گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: به جرأت می‌توان گفت ورزش مدارس چند سالی است که در کماست. برنامه‌ریزی‌های انجام شده با آنچه در مدارس مشاهده می‌شود تفاوت‌های فاحشی دارد که با ابلاغ دستور و بخشنامه حل نمی‌شود.

مدرسه

در این چند ساله و با ایجاد معاونت تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش، رشته‌های ورزش دوره ابتدایی اجباری شد اما به‌دلیل نبود امکانات در مدارس، ورزش دانش‌آموزی همچنان بی‌رمق و خموده است. در همین حال، معاون سلامت و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش به ایسنا گفت: 6رشته ورزشی ویژه دانش‌آموزان در پایه‌های دوم ابتدایی تا اول متوسطه اول اجرا می‌شود.کیومرث هاشمی با بیان اینکه امسال برای دانش‌آموزان کلاس اول برنامه ورزشی درنظر گرفته نشده است، گفت:

با توجه به اینکه سال اول، سال سازگاری دانش‌آموزان با محیط مدرسه است، زنگ ورزش در قالب بازی برای دانش‌آموزان طراحی شده، اما از پایه دوم ابتدایی تا اول متوسطه اول هر پایه‌ دارای رشته ورزشی ویژه است. وی افزود: بر همین اساس دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی در رشته ژیمناستیک، سوم شنا، چهارم طناب‌زنی، پنجم پینگ‌پنگ، ششم دوومیدانی و پایه هفتم (اول متوسطه اول) در رشته بسکتبال فعالیت خواهند داشت. این در حالی است که بسیاری از مدارس از امکانات کافی برای این ورزش‌ها برخوردار نیستند و این امر توسعه ورزش در مدارس را با رکود جدی مواجه کرده است. بزرگنمایی کارها در آموزش و پرورش مسبوق به سابقه است، ‌برای مثال در افتتاح اغلب طرح‌ها مانند طرح شنا، وزیر آموزش و پرورش مدعی‌ ‌شد این طرح در آغاز با 75درصد موفقیت همراه است.

وزیر سابق آموزش و پرورش سال 88در ابتدای حضورش در این دستگاه وعده ساخت 4هزار سالن ورزشی، 20هزار نمازخانه و 20هزار کتابخانه را داد و گفت: ساخت سالن‌های استخر شنا در کشور آغاز شده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هر شهرستان یک سالن ورزشی ساخته می‌شود.افزون بر وعده وزیر سابق آموزش و پرورش، معاون اول رئیس‌جمهور سابق نیز بارها مدعی شد که بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم نسبت به دولت‌های پیشین چندبرابر شده و آموزش و پرورش همه کمبودهای خود را رفع کرده است! اکنون که عمر دولت دهم به پایان رسیده هیچ تغییر محسوسی در ورزش مدارس مشاهده نمی‌شود و وضعیت ورزش مدارس نسبت به دولت‌های پیشین تغییری نکرده است.

شنا از حرف تا عمل

آموزش شنا یا طرح «سبا» موضوعی بود که 2سال وزیر آموزش و پرورش به هر ترتیبی بود سعی در اجرای آن داشت. بدون توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها، با هیاهوی بسیار بچه‌های مردم را به استخر‌ها بردند که مشکلات عدیده‌ای به‌دنبال داشت و برخی از آنها در همشهری منعکس شد. پس از گذشت 2سال هنوز موانع پیش‌روی این طرح برداشته نشده است، برای اجرای این طرح با کمبود استخر روبه‌رو هستند و آموزش شنا به دانش‌آموزان پایه سوم هم‌اکنون در برخی مناطق ادامه دارد و در مدارس بابت این کار از مردم پول هم می‌گیرند.

در برخی مدارس هم اعلام شده است که برای رفتن دانش‌آموزان به پایه بالاتر نیاز به ارائه گواهی آموزش شناست که مسئولان آموزش و پرورش چنین موضوعی را رد می‌کنند. ورزش با ضرباهنگ زورخانه‌ای نیز از دیگر وعده‌های مسئولان بوده که به‌دست فراموشی سپرده شده است. اکنون اغلب مدارس کشور از حیث امکانات و تجهیزات ورزشی در یک وضعیت بحرانی به‌سرمی‌برند و بین آنها با نیازها و علایق دانش‌آموزان هیچ سازگاری وجود ندارد. از طرفی تراکم دانش‌آموزی به‌ویژه در شهرهای بزرگ فرصت ورزش در مدارس را از دانش‌آموزان گرفته و افزایش معنادار تعداد دانش‌‌آموزان با ناهنجاری‌های قامتی گواه این سخن است.

هاشمی خرداد 89گفت: «با توجه به پتانسیل خوبی که در بین دانش‌آموزان و علاقه‌مندی آنها به زنگ ورزش وجود دارد، ما به‌راحتی می‌توانیم زنگ ورزش را در مدارس احیا کنیم»، اینکه چرا با وجود سپری شدن بیش از 3سال، این کار راحت انجام نشد سؤالی است که معاون تربیت بدنی وزیر سابق آموزش و پرورش که هنوز بر مسند معاونت تکیه زده است باید پاسخ دهد.

کد خبر 228367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز