سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که 4هفته از برکناری و حصر محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر می‌گذرد، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نخستین مقام خارجی بود که دوشنبه‌شب با وی در مکانی نامعلوم دیدار کرد.

اشتون

خانم اشتون  در یک کنفرانس خبری درباره دیدار دوساعته‌اش با مرسی توضیحات کوتاهی داد اما به مکان این دیدار و جزئیات آن اشاره‌ای نکرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای دومین بار طی 2هفته گذشته به قاهره سفر کرده، در 2روز گذشته علاوه بر مرسی با دیگر مقامات مصری ازجمله فرمانده ارتش و نمایندگان اخوان‌المسلمین هم دیدار و گفت‌وگو کرده‌است. اشتون درباره دیدار دو ساعته‌اش با مرسی که ظاهرا با حضور یک مقام نظامی انجام شده، به خبرنگاران گفت: حال مرسی خوب است، به اخبار از طریق تلویزیون و روزنامه‌ها دسترسی دارد و به همین‌خاطر درباره جزئیات رویدادهای اخیر با او گفت‌وگویی گسترده، مشروح و مفصل داشته‌است.

اشتون تصریح کرد که با بالگرد به مکان حضور مرسی رفته و مسافت طی‌شده برای دیدار وی هم طولانی بوده اما تصریح کرد که مکان یادشده را نمی‌شناسد. اظهارات اشتون درباره سلامت جسمی مرسی و تحت‌فشار‌نبودن وی می‌تواند موضع حاکمان جدید مصر را در عرصه جهانی تأیید و تقویت کند و از شدت فشارهای بین‌المللی علیه آنان بکاهد. وزیر خارجه اتحادیه اروپا پس از دیدار با مرسی تأکید کرد که اتحادیه اروپا به‌دنبال دستیابی مصریان به تصمیمی آرام برای حل و فصل بحران است.

وی هدف از سفر خود به قاهره را کمک به نزدیک‌کردن دیدگاه‌های تمامی طرف‌ها برای دستیابی به یک راهکار اعلام کرد و خواستار برقراری دمکراسی واقعی در کشور شد. اشتون گفت که نمی‌تواند حرف‌هایی که مرسی زده را نقل قول کند چون به او تأکید کرده که قرار نیست نماینده او در بیرون باشد. اشتون که سفر خود به قاهره را برای یک روز تمدید کرده، برای نخستین‌بار با نمایندگانی از احزاب اسلامگرا ازجمله حزب سلفی النور و اخوان‌المسلمین دیدار کرد؛ هرچند کاترین اشتون از ارائه جزئیات دیدار خود با مرسی خودداری کرد، اما برخی از شخصیت‌های مصری جزئیاتی از این دیدار را فاش کردند.

به گفته این شخصیت‌ها، دیدار یادشده ساعت یک بامداد سه‌شنبه و در چارچوب حل و فصل بحران جاری صورت گرفت. اگرچه اشتون و دولت جدید مصر تأکید می‌کنند که او طرحی برای حل بحران مصر با خود به قاهره نبرده، اما گفته می‌شود موضوع گفت‌وگوهای او طرحی است شامل شروط اخوان و نظامیان برای حل این بحران. از جمله این شروط، توقف تمامی پیگردهای قضایی علیه اخوان‌المسلمین و دیگر جریان‌های اسلامگرا و آزادی همه زندانیان ازجمله مرسی است. مقام‌های مصری همچنین متعهد می‌شوند فعالیت اخوان‌المسلمین از طریق حزب آزادی و عدالت به‌صورتی قانونی ادامه یابد و در مقابل، طرفداران مرسی هم متعهد می‌شوند تمامی فعالیت‌های اعتراضی علیه سرنگونی وی را متوقف کنند.

این در حالی است که یک مقام نظامی مصری اعلام کرد که امکان چانه‌زنی درباره نقشه راه ترسیم‌شده در کشور وجود ندارد. این مقام نظامی تصریح کرد که اقدامات اخیر اخوان‌المسلمین با هدف تضمین مصون‌ماندن از پیگردهای امنیتی صورت گرفته است.
این مقام نظامی مصری اعلام کرد که ارتش پیام‌هایی از اخوان‌المسلمین به‌منظور خروج ایمن دریافت کرده است اما نمی‌پذیرد که فرد یا گروهی بالاتر از قانون قرار گیرد؛ در عین حال به شرط خودداری آنان از خشونت و ورود به روند سیاسی کشور، با حذف آنها از صحنه سیاسی مصر هم مخالف است. این اظهارات نشان می‌دهد که هنوز مذاکرات میان ارتش و اخوان‌المسلمین برقرار است و تظاهرات‌های مستمر هواداران اخوان چیزی جز تلاش برای بالابردن امکان چانه‌زنی با ارتش نیست.

اما هواداران اخوان در استان‌های مختلف تجمعاتی مقابل مقرهای امنیتی استان‌ها برگزار کردند و همچنان خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند. این درحالی است که وزارت کشور مصر اعلام کرد که در انتظار حکم دادستانی کل برای پایان دادن به 2اعتصاب اخوانی‌هاست و طرفداران اخوان هم در اقدامی پیشگیرانه پیرامون 2مکان اعتصاب سیم‌خاردار نصب کرده‌اند.

کد خبر 225251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز