مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشجویان دانشگاه آیندهوون هلند، اولین اتومبیل خورشیدی چهار نفره را ساختند.

ساخت اتومبیل جدید خورشیدی چهار نفره

به گزارش ایرنا، این اتومبیل‌ها معمولا یک صفحه بزرگ خورشیدی دارند و به اتاقک کوچکی مجهز است که راننده در آن می‌نشیند. این ماشین که سقف پهنی دارد و پشتش کشیده است، هنوز شباهت زیادی به ماشین‌های معمولی ندارد.

تیم دانشجویان که این اتومبیل را استلا نامگذاری کرده می‌گوید که برد آن 600 کیلومتر است.

سلول‌های خورشیدی استلا، نیرویی بیش از میزان مورد نیاز اتومبیل تولید می‌کند بنابر این برق اضافی را می‌توان به شبکه برق منتقل کرد.

لکس هوفسلوت از تیم سازندگان اتومبیل خورشیدی در دانشگاه آیندهوون می‌گوید: "ما حساب کرده‌ایم که در هلند این ماشین دو برابر برق مورد نیاز برای رانندگی در فاصله‌های عادی را تولید می‌کند و برای کشوری مثلا مثل روسیه نور خورشید کافی برای رانندگی آن به طور روزانه وجود دارد."

برای ساختن این ماشین از مواد سبک مثل کربن و آلومینیوم استفاده شده و بدنه‌ای آیرودینامیک دارد که بازدهی آن را بالا می‌برد. به علاوه این اتومبیل مجهز به صفحات کامپیوتری است که کنترلش را آسان می‌کند. آنچه جدی بودن این طراحی را ثابت می‌کند این است که دولت هلند به این اتومبیل مجوز راندن در جاده ها را داده است.

لکس هوفسلوت می‌گوید: "این ماشین خیلی ایمن است، ما مجبور بودیم به دولت هلند ثابت کنیم که این ماشین را می‌توان در جاده‌ها راند. این ماشین حالا اجازه رانندگی در جاده‌های هلند را دارد."

در ماه اکتبر مسابقه‌ای به طول سه هزار کیلومتر میان اتومبیل های خورشیدی در سطح دانشگاهی در استرالیا انجام خواهد شد و تیم آیندهوون در بخش کاربردی شرکت خواهد کرد.

اما یک سوال مهم این است که چه آینده‌ای در انتظار این اتومبیل است.

لکس هوفسلوت می‌گوید: "راندن این ماشین هیچ هزینه‌ای ندارد اما اگر هزینه ساخت آن را در نظر بگیرید این ماشین دست‌ ساز است و به عنوان یک نمونه آزمایشی تولید شده. اگر مقیاس تولید را بالا ببرید می‌توان قیمت آن را تا سطح ماشین‌های عادی پایین آورد.

به این ترتیب باید شرکتی پیدا شود که حاضر به سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه آن باشد. درغیر این صورت استلا هم به جمع ماشین‌های عجیب و غریبی خواهد پیوست که مدت کوتاهی خبرساز شدند و بعد از یاد رفتند."

کد خبر 224185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز