محمد کرباسی: نام سیلویو برلوسکنی همیشه با جنجال و رسوایی همراه بوده است.

برلوسکنی

کسی که یکی از بیشترین مدت‌های نخست‌وزیری در ایتالیا را داشته و ثروتمندترین سیاستمدار ایتالیا شناخته می‌شود همیشه در میان هیاهوی خبری بوده و از زمان ورودش به دنیای سیاست دوره‌ای وجود نداشته که زندگی و کارهایش جنجال به پا نکند. مرد پرحاشیه ایتالیا اما پس از چندین سال قسر در رفتن از محکومیت‌های قضایی حالا به بن‌بستی رسیده که ممکن است نتواند از آن فرار کند و مجبور به وداع همیشگی با پست‌های دولتی شود. برلوسکنی که فارغ‌التحصیل رشته حقوق است همیشه راه فرار پیدا کرده اما حالا همه در انتظار هستند که عنصر بدنام سیاسی این کشور دیگر عطای منصب را به لقایش ببخشد. شاید اما کمتر کسی بداند که برلوسکنی با ثروت رویایی‌اش از کجا به این نقطه رسیده است.

خیلی‌ها عقیده دارند کسی که 3دوره نخست‌وزیر ایتالیا بوده حالا دیگر باید به فکر بازنشستگی باشد. سیلویو برلوسکنی در سال‌های اخیر با چند مورد اتهام، ازجمله فساد در حسابرسی، شهادت دروغ در دادگاه، رشوه، فساد مالی و داشتن روابط غیراخلاقی روبه‌رو بوده و پرونده‌های اتهامی او در چند دادگاه در حال رسیدگی است. اخیرا اما دادگاه عالی ایتالیا محکومیت حبس برلوسکنی به جرم فرار مالیاتی را تأیید کرد که براساس آن سیاستمدار پولدار ایتالیا احتمال دارد تا آخر عمر از داشتن پست‌های دولتی محروم شود. فعلا همه‌‌‌ منتظر دادگاه تجدید نظر هستند‌ اما به‌خاطر ۷۶سال سن، برلوسکنی ممکن است به جای ۴ سال حبس تنها به یک سال حبس خانگی محکوم شود و دادگاه باید برای ممنوعیت حضور او در مناصب دولتی برای تمام عمر یا ۵سال تصمیم‌گیری کند. مردی که فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه میلان است تاکنون توانسته بود در پرونده‌های قضایی، خود را از محکومیت نجات دهد اما این بار گرفتار شد و مشخص نیست چه آینده‌ای برایش رقم بخورد. میلیاردر ایتالیایی این بار با همه پول‌هایش نتوانسته همه‌‌چیز را به نفع خودش تمام کند.

از آوازه خوانی تا نخست‌وزیری

برلوسکنی آنطور که برخی فکر می‌کنند یک بچه پولدار نبوده است. او در سپتامبر سال۱۹۳۶ در خانواده‌ای متوسط و معمولی به دنیا آمد و کسی فکر نمی‌کرد در آینده تبدیل به جنجالی‌ترین چهره سیاسی ایتالیا شود. زمانی که برلوسکنی در دانشگاه میلان تحصیل می‌کرد به همراه 2 نفر از دوستانش یک گروه موسیقی داشت که روی کشتی‌های مسافربری برنامه اجرا می‌کردند. برنامه‌های آنها برای کسب درآمد در دوران دانشجویی بود اما این گروه بعدها هم به‌کار خود ادامه داد. سرود باشگاه فوتبال میلان با همکاری برلوسکنی ساخته شده و به غیر از این او آهنگ حزب فورزا ایتالیا را هم تهیه کرده است. خانواده مرد جنجالی ایتالیا یک خانواده متوسط معمولی بود؛ پدرش، لوئیجی برلوسکنی، کارمند بانک بود و مادرش خانه‌دار. در‌واقع سیلویو باتلاش خودش ثروت رؤیایی فعلی‌اش را به‌دست آورده است. نخستین جرقه پولدار شدن او در دهه۱۹۶۰ زده شد؛ زمانی که بازار ساخت‌وساز در ایتالیا سکه بود و برلوسکنی جوان توانست با مشارکت در ساخت یک مجتمع مسکونی با ۴ هزار واحد حسابی سود کند و پول زیادی به جیب بزند. برلوسکنی که در سال۱۹۶۱ با پایان‌نامه ابعاد حقوقی تبلیغات فارغ‌التحصیل شده بود با پول ساخت‌وساز وارد فعالیت اصلی و مورد علاقه‌اش یعنی رسانه و تبلیغات شد. در سال۱۹۷۳ او شبکه کوچک محلی و کابلی تله میلانو را راه‌اندازی کرد تا قدم مهمی بردارد. ۵ سال بعد «کانال 5» را به‌صورت سراسری در ایتالیا راه‌اندازی کرد. در سال۱۹۷۸ او نخستین گروه رسانه‌ای خود را به نام فینیوست کلید زد. از آن زمان تا سال۱۹۸۳ یعنی به مدت ۵ سال برلوسکنی ۱۱۳میلیارد لیر ایتالیا (58/3 میلیون یورو) درآمد کسب کرد. برلوسکنی در سال1985 نخستین شبکه خصوصی رایگان فرانسه را با عنوان شبکه5 تاسیس کرد و در سال1990 حوزه نفوذ خود را از مرزهای ایتالیا و فرانسه به اسپانیا نیز کشاند و تله‌سینکو یا همان شبکه 5 را در این کشور اروپایی همسایه تاسیس کرد.‌شهرت کاری او در سال‌های اخیر به‌خاطر مالکیت بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی ایتالیا و داشتن شرکت رسانه‌ای ‌مدیاست‌ بوده است. شرکت رسانه‌ای ‌مدیاست‌ که در سال‌های دهه ۱۹۷۰ توسط سیلویو برلوسکنی تاسیس شد، به‌طور مشترک و در رابطه‌ای تنگاتنگ با رادیو و تلویزیون دولتی ایتالیا، بر عرصه رسانه‌ای این کشور احاطه کامل دارد. برلوسکنی در مقام نخست‌وزیر شخصا بسیاری از مدیران و مقامات ارشد رادیو و تلویزیون دولتی را منصوب می‌کرد.

میزان درآمد اعلام شده شرکت ‌مدیاست‌ در 3 ماهه اول سال۲۰۱۱ حدود یک‌میلیارد و ۵۷۰‌میلیون دلار و میزان سود آن ۹۷‌میلیون دلار بوده است. با درآمد بالایش برلوسکنی به غیر از کار رسانه‌ای مالکیت باشگاه آ. ث.‌میلان هم گرفت. این مرد جنجالی بزرگ‌ترین شرکت انتشاراتی ایتالیا به نام مونادوری را هم در اختیار دارد. طبق آمار مجله فوربس در سال۲۰۱۳، برلوسکنی اکنون با ثروتی بیش از 6/2 میلیارد دلار صد‌و‌نود‌و‌چهارمین فرد ثروتمند جهان است.

صحنه جنجالی سیاست

حکم دادگاه اخیر به عقیده بسیاری به حیثیت سیاسی برلوسکنی ضربه سنگینی وارد آورد. درست است که او به زندان نمی‌رود اما از زندگی شهروندی عادی نیز محروم خواهد شد و دیگر نمی‌تواند مثل گذشته در صحنه سیاسی فعال باشد. برلوسکنی با داشتن رسانه‌های قدرتمند ورودش را به سیاست در سال۱۹۹۳ با تاسیس حزب دست راستی فورزا ایتالیا(به پیش ایتالیا) آغاز کرد. در سال۱۹۹۴ او به ناگهان تبدیل به مهم‌ترین چهره سیاسی ایتالیا شد و توانست در پارلمان به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود. هر چند دولت او فقط تا دسامبر سال۱۹۹۴ دوام آورد اما او تبدیل به یک چهره در دنیای سیاست ایتالیا شد. در می‌ سال۲۰۰۱ برلوسکنی به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرد و برای دومین‌بار نخست‌وزیر ایتالیا شد. این پیروزی به این خاطر مهم بود که دولت او بالاترین تعداد کرسی‌های پارلمان را در دوران پس از جنگ ایتالیا در اختیار داشت. در آوریل۲۰۰۵ اما به‌دنبال درخواست
2 حزب ائتلافی برلوسکنی مجبور به استعفا شد. این احزاب خواستار تغییر رویه دولت به‌دنبال شکست احزاب دست‌راستی در انتخابات محلی بودند. 2هفته بعد اما برلوسکنی دولتی جدید تشکیل داد. در آوریل۲۰۰۸ برلوسکنی با یک پیروزی دیگر اکثریت کرسی‌ها را در هر دو مجلس ایتالیا به‌دست آورد. در جریان انتخابات سال 2008عمده تمرکز سیلویو برلوسکنی روی 2 مسئله اقتصاد در حال سکون ایتالیا و ناتوانی دولت چپ‌گرای رومانو پرودی بود.

او در این سال برای سومین بار نخست‌وزیر شد؛ سمتی که تا سال۲۰۱۱ توانست در اختیار داشته باشد. پیش از برگزاری جلسه پارلمان ایتالیا برای اخذ رأی اعتماد به برلوسکنی، دادستانی این کشور تحقیقاتی را مبنی بر پرداخت رشوه به نمایندگان توسط او آغاز کرد. برلوسکنی توانست با اختلاف ۲رای، رأی اعتماد مجلس را کسب کند. با اعلام موفقیت برلوسکنی تعداد زیادی از مردم ایتالیا به خیابان‌ها ریختند و علیه وی دست به اعتراض گسترده زدند. در اکتبر۲۰۱۱ اما باردیگر افشای فساد اخلاقی برلوسکنی کار دستش داد. رسانه‌ها گزارشی از ارتباط غیراخلاقی او با یک دختر مراکشی‌الاصل با ۱۷ سال سن را منتشر کردند که یک رسوایی را در کنار انتشار گزارش‌ها درباره مهمانی‌های نخست‌وزیر ایتالیا رقم زد. در نوامبر سال۲۰۱۱ با فشار جورجیو ناپولیتانو، رئیس‌جمهوری ایتالیا، برلوسکنی مجبور به استعفا شد و ماریو مونتی جای او را گرفت. در سپتامبر۲۰۱۲ پس از چند وقت در سایه‌بودن برای آرام شدن اوضاع برلوسکنی بار دیگر به صحنه سیاست بازگشت و با اوضاع ایتالیا توانست بار دیگر خودی در انتخابات سال۲۰۱۳ نشان دهد. با وجود این خیلی‌ها فکر می‌کنند که اکنون شاید پایان کار این سیاستمدار کهنه‌کار نزدیک شده باشد. اتهام‌های مختلفی علیه برلوسکنی مطرح است که به‌احتمال زیاد او نخواهد توانست از همه آنها قسر دربرود.

کد خبر 227796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز