شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: رژیم صهیونیستی فعالیت اتحادیه اروپا را در کرانه باختری ممنوع کرد.

خاورمیانه

این اقدام به تلافی ممنوعیت کمک مالی این اتحادیه به سازمان‌های اسرائیلی صورت می‌گیرد که در سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری‌ها، اتحادیه اروپا هفته گذشته تصویب کرد از ابتدای سال آینده میلادی که 11دی آغاز می‌شود، آن دسته از شرکت و سازمان‌های اسرائیلی که در سرزمین‌های اشغالی در زمینه ساخت‌وساز شهرک‌های یهودی‌نشین فعالیت می‌کنند، از دریافت کمک‌های بلاعوض، وام و جایزه از اتحادیه اروپا مستثنی ‌شوند.

اتحادیه اروپا دلیل این تصمیم را ناخرسندی از تداوم شهرک‌سازی در کرانه باختری اعلام کرد. دیروز مقامات اتحادیه اروپا متوجه شدند که تل آویو اقدام بروکسل را تلافی کرده است. گروهی از امدادگران اروپایی که قصد داشتند وارد نوار غزه شوند، با ممانعت نیروهای رژیم صهیونیستی روبه‌رو شدند. یک مقام این رژیم در مصاحبه با رویترز گفت:

ما نمی‌توانیم اقدام اتحادیه اروپا را نادیده بگیریم. وی افزود: موشه یعلون وزیر دفاع این رژیم دیدارها با مقامات اتحادیه اروپا را لغو کرده، طرح‌های اتحادیه را به حال تعلیق درآورده، هماهنگی را کاهش داده و مجوز فعالیت‌های اروپا را در ناحیه سی کم کرده است. ناحیه سی به منطقه‌ای در کرانه باختری اطلاق می‌شود که کاملاً‌ توسط اسرائیلی‌ها اداره می‌شود. حدود 150هزار فلسطینی که بیشترشان چوپان و کشاورزان فقیر هستند، در این ناحیه زندگی می‌کنند.

بیش از 300هزار شهرک‌نشین نیز در این ناحیه که براساس پیمان صلح اسلو تشکیل شد، زندگی می‌کنند. براساس محدودیت‌های جدید، دیپلمات‌ها و مقامات اتحادیه اروپا که در کرانه باختری کار می‌کنند، مجوز ورود به اسرائیل یا ورود به نوار غزه را از طریق گذرگاه آرتص نخواهند گرفت. زیو الکین، معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت تا زمانی که مصوبه اتحادیه اروپا پابرجاست، هرگونه همکاری با این اتحادیه ناممکن است. بخشی از کمک مالی اتحادیه اروپا صرف ساختن خانه برای فلسطینیان می‌شود، هر چند که بسیاری از این خانه‌ها را صهیونیست‌ها ویران می‌کنند.

اتحادیه سازمان‌های بین‌المللی توسعه که انجمنی متشکل از 80گروه امدادگر است، در اردیبهشت اعلام کرد از اواسط سال 2012 بیش از 600واحد مسکونی توسط شهرک‌نشینان ساخته شده، اما اسرائیل 535واحد مسکونی فلسطینیان را ویران کرده است. برنامه آموزش نیروهای پلیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و طرح جمع‌آوری پسماند در کرانه باختری ازجمله طرح‌هایی است که مختل خواهد شد، زیرا انتقال کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به اراضی فلسطینی متوقف شده است.

در این حال، روزنامه هاآرتص نوشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تعهد کرده است در خلال مذاکرات صلح، بیش از هزار واحد مسکونی در کرانه باختری نسازد. قرار است دور مقدماتی مذاکرات صلح بین فلسطینیان و مقامات رژیم صهیونیستی از فردا در واشنگتن آغاز شود.

فلسطینیان آغاز مذاکرات را به توقف شهرک‌سازی مشروط کرده بودند، اما نتانیاهو صرفاً‌ با محدودکردن آن موافقت کرده است. این در حالی است که الکین در اظهارنظری دیگر گفت نتانیاهو مایل است 86درصد از مساحت کرانه باختری را برای تشکیل کشور فلسطینی بدهد. گفته می‌شود طرح موسوم به 14-86 درصد رؤیای آریل شارون بود. به گفته الکین، فلسطینیان با این طرح مخالفت کرده‌اند، چون بیت‌المقدس شرقی جزو مناطقی نیست که به آنها واگذار شود.

کد خبر 224834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز