تغییر نوع ارتباطی نیز در سال آینده خبرهایی اعلام خواهیم کرد. ما در این خصوص نقطه گلوگاهی نداریم و فقط باید مدتی زمان بگذرد.

* کشف اهداف استیلز با استقرار رادارهای شهاب و ثامن

اسماعیلی خاطرنشان کرد: رادارهای شهاب و ثامن رادارهای جدیدی هستند که در صحنه‌های رزمی مستقر شدند و کشف اهداف استیلز ریزپرنده را به ظهور رساندند.

* ارتقاء سامانه یا زهرا 3 و تست در رزمایش آتی

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای بخش موشکی اظهار داشت: سامانه یا زهرا 3 در رزمایش گذشته شاهد حضور آن بودیم در رزمایش آتی نیز حضور خواهد داشت و شایستگی‌های ویژه‌ای از این سامانه را خواهیم دید که در درگیری در ارتفاع پست با کمترین زمان ممکن اهداف را منهدم خواهد کرد.

* تقدیر از سامانه‌های شاهد و صباح توسط قرارگاه مرکزی خاتم

اسماعیلی با اشاره به دستاوردهای حوزه جنگ الکترونیک نیز گفت: سامانه‌های شاهد و صباح سامانه‌های کم‌نظیری در حوزه جنگال هستند که مورد تقدیر ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی خاتم و ستاد ارتش قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این سامانه‌ها میزان شدت و حدت جنگ الکترونیک دشمن را برای ما مشخص می‌کند.

* گسترش تاکتیکی در بیش از 4 هزار نقطه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گسترش یگان‌های پدافند هوایی در نقاط مختلف کشور گفت: تاکنون در بیش از 3 هزار و 600 نقطه از کشور استقرار یافته‌ایم که این گسترش تاکتیکی به بیش از 4 هزار نقطه خواهد رسید.

* انجام تست‌های فنی و عملیاتی سامانه باور 373

اسماعیلی با اشاره به پروژه موشکی باور 373 اظهار داشت: همه باید به باور 373، باور داشته باشیم زیرا به نقاط بسیار خوبی رسیده است و زیرسیستم‌های آن تقریبا نهایی شده است.

وی تاکید کرد: بخشی از تست‌های فنی (فت) و عملیاتی درون سیستمی این سامانه امسال انجام می‌شود و امید داریم این کار در طول رزمایش صورت بگیرد.

* جلسه‌ای با آقای روحانی پس از انتخابات نداشتیم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه باتوجه به سابقه حجت‌الاسلام روحانی در پدافند هوایی آیا جلسه‌ای با وی داشته‌اید، گفت: ما جلسات زیادی با فرماندهان و پیشکسوتان پدافند هوایی داشته و داریم اما بعد از انتخابات، جلسه‌ای با آقای روحانی به دلیل مشغله وی نداشته‌ایم. با این حال قطعا از تجربیات ایشان استفاده خواهیم کرد.

* تکمیل فازهای اجرایی رادار کیهانی سپهر

اسماعیلی همچنین با اشاره به رادار کیهانی سپهر خاطرنشان کرد: تمام فازهای اجرایی این رادار تمام شده و نقطه استقراری آن نیز مشخص شده است.

وی اظهار داشت: برد رادار کیهانی سپهر بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر یعنی حداقل 800 تا حداکثر 3 هزار کیلومتر است.

* سرنوشت پهپادهای متجاوز مانند RQ170 خواهد بود

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اخطار جدید به هواپیماهای متجاوز دشمن گفت: هواپیماهای مسافربری به دلیل شرایط جوی ممکن است منحرف شوند و به عنوان مثال در بالای منطقه خنداب و نطنز که به هیچ وجه اجازه پرواز نیست، نزدیک شوند. در این صورت ما اقدام نظامی علیه این هواپیما با مسافرانش نمی‌کنیم و به صورت مسالمت‌آمیز و با نگاه تیزبینانه آن را از منطقه دور می‌کنیم.

وی افزود: اما در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین خارجی اگر به مرزهای ما نزدیک شوند با توجه به اینکه دائما تحت رصد ما هستند اخطار داده می‌شود و در صورتیکه به این اخطارها توجه نکنند سرنوشت‌شان مثل RQ170 خواهد شد و ما هم رغبتی برای خبری کردن این اقدامات نداریم.

* کشف، ردگیری و انهدام از چند صد کیلومتری نقاط حساس، حیاتی و هسته‌ای

اسماعیلی در پایان سخنانش با اشاره به تعامل قرارگاه پدافند هوایی ارتش با سایر یگان‌های ارتش و 5 نیروی سپاه بخصوص پدافند هوایی سپاه اظهار داشت: ما برای حفاظت از نقاط حساس، حیاتی و هسته‌ای کار کشف، ردگیری و انهدام را چند صد کیلومتر قبل از این نقاط انجام می‌دهیم.

کد خبر 229191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز