یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید کشورهای عضو گروه ۵+۱ آمادگی دارند به محض تعیین تیم جدید مذاکره کننده از سوی رئیس جمهور ایران گفتگوها با جمهوری اسلامی را ازسر بگیرند.

به گزارش پرس تی وی، سخنگوی کاترین اشتون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وی که نماینده گروه ۵+۱ (۵ عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) است این سخنان را در گفتگوی تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مطرح کرد.

اشتون به ظریف به علت کسب رای اعتماد مجلس و انتصاب به سمت وزیر امور خارجه ایران تبریک گفت.

در ادامه این بیانیه آمده است اشتون «بر تداوم عزم و پایبندی خود به منظور یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تاکید» کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد گروه ۵+۱ آمادگی دارد به محض تعیین تیم مذاکره کننده جدید ایران با آن گفتگو کند.

این بیانیه افزود :«وی (اشتون) بر نیاز به برگزاری هر چه سریعتر مذاکرات اساسی که به حصول نتایج ملموس منجر شود نیز تاکید کرد.»

بر اساس این بیانیه، اشتون و ظریف «توافق کردند که به زودی با یکدیگر دیدار کنند.»

ایران و گروه ۵+۱ تاکنون چند دور مذاکره درباره مسائل مختلف با محوریت برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی برگزار کرده‌اند.

آخرین دور مذاکرات دو طرف در ۶ آوریل در آلماتی قزاقستان به پایان رسید. نمایندگان ایران و گروه ۵+۱ پیشتر نیز در ۲۶ و ۲۷ فوریه در آلماتی با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده بودند.

امریکا، رژیم اسرائیل و شماری از متحدان آن‌ها بارها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم کرده‌اند. اتحادیه اروپا و امریکا از این اتهام بی‌پایه به عنوان بهانه‌ای برای اعمال فشار در زمینه تحمیل چند دور تحریم ‌علیه ایران استفاده کرده‌اند.

با این وجود تهران با «بی‌اساس» خواندن این اتهامات تاکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) و عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمامی حقوق در زمینه توسعه و دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

کد خبر 227566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز