دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژنرال بازنشسته ارتش لبنان می‌گوید ترکیه در حالی که نگران اتحاد خود با دولت کردستان عراق است، از گروه‌های تروریستی که علیه کردهای سوریه مبارزه می‌کنند، حمایت کرده است.

سوریه

به گزارش پرس تی وی، هشام جابر گفت: «تردیدی وجود ندارد که ترکیه از النصره و القاعده و همه گروه های جهادی علیه کردها حمایت می‌کند زیرا ترکیه در واقع نگران این است که این منطقه کردها، به دولتی کوچک تبدیل شود و به دولت کردستان عراق ملحق شود و همچنین این مسئله به تهدیدی مهم و واقعی علیه اتحاد ترکیه تبدیل خواهد شد.»

وی افزود کردها هم اکنون متحد هستند و به دنبال خودمختاری در مناطق تحت کنترل و اخراج همه گروه های افراطی جهادی از این منطقه می‌باشند.

جابر خاطر نشان کرد که مبارزه کردها علیه جبهه النصره که از حمایت القاعده برخوردار می‌باشد، دولت سوریه را هدف قرار نمی‌دهد.

شبکه خبری عربی زبان العالم اوایل این ماه گزارش داده بود که شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی که علیه دولت سوریه مبارزه می‌کنند، به منطقه تل ابیض در منطقه کردنشین شمال سوریه حمله کرده‌اند که در این حمله ۳۳۰ زن و پیرمرد و همچنین ۱۲۰ کودک کشته شده‌اند.

این کشتار یک هفته پس از آن روی داد که شبه نظامیان جبهه النصره به دو روستای کردنشین در حلب حمله کردند و حدود ۲۰۰ غیر نظامی را به گروگان گرفتند.

مبارزه میان شبه نظامیان کرد و گروه های وابسته به القاعده پس از آنکه مبارزان کرد که مخالف دخالت خارجی در سوریه هستند، توانستند شبه نظامیان را در چندین منطقه به عقب برانند، در مناطق شمال شرقی سوریه بالا گرفته است.

شبه نظامیان قدرتمند کرد در تاریخ سی ام جولای و پس از آن که رهبر مخالفان کرد در منطقه کشته شد، اعلام کردند که علیه گروه های شبه نظامی وابسته به القاعده در مناطق شمال شرقی سوریه مبارزه می‌کنند.

جابر همچنین هر گونه احتمال حمله اسرائیل به سوریه را به خاطر عواقب «فاجعه بار» این اقدام رد کرد.

جابر گفت: «من فکر نمی‌کنم که اسرائیل به صورت فیزیکی یا نظامی در سوریه مداخله کند و در عوض آنها به چند حمله هوایی اکتفا خواهند کرد، و آنها ممکن است این کار را در آینده نیز تکرار کنند اما آنها در هیچ شرایطی به سوریه حمله نخواهند کرد زیرا این مسئله می‌تواند برای آنها عواقب فاجعه باری به دنبال داشته باشد.»

گزارشی که در تاریخ ۱۵ جولای در راشا تودی منتشر شد، افشا کرد که رژیم اسرائیل از پایگاه های نظامی ترکیه برای یکی از حملات هوایی خود در تاریخ پنجم جولای به انبار مهمات در شهر لاتاکیا سوریه استفاده کرده است.

سوریه در تاریخ پنجم می اعلام کرد در پی خسارات و تلفات سنگین وارده به گروه های وابسته به القاعده از سوی ارتش این کشور، رژیم اسرائیل در یک حمله هوایی، یک مرکز تحقیقاتی را در حومه شهر دمشق هدف قرار داده است. به گزارش رسانه های سوریه، اسرائیلی ها در این حمله با موشک مرکز تحقیقاتی جمریه را هدف قرار داده‌اند.

رژیم تل آویو از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون، چندین حمله به سوریه ترتیب داده است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی های مرگبار است. براساس گزارش های منتشره، قدرت های غربی و متحدان شان در منطقه به ویژه کشورهای قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه نظامیان مبارز علیه دولت حاکم در سوریه حمایت می‌کنند.

براساس اعلام سازمان ملل، در ناآرامی های سوریه، تاکنون بیش از یکصد هزار نفر کشته و ۷.۸ میلیون نفر بی خانمان شده‌اند.

کد خبر 227733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز