شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با دعوت ائمه جمعه مناطق سنی نشین عراق برای قیام علیه دولت مالکی، وزیر خارجه این کشور از واشنگتن خواست برای مقابله با تحرکات القاعده، بغداد را به هواپیماهای بی‌سرنشین مسلح سازد.

عراق

این در حالی است که مقامات اطلاعاتی آمریکا از تأثیر فعالیت القاعده سوریه بر عراق ابراز نگرانی کرده‌اند.به نوشته یک روزنامه اماراتی، امام‌جمعه شهر سنی‌نشین رمادی، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر نهادهای بین‌المللی را به تعلیق عضویت عراق فراخواند.

در همین حال، عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی هم از فرماندهان امنیتی در اذعان نکردن به کوتاهی‌های خود در مهار ناامنی‌ها انتقاد کرد و افزود: مسئولی که نتواند به اشتباه خود اذعان کند، به‌زودی زیان‌های این امر را خواهد دید و حقیقت دیر یا زود آشکار خواهد شد. در ماه‌های اخیر نقاط مختلف عراق شاهد انفجارهای مرگبار عمدتا در مناطق شیعه‌نشین بوده‌اند که هر‌ماه نزدیک به هزار کشته به جا گذاشته‌است. از سوی دیگر، ‌وزیر خارجه عراق اعلام کرد که وجود پهپادهای آمریکایی در کشور به رویارویی با هرگونه تهدید روزافزون القاعده در کشور کمک خواهد کرد.

هوشیار زیباری که اخیرا برای مذاکره درباره همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی به آمریکا سفر کرده، تصریح کرد که نیروهای عراقی نیازمند کمک‌های آمریکا در 2‌حوزه رصد‌کردن و تحلیل‌های اطلاعاتی هستند. زیباری پیشنهاد داد که شماری محدود از مستشاران آمریکایی در حوزه مبارزه با تروریسم برای کمک به ارتش در عراق مستقر شوند. هنوز آمریکا به این درخواست واکنشی نشان نداده است. نیروهای آمریکایی 20‌ماه پیش از عراق عقب‌نشینی کردند.

در این میان و بر اثر انفجار خط‌لوله نفتی در جنوب موصل، صادرات نفت عراق به ترکیه متوقف شد. یک مقام امنیتی تصریح کرد که انفجار یک بمب در نزدیکی خط‌لوله در منطقه شورا در جنوب شهر موصل، باعث توقف کامل صادرات گاز به بندر جیهان ترکیه شده است. یک مسئول در وزارت نفت عراق هم تصریح کرد که طول این خط لوله 900کیلومتر بوده و از ابتدای سال، 30بار مورد حمله افراد خرابکار قرار گرفته است. در روزهای اخیر همچنین هزاران پناهجوی سوری از شمال عراق وارد خاک این کشور شده‌اند. کردهای سوریه نیز از بیم حملات القاعده سوریه، به منطقه کردستان عراق پناه برده‌اند. القاعده عراق و سوریه در ماه‌های اخیر در همکاری با یکدیگر این دو کشور را به جولانگاه حملات مرگبار خود تبدیل کرده‌اند.

کد خبر 227390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز