سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

اگرچه جانوران برای نشان دادن سن شناسنامه ندارند اما برای مشخص‌کردن سن واقعی آنها نیز نشانه‌های خاصی وجود دارد که با آگاهی از این نشانه‌ها می‌توان سن‌شان را تخمین زد.

اورانگوتان


در گزارشی که در نشنال جئوگرافیک منتشر شده چگونگی اندازه‌گیری سن حیوانات از زبان متخصصان بازگو شده است. برای نمونه مردیث باستین، متصدی پستانداران نخستین و پستانداران کوچک باغ‌وحش فیلادلفیا می‌گوید: تشخیص سن بسیاری از پستانداران نخستین از طریق دندان‌های آنها انجام می‌شود. وی افزود: با مشاهده دندان‌ها می‌توانم به‌طور دقیق سن آنها را حدس بزنم.

وی می‌افزاید: پوست این پستانداران نیز مانند انسان‌ها علائم مشخصی دارد. با مشاهده چین و چروک پوست آنها می‌توانید به راحتی سن این میمون‌سانان را از بچه تا جوان و مسن تشخیص دهید. جانورشناسان در اورانگوتان‌های نر، وضعیت 2‌طرف دهان و زیر گونه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. شکل خاص اطراف دهان تنها در اورانگوتان‌های نری که به سن بلوغ جنسی رسیده‌اند، قابل مشاهده است. اطراف دهان این اورانگوتان‌ها وقتی به سن پیری می‌رسند، مانند آرواره انسان‌ها فرو‌رفته می‌شود. با این‌ حال باستین معتقد است این شیوه 100درصد قابل اعتماد نیست چون اورانگوتان‌هایی که با وجود رسیدن به سن بلوغ جنسی این شکل خاص گونه‌ها را ندارند نیز مشاهده شده‌اند.

جانورشناسان برای تخمین سن اورانگوتان‌های ماده که فاقد شکل خاص گونه‌ها هستند از چین و چروک‌های پوست و سنجش تراکم استخوان استفاده می‌کنند. آخرین علامت خاص در تشخیص سن اورانگوتان‌ها، سفیدی چشم است. اورانگوتان‌های بچه یک حلقه سفید در اطراف چشم خود دارند که این حلقه به مرور زمان محو می‌شود.

کد خبر 227768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز