همشهری آنلاین: عنوان بهترین فیلمنامه‌ سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم دوربان آفریقای جنوبی که یکشنبه شب 6 مرداد خاتمه یافت، به فیلم گذشته ساخته‌ جدید اصغر فرهادی رسید.

جشنواره سینمایی

به گزارش ایرنا، در جشنواره فیلم دوربان، علاوه بر فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی، فیلم های پرده بسته اثر مشترک جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی و لرزاننده چربی به کارگردانی محمد شیروانی به نمایش درآمدند.

در جشنواره امسال دوربان که از 18 جولای آغاز و تا 28 جولای ادامه داشت، 74 فیلم سینمایی، 48 فیلم مستند و نیز 45 فیلم کوتاه در یازده سینمای شهر بندری دوربان واقع در استان جنوبی کاوازولو ناتال به نمایش گذاشته شدند.

فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته‌ اصغر فرهادی نیز در سال 1390 جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه‌ جشنواره فیلم دوربان آفریقای جنوبی را بدست آورده بود.

مسئولان جشنواره دوربان از نمایش فیلم جدید اصغر فرهادی به عنوان یکی از بهترین رویدادهای مرتبط با این دوره از جشنواره یاد کرده بودند.

فیلم سینمایی گذشته چندی پیش نیز در شصت و ششمین جشنواره فیلم کن جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را برای برنیس بژو به ارمغان آورده بود.

علاوه بر برنیس بژو، علی مصفا و طاهر رحیم دیگر بازیگران فیلم گذشته هستند.

هیات داوران جشنواره بین المللی دوربان، فیلم سرزمین امید اثر سیون سونو کارگردان مطرح ژاپنی را به عنوان بهترین فیلم خارجی این دوره از جشنواره انتخاب کردند.

خاویر دولان کارگردان کانادایی فیلم لورنس انی وی نیز توانست عنوان بهترین کارگردان سی و چهارمین جشنواره فیلم دوربان را بدست آورد.

فیلم زندان دوربان اثر اندرو ورسادله در این جشنواره به عنوان بهترین فیلم از کشور آفریقای جنوبی انتخاب شد.

جایزه جسارت هنری جشنواره فیلم دوربان نیز به اکس تی کوبکا کارگردان آفریقای جنوبی برای ساخت فیلم جنجالی گزارش خوب تعلق گرفت.

از نکات قابل توجه جشنواره امسال فیلم دوربان تعلق عنوان بهترین فیلم اول این جشنواره به فیلم وجده اثر هیفاء عبدالرحمان المنصور نخستین کارگردان زن عربستان سعودی است.

وجده اولین فیلم بلندی است که به طور کامل در عربستان سعودی فیلمبرداری شده و یک زن آن را کارگردانی کرده است.

در جشنواره دوربان علاوه بر نمایش فیلم‌، چندین سمینار و کارگاه آموزشی به منظور تبادل دانش میان دست اندرکاران سینما و علاقه مندان این رشته برپا شده بود.

همچنین درحاشیه این جشنواره، ششمین کمپ استعدادهای دوربان با همکاری کمپ استعدادهای جوان برلین و چهارمین بازار فیلم دوربان نیز برگزار گردید.

سی و چهارمین جشنواره فیلم دوربان توسط مرکز خلاقیت های هنری دانشگاه کاوازولو ناتال و با حمایت نهادهایی چون بخش توریسم و توسعه اقتصادی استان کاوازولو ناتال، بنیاد فیلم و ویدیو ملی آفریقای جنوبی، سفارت آلمان در پرتوریا و موسسه گوته برگزار شد.

کد خبر 225040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز