مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی که برای برنامه شاتل فضایی استفاده می‌شد به همراه سه سکوی پرتاب متحرک در فهرست فروش ناسا قرار گرفتند

ناسا سکوهای پرتاب فضایی‌اش را می‌فروشد

به گزارش ایسنا، سکوی پرتاب 39A ناسا در سال 1967 میلادی ساخته شده و از آن برای پرتاب موشک Saturn‌ در مأموریت‌های آپولو استفاده می‌شد و پس از آن از سال 1981 تا 2011 میلادی برای برنامه شاتل فضایی مورد استفاده قرار گرفت.

بازیافت این سکوی پرتاب عظیم 7.5 متری یا واگذاری به یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه هوافضا از جمله گزینه‌های مطرح شده در سایت ناسا عنوان شده است.

تریسی یانگ، سخنگوی ناسا تأکید می‌کند: اولویت اصلی این آژانس، استفاده بالقوه از این سکوهای پرتاب توسط شرکت‌های خصوصی است.

ناسا دو پیشنهاد خرید سکوی پرتاب 39A را از دو شرکت خصوصی رقیب XCOR Aerospace و Stratolaunch Systems دریافت کرده است؛ الون ماسک، بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس نیز تمایل دارد که این سکوی پرتاب را برای پرتاب موشک فالکون 9 و موشک سنگین فالکون خریداری کند.

شرکت تازه تأسیس BlueOrigin نیز تمایل خود را برای خرید این سکوی پرتاب چند منظوره اعلام کرده است.

با وجود پیشنهاد فروش سکوی پرتاب 39A، ‌ناسا قصد دارد سکوی پرتاب 39B‌ را برای پروژه جدید موشک سنگین SLS همچنان حفظ کند؛ نخستین پرتاب موشک SLS‌ برای سال 2017 میلادی برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 228570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز