یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر جدید بهداشت کاهش هزینه‌های درمان و برطرف کردن مشکل کمبود دارو را از اولویت‌های دولت یازدهم اعلام کردند.

معارفه وزیران -دولت

اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیران سابق و جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم در حال حاضر یکی از دغدغه‌های جدی خود را مسائل بهداشت و سلامت اعلام می‌کنند، بنابراین لازم است برای این بخش وقت کافی گذاشته شود و به همین دلیل نیز دولت یازدهم بار سنگینی را بر‌دوش خود احساس می‌کند.

او افزود: اگر چه از ابتدای انقلاب تاکنون، فعالیت‌ها و دستاوردهای بسیاری در بخش بهداشت و درمان کشور انجام شده است اما تا نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برای حل مشکلات مردم به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان، دولت دست نیاز به‌سوی همه دراز می‌کند و از کارشناسان می‌خواهد تا با نقد برنامه‌ها به دولت کمک کنند.

جهانگیری اظهار داشت: کسانی که به مردم علاقه‌مند هستند نباید امید را به ناامیدی تبدیل کنند و باید به دولت کمک کنند تا موفق شود. او اظهار داشت: اینطور نیست که جمع کوچکی از نیروهای کشور که در دولت مسئولیت دارند خود را عقل‌کل بدانند و فکر کنند همه راهکارها نزد آنان است و می‌توانند بدون استفاده از صاحب‌نظران موانع را از سر راه بردارند بلکه دولت با آغوش باز از نظرات تمام صاحب‌نظران استقبال می‌کند. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: هنوز تعدادی از مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و از سوی دیگر بیمه‌ها نیز همدیگر را همپوشانی نمی‌کنند، بنابراین چه، کسانی که بیمه هستند و چه، کسانی که بیمه نیستند در این زمینه رضایت ندارند و باید مشکلات را برطرف کنیم. جهانگیری افزود: دولت با کسری بودجه روبه‌روست اما نخواهیم گذاشت به مردم فشار وارد شود.

او گفت: بودجه سال92 برخلاف روال طبیعی در تیرماه در اختیار دولت قرار گرفت. این درحالی است‌که حتی در زمان جنگ نیز بودجه‌ قبل از سال تصویب می‌شد و در اختیار دولت قرار می‌گرفت.معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در جلساتی که درباره بودجه 210هزار میلیارد تومانی سال 92با دکتر روحانی و اعضای دولت داشتیم، اعلام شد که بیش از 70هزار میلیارد تومان یعنی یک‌سوم از این میزان بودجه، غیرواقعی است. بنابراین، بحث اصلاح بودجه مطرح و قرار شد این موضوع را با قید 2 فوریت به مجلس تقدیم کنیم. او گفت: از منابع موجود، بهره‌وری مطلوب را نمی‌کنیم بنابراین در این زمینه مدیریت می‌تواند کارگشا باشد چراکه تنها با منابع مالی نمی‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت بلکه شیوه مدیریت نیز در این‌باره مهم است.

جهانگیری با یادآوری ویژگی‌های شخصیتی، علمی و اجرایی دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: دکتر هاشمی از جوانی تا‌کنون همواره با خلق ایده‌های نو، به حل مشکلات مردم پرداخته که امیدوارم در وزارت بهداشت نیز با ابتکارات جدید، مشکلات مردم را برطرف کند. در این مراسم، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از هزینه‌های کمرشکن سلامت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های فقر در کشور یاد کرد و گفت: براساس اصل29 قانون اساسی، سلامت یک اولویت ملی و حق پذیرفته شده مردم است و همچون اقتصاد و فرهنگ مهم است. وزیر بهداشت، درمان‌وآموزش پزشکی از حمایت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و گفت: برای دکتر طریقت منفرد نیز آرزوی توفیق می‌کنم و امیدوارم بتوانم از تجربیات ایشان بهره‌مند شوم.

وزیر بهداشت افزود: خداوند هیچ‌گاه مردم و کشور ما را در شرایط سخت رها نکرده‌ است، بنابراین اگر ما همت کنیم، خدای بزرگ نیز راه را به ما نشان می‌دهد.هاشمی اظهار امیدواری کرد که با کمک مجلس شورای اسلامی بتواند مشکلات مردم را با تدبیر، همدلی و عزم به حداقل برساند. وزیر بهداشت گفت: 2سال است وزارت بهداشت با کسری بودجه ۶هزار میلیارد تومانی مواجه است و هیچ اتفاقی در جهت کاهش هزینه‌های درمانی مردم نیفتاده است.

قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه گفت: در حال حاضر هزینه‌های پرداخت از جیب مردم از 53 به 70درصد رسیده است. این شیب هزینه باید سریعاً تغییر جهت دهد و به 30درصد برسد. اما این اطمینان را می‌دهیم که در ماه‌های آینده این شیب جهتش تغییر کند و سهم مردم در پرداخت‌ها کاهش یابد و به کمک دولت به پوشش حمایتی لازم برسیم و بیمه مناسب برای همه مردم وجود داشته باشد و سهم مردم و بیمه از هزینه‌های درمان با هم عوض می‌شود.

وی در مورد برنامه پزشک خانواده گفت: این برنامه قرار نیست تعطیل شود بلکه اشکالات آن برطرف خواهد شد. وزیر بهداشت در مورد همکاری با بیمه نیز گفت: قرار است با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی جلسه‌ای را برگزار و مشکلات بیمه را در آن بررسی کنیم و رئیس‌جمهور قول داده نهایت تلاش خود را در این خصوص انجام دهد. نسبت به گذشته قضاوتی ندارم بلکه به آینده امیدوارم.

کد خبر 227564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز