مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان بریتانیایی برای بهبود روند جستجوی حیات بیگانه و هوش فرازمینی برنامه‌ای جدید را آغاز کرده‌اند.

براساس گزارش NBC، جستجو برای هوش فرازمینی یا SETI سال‌هاست که گروه‌های مختلفی از دانشمندان را به خود مشغول کرده‌است. درحال حاضر آمریکا تنها جایی‌است که جستجو برای حیات بیگانه را به صورت جدی و تخصصی دنبال می‌کند و بریتانیایی‌ها می‌خواهند دومین کشور در جهان باشند که این مطالعات را در دست می‌گیرند.

شبکه جدید جستجوی حیات بیگانه که UKSRN نامیده می‌شود،‌تحقیقات درباره موضوعات مرتبط با SETI را هماهنگ کرده و برای انجام رصد برای ردیابی سیگنال‌هایی که نشانی از تمدن‌های بیگانه را در خود داشته‌باشند، از رادیوتلسکوپ‌ها و رصد‌خانه‌ها فرصت رصد و مطالعه دریافت می‌کنند.

حامی اصلی این شبکه سر مارتین ریس اخترشناس بریتانیایی است که آغاز این پروژه را روز گذشته در نشست نجوم ملی انجمن اخترشناسان سلطنتی به صورت رسمی اعلام کرد.

مجموعه‌های نجومی انگلیسی زیادی از قبیل رصد‌خانه ژودرل‌بانک در پروژه SETI مشارکت داشته‌اند. تیم اوبرایان از مقامات این رصدخانه معتقد است جستجو برای یافتن سیگنال‌های رادیویی تمدن‌های بیگانه در ابتدا از ساخت تلسکوپ لاول در ژودرل‌بانک الهام گرفته‌شده است و پس از آن این رصد‌خانه از سال 1998 تا 2003 در پروژه SETI مشارکت داشته‌است. به گفته اوبرایان در آن زمان تجهیزات مورد نیاز برای پردازش داده‌های جمع‌آوری شده بسیار پرهزینه و غیرعادی بودند اما تلسکوپ‌های مدرن امروزی از قابلیت انجام چنین رصد‌هایی برخوردارند.

ژوردل‌بانک بخشی از مجموعه‌ای هفت‌تایی از رادیو‌تلسکوپ‌هایی است که به e-MERLIN شهرت دارند. این مجموعه در کنار دیگر مطالعات می‌تواند در پروژه SETI نیز مشارکت داشته‌باشد. درکنار مطالعات رادیویی، طیف گسترده‌ای از دیگر طرح‌های مطالعاتی از قبیل ارائه شیوه‌های تحلیلی جدید برای رمز‌گشایی از پیام‌های هدفمند فضایی و ردیابی ساختارهای مصنوعی بزرگ با شیوه‌ای که در حال حاضر برای ردیابی سیاره‌های شبه‌زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز معرفی شده‌اند.

به گفته اخترشناسان باوجود اینکه امکان مشاهده ابرساختاری مصنوعی بسیار کم است، به زودی آرشیوی از داده‌های مربوط با سیاره‌های فراخورشیدی درنتیجه جستجو برای یافتن این ساختارها بدون صرف هزینه‌ای اضافی گرد‌آوری خواهد شد.

درحال حاضر هزینه سالانه پروژه UKSRN 250 هزار دلار برآورد شده‌است که از محل آژانس‌های مختلف بریتانیایی تامین خواهد شد، اما در آینده قرار است میزان این بودجه به 1.5 میلیون دلار در سال برسد.

بزرگترین و معتبرترین پروژه جستجو برای یافتن حیات بیگانه توسط موسسه SETI در کالیفرنیا و به واسطه استفاده از مجموعه تلسکوپ‌های چند میلیون دلاری الن در شمال کالیفرنیا درحال اجرا است. تاکنون میلیون‌ها دلار صرف انجام این تحقیقات شده‌استاما تمامی این هزینه از بخش خصوصی تامین شده و ناسا از سال 1993 تا به امروز هیچ کمکی به انجام این پروژه نکرده‌است.

از این رو احتمال اینکه بریتانیایی‌ها نیز بتوانند برای اجرای این پروژه بودجه دولتی دریافت کنند بسیار کم است، از سویی دیگر از آنجایی که انگلیس از فرهنگ اختصاص بودجه بخش خصوصی برای انجام مطالعات فیزیکی برخوردار نیست، دنبال کردن مسیر SETI آمریکا برای دریافت بودجه از بخش خصوصی نیز بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته آلن پنی اخترشناس دانشگاه سن‌اندروز و از اعضای هماهنگی پروژه SETI بریتانیا بزرگترین پرسشی که انسان می‌تواند از خود بپرسد این است که آیا در جهان تنها هستیم؟ و اگر تنها باشیم این به آن معنی است که ما تنها نکته اساسی در کل جهان هستیم. اکر تنها نباشیم،‌پس تمدن‌های بسیار پیشرفته‌تری وجود دارند که ممکن است بتوانند به انسان‌ها در ادامه دادن زندگی کمک کنند.

کد خبر 221957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز