چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: اختلافات بانک مرکزی، وزارت صنعت و وارد‌کنندگان کالاهای اساسی برای تأمین مابه‌التفاوت ریالی ارز 1226و 2477تومانی در حالی بالا گرفته که براساس قانون بودجه امسال منابع ریالی برای تأمین این مابه‌التفاوت پیش‌بینی شده اما عدم‌تخصیص این منابع موجب دپوی کالاهای اساسی و داروهای وارداتی در بنادر کشور شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخت مابه‌التفاوت ریالی واردات کالاهای اساسی را وظیفه معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: در قانون بودجه پرداخت 7هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی و مقرر شد تا کالاهای اساسی و دارو با هر نرخ ارزی که وارد شود، از طریق پرداخت مابه‌التفاوت ریالی 1226تا 2477تومانی به وارد‌کنندگان، با نرخ قبلی ارز مرجع به‌دست مصرف‌کنندگان برسد. وی تصریح کرد: پرداخت‌نشدن این مابه‌التفاوت توسط معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری موجب مناقشه اخیر شده است.

ارز 1226تومانی همچنان مبنای تنظیم بازار

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت نیز با تأکید بر اینکه ارز مرجع 1226تومانی همچنان مبنای سیاست‌های تنظیم بازار است، به خبرنگار ما گفت: در جلساتی که دولت کنونی با رئیس‌جمهور منتخب داشته، عرضه کالاهای اساسی با ارز مرجع 1226تومانی مورد تأکید قرار گرفته و بر این اساس همه برنامه‌های ستاد تنظیم بازار بر مبنای عرضه کالاهای اساسی با ارز مرجع تنظیم شده تا از هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند.

حسن رادمرد با بیان اینکه پرداخت مابه‌التفاوت ریالی ارز 1226تا 2477تومانی واردات کالاهای اساسی بر عهده معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست‌جمهوری بوده اما هنوز این مابه‌التفاوت پرداخت نشده است، افزود: همه کالاهای اساسی که با ارز مرجع 1226تومانی توسط بخش خصوصی وارد می‌شود در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفته و قیمت‌گذاری و توزیع این کالاها با نظارت وزارت صنعت است.

تعهدات غیرممکن برای واردکنندگان

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات نیز با اشاره به اینکه تأمین مابه‌التفاوت ریالی ارز 1226تا 2477تومانی توسط وارد‌کنندگان بخش خصوصی غیرممکن است، افزود: 330تن دارو در فرودگاه امام خمینی، 150هزار تن دانه‌های روغنی، 11هزار تن کره، 200هزار تن گوشت قرمز و مقدار قابل‌توجهی گندم در بنادر کشور از بیش از یک ماه پیش دپو شده است.

جای نگرانی نیست

این در حالی است که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور با بیان اینکه براساس قانون بودجه از ابتدای امسال تاکنون، 500میلیارد تومان یارانه دارو و 500میلیارد تومان یارانه کالای اساسی پرداخت شده، به فارس گفت: اخیرا برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی 500میلیارد تومان پرداخت شده که البته ما مشخص نمی‌کنیم که این یارانه برای کدام کالا باشد. نمی‌دانم آیا وزارت صنعت این مبلغ را از خزانه کشور دریافت کرده یا نه، اما معاونت برنامه‌ریزی این مبلغ را تحت عنوان یارانه کالاهای اساسی پرداخت کرده است.

کد خبر 225427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز