سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

در برخی مناطق کشاورزان به‌خاطر اینکه زمین مخصوص کشت پیاز و سیب‌زمینی یکسان بوده، با توجه به قیمت سال گذشته محصول، یا پیاز می‌کارند و یا سیب‌زمینی. به‌طور مثال اگر در کشور ۲۰هزار هکتار زمین زراعی برای کشت این دو محصول وجود داشته باشد، کشاورزان در مجموع ۱۵هزار هکتار آن‌ را پیاز می‌کارند و سطح زیرکشت سیب‌زمینی تنها ۵هزار هکتار خواهد بود.

بنابراین پیاز، تولیدی حدود 3برابر سیب‌زمینی خواهد داشت که باعث ارزان‌شدن آن و نایاب‌ و گران‌شدن سیب‌زمینی در آن سال خواهد شد. اینطور می‌توان گفت که گویا پیاز و سیب‌زمینی هرچندوقت یک‌بار روی الاکلنگ می‌روند و زمانی که این‌یکی نایاب و گران می‌شود آن‌یکی را می‌توان به‌وفور و به‌قیمت یافت و بالعکس. حال مشکل از آنجا شروع می‌شود که کشاورزانی که در سال قبل پیاز کشت کرده و سود کمی نصیبشان شده بود در فصل زراعی بعد، سیب‌زمینی کشت می‌کنند تا به خیال خود گران فروخته و سود بیشتری نصیبشان شود اما متأسفانه با توجه به پایین‌آمدن سطح زیرکشت پیاز و بالا رفتن تولید سیب‌زمینی، قصه سال قبل دقیقا برعکس اتفاق افتاده و این بار پیاز نایاب و گران می‌شود.

البته مشکلات دیگری نیز برای کاهش قیمت هرکدام از این محصولات در بازار و گران‌شدن آنها در میان است. به‌عنوان مثال گاهی کشاورزان مواداولیه را گران می‌خرند و در نتیجه قیمت محصول را کمی بالا می‌برند اما همین اندک افزایش قیمت، باب افزایش چند‌برابری را برای دلالان باز می‌کند. در مورد این دو محصول بخش عظیمی از نابسامانی‌های موجود مربوط به حمل‌ونقل و بالابودن کرایه حمل نیز هست. به‌طور نمونه گاهی کرایه حمل یک کامیون از بندرعباس تا تهران برای هر کیلو پیاز حدود 100تومان تمام می‌شود و گاهی این رقم تا 400تومان نیز افزایش می‌یابد.در کنار همه این عوامل پایین‌بودن قیمت خریدتضمینی اعلام شده از سوی دولت نیز باعث می‌شود که کشاورزان حاضر شوند محصول برداشت شده را به‌دست دلالان بدهند تا دولت که این مسئله هم نتیجه‌ای جز آشفته بازار در پی نخواهد داشت. بارها اتفاق افتاده که کشاورزان به‌دلیل قیمت پایین خرید تضمینی، محصول پیاز خود را در دزفول در خاک مدفون کرده‌اند یا در منطقه اردبیل کشاورزان به کارگران پول داده‌ا‌‌ند تا سیب‌زمینی‌های فاسد‌شده انبارها را خالی کنند.مشکلات صادرات سیب‌زمینی نیز همیشه پیامدهای منفی روی بازار داخلی داشته است. طی یک‌سال گذشته به‌خاطر نوسانات بازار دلار و افزایش نرخ آن چون سیب‌زمینی با قیمت بالا به کشور عراق صادر می‌شده قیمت داخلی این محصول نیز بالطبع بالا رفته است. البته در این بین برخی از مسئولان امید می‌دهند که با افزایش ۷۰درصدی تعرفه صادرات، کم‌کم شاهد افت قیمت سیب‌زمینی خواهیم بود.

کد خبر 226804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز