همشهری آنلاین: رهبر «جنبش پنج ستاره» ایتالیا ضمن انتقاد از سکوت غرب درباره سرکوب مرگبار در مصر، بر لزوم تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای پیگرد عاملان کشتار در این کشور افریقای شمالی تاکید کرده است.

ایتالیا

به گزارش پرس تی وی، بپه گریلو Beppe Grillo، رهبر جنبش پنج ستاره (M۵S) در وبلاگ خود از اتحادیه اروپا و امریکا به خاطر واکنش ضعیف به سرکوب معترضان و برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: اکنون زمانی است که ارتش به قتل و کشتار صدها و شاید هزاران نفر از غیرنظامیانی که خواهان برقراری دموکراسی هستند، می‌پردازد، اما بار دیگر غرب سکوت کرده است.

گریلو خاطر نشان کرد، برای غرب دموکراسی، مفهوم نسبی دارد که به طور موردی و هنگام مناسب، به کار گرفته می‌شود. این دموکراسی درباره ارتش مصر مصداق ندارد.

گیلو گفت، در این مورد، امریکا برکناری مرسی را کودتا نمی‌داند چرا که در آن صورت باید به کمک ۱.۳ میلیارد دلاری خود به این کشور پایان دهد؛ کمکی که برای «حفظ پیمان صلح میان مصر و اسرائیل» داده می‌شود.

رهبر جنبش پنج ستاره ایتالیا همچنین تاکید کرد، باید دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه عاملان سرکوب مرگبار در مصر تشکیل شود، درست مثل «دیوان بین المللی کیفری» (ICC) که بعد از «جنگ یوگسلاو» در دهه ۱۹۹۰ از سوی سازمان ملل تشکیل شد.

نیروهای امنیتی مصر و مخالفان مرسی، شانزده آگوست، حامیان رئیس جمهور برکنارشده را در سراسر این کشور آفریقای شمالی هدف حمله و تیراندازی قرار دادند که بیش از ۱۷۰ کشته و حدود ۱۳۳۰ زخمی برجا گذاشت.

دو روز قبل از این رویدادهای مرگبار، دولت منتصب ارتش در مصر به سرکوب بی‌رحمانه هزاران مصری در اعتراضات صلح‌آمیز در قاهره پرداخت که در اثر آن حدود ۶۴۰ نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.

مصر از سوم جولای، با اقدامات ارتش مبنی بر برکناری محمد مرسی از قدرت، تعلیق تبعیت از قانون اساسی و انحلال پارلمان، صحنه خشونت بی امان و فزاینده بوده است.

ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر بعد برکناری مرسی، «عدلی محمود منصور»، رئیس دادگاه عالی قانونی اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر معرفی کرد.

دولت موقت مصر به خاطر کشتار معترضان با انتقاد و اعتراض‌های شدید بین‌المللی مواجه شده است.

کد خبر 227562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز