همشهری آنلاین: محمدعلی نجفی که اولین سخنرانی رسمی خود از جایگاه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در بزرگداشت پدر مرمت نوین ایران ایراد کرد،گفت: از سازمان میراث فرهنگی بدن نحیفی باقی مانده که متأسفانه به زمین افتاده و با بی انصافی لگدکوب شده است.

به گزارش مهر، محمدعلی نجفی در مراسم یادبود مرحوم باقر آیت‌الله زاده شیرازی پدر مرمت نوین ایران در مرکز پژوهشی نقش جهان گفت: در وصف جلالت مرحوم شیرازی همین بس که نام ایشان نام میراث فرهنگی را به ذهن متبادر می‌کند چراکه مرحوم شیرازی نماد میراث فرهنگی در کشور ما بود.

وی یکی از افتخارات شغلی خود را آشنایی با مرحوم شیرازی برشمرد و گفت: در حدود سال‌های دهه 60 از ایشان درس‌های زیادی آموخته‌ام. نام ایشان تا زمانی که فرهنگ وجود دارد پایدار می‌ماند بنابراین یکی از راه‌های شاد کردن روح‌شان عمل به وصیت اصلی مرحوم شیرازی است. ایشان می‌خواستند از میراث فرهنگی با همه وجود دفاع کنیم. از بد حادثه این مسئولیت به عهده من گذاشته شد. امیدوارم در طول این چند سال بتوانم این مسئولیت را به خوبی انجام دهم.

نجفی ادامه داد: امروز یک سازمان عریض و طویلی به نام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد که علاقه‌مندان و سینه‌چاکان زیادی دارد و هر کدام از علاقه‌مندان در این سه حوزه به من می‌گویند که برای حوزه میراث فرهنگی چه برنامه‌ای دارید. آنها که همه عالم را گردشگری می‌دانند، می‌گویند برنامه شما در حوزه گردشگری چیست.

معاون رئیس جمهور افزود: در زمان ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مهندس بهشتی نظرات تخصصی داشته و مخالف ادغام بود اما زمانی که این ادغام قطعی شد تلاش کرد اساسنامه خوبی که برای این سازمان تنظیم شده بود را برای سازمان جدید نیز حفظ کند و حتماً نام میراث فرهنگی مقدم بر گردشگری باشد. این کار سختی بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: زمانی که دکتر روحانی پیشنهاد مقام دولتی را داد، استنکاف کردم زیرا از داشتن هر مسئولیتی گریزان بودم ولی بنا به دلایلی تن به این مسئولیت دادم که خوشبختانه یا بدبختانه در سمت وزارت آموزش و پرورش قرار نگرفتم و گفتم صبر کنید تا روز دوشنبه حکم جدید را برای من بزنید تا از پیشکسوتان سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه بگیرم.

وی گفت: یکی از دلایل داشتن فرصت در سه حوزه سازمان میراث فرهنگی این بود که با کارشناسان این سه حوزه صحبت کنم. من شاگرد آقای حجت و آقای بهشتی (رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی) هستم و امیدوارم خدمتی به فرهنگ کشور از طریق سازمان میراث فرهنگی انجام دهم چراکه می‌دانم کارشناسان میراث فرهنگی با نگرانی در طول سال‌های گذشته و 8 سال اخیر بویژه 4 سال گذشته برنامه‌های این سازمان را دنبال می‌کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اتفاقاتی که در سازمان میراث فرهنگی رخ داده این سازمان را با شرایط خوبی روبرو نکرده است. عجیب است که نه تنها متخصصان رشته‌های میراث فرهنگی این حرف را تأیید می‌کنند بلکه دیگران نیز همین نکات را می‌گویند. به عنوان مثال در نشستی که با برخی از افراد امنیتی کشور داشتم آنها اعلام می‌کردند سازمان میراث فرهنگی لگدکوب شده است منتهی آنان با رویکرد خودشان این مسئله را توضیح می‌دادند.

وی افزود: با بحث‌ها و بررسی‌های انجام شده در طول دو روز گذشته ­متوجه شدم بدن نحیفی از سازمان میراث فرهنگی باقی مانده که متاسفانه به زمین افتاده و با بی انصافی لگدکوب شده است. باید آن را بلند کرده، خاک رویش را پاک کنیم و در جایی که در شأن آن است بنشانیم و بعد از آن انتظار داشته باشیم تا این موجود جدید افاضات کند. این کار بسیار سختی است.

نجفی ادامه داد: هر برنامه‌ای که در سازمان میراث فرهنگی داشته باشم آن بخشی که امکانش وجود داد در معرض دید و قضاوت قرار دهم را به اطلاع کارشناسان میراث فرهنگی می‌رسانم. امیدوارم با عنایت الهی و کارشناسان اهل نظر بتوانیم گام‌هایی را برداریم که بعد از 4 سال شرمنده شما نباشم.

بر طبق این گزارش، مرحوم شیرازی در روز 28 مرداد سال 1386 در سالن اجتماعات مرکز پژوهشی نقش جهان در حین سخنرانی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

کد خبر 227723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز