همشهری آنلاین: مراسم نماز عید فطر صبح روز جمعه در مرکز فرهنگی شهر اوکلند از ایالت کالیفرنیا آمریکا به امامت آیت الله دکتر احمد ایروانی برگزار شد که در خطبه عید بر وحدت میان مسلمین و رعایت قوانین از سوی شهروندان مسلمان در این کشور تاکید کرد.

در این مراسم که با حضور صدها تن از شیعیان ایران و افغانستان و ... و برخی شیعیان از کشورهای دیگر  در مرکز اسلامی شمال کالیفرنیا در شهر اوکلند آمریکا  برگزار شد  آیت الله دکتر احمد ایروانی  در خطبه نماز عید فطر با تاکید بر فضیلت ماه رمضان و عید فطر و تبریک این روز مبارک و ارزوی سلامتی و امنیت برای روزه داران و درخواست ایجاد وحدت میان مسلمانان از خداوند گفت: عید فطر در واقع رجعت آدمی به معنای اصلی خویش که همانا فطرت انسانی و به تعبیری فطرت الهی است می باشد. آدمیان پس از یک ماه امساک و آماده سازی و محافظت بر نفس خویش به دنبال نتیجه چنین تلاشی اند که همانا نو شدن درون  و باطن آدمی است و از این زمان آدمی باید خود را در صف ابرار و متقدمین و با تقوایان قرار دهد در غیر این صورت آن میوه و نتیجه واقعی از این همه ریاضت و امساک را به دست نیاورده است. ایت الله احمد ایروانی

استاد حقوق اسلامی دانشگاه کاتولیک در واشنگتن دی سی  با اشاره به آیه تعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان و شرح و بسط این ایه به تفسیر ایه 177 سوره بقره پرداخت که در آن خداوند می گوید: نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و یا مغرب بگردانید بلکه نیکى آن است که کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورد و مال خود را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان و گدایان و در راه آزاد کردن بندگان بدهد و ..... ایت الله احمد ایروانی

 استاد اسلام شناسی دانشگاه دیویس کالیفرنیا  عید فطر را دورانی دانست که آدمی پس از طی مقدمات ، آماده نتیجه گرفتن و چیدن میوه حاصل از زحمات و صبوری ورزیدن  بر گناهان و اجتناب از انجام  اعمال مغایر شان انسانی است واز جمله این میوه ها وفای به عهد است و این امر به خصوص برای شماهایی که در کشوری زندگی می کنید که شهروند آن کشورید و تعهد کرده اید و به کتابتان قسم خورده اید که قوانین این کشور را پاس بدارید بسیار اهمیت دارد. چرا که یک مسلمان از هر جای جهان وقتی در کشور آمریکا زندگی می کند ، با رعایت این قوانین در واقع حرمت و حیثیت این دین و مذهب را پاس داشته است و به نحو غیر مستقیم به تبلیغ دین مبین اسلام و آیین رحمانی پیامبر گرامی پرداخته است و در غیر این صورت و با عدم پای بندی خود به این قوانین عملا تصویری ناموزون از خود و اسلام به دست داده است که در عمل ضربه ای به حیثیت دینی خود زده است.

مدیر مرکز مطالعات اسلام و خاورمیانه در ادامه بر وجه دیگر عید فطر به عنوان عیدی جمعی تاکید کرد و گفت: وجه اجتماعی عید نکته ای است که اسلام بر آن تاکید دارد و آن هم به دلیل موافقت نهاد انسان با حرکت های مدنی و دسته جمعی است. 

او وحدت میان مسلمین را امری مهم دانستند و گفتند: بزرگان و مراجع ما بر توهین نکردن به بزرگان اهل سنت تاکید کردها اند همچنانکه اهل سنت نیز از بزرگان و امامان ما به نیکی یاد کرده و می کنند. لذا  ما باید فضای دوستی و مهرورزی را بین گروه ها و مذاهب مختلف اسلامی را رونق و رواج دهیم و بر اشتراکات میان آنها تاکید بورزیم و نه بر اختلافات و این نکته به خصوص در کشوری چون آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه اینجا می توانیم با وحدت و دوستی مبلغ خوب و مفیدو موثری برای دین مبین اسلام وآموزه های اخلاقی پیامبر گرامی باشیم.

ایت الله احمد ایروانی

براساس این گزارش دکتر ایروانی در دهه سوم ماه رمضان سلسله سخنرانی‌هایی را با تاکید بر زیست اخلاقی و انسان مسلمان در مرکز اسلامی اوکلند ایراد کرد که با استقبال خوب و دور از تصور مسلمانان مقیم منطقه روبرو شد . برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در زمینه های مختلف اخلاقی و اعتقادی از جمله ویژگی های این سلسله نشست بود.

کد خبر 226601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز