گروه شهری: شورای شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته خود لایحه نحوه توسعه و گسترش عملکرد مراکز معاینه فنی و بهبود وضعیت هوای تهران را مورد بررسی قرار داد.


برخی از مواد این لایحه بر لزوم اعمال یکسری قوانین سلبی ازجمله جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی اختصاص داشت که با مخالفت مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مواجه شد. در این‌باره طلایی ضمن تأکید بر اینکه با مجموعه اقدامات سلبی کار به جایی نخواهد رسید گفت: چنانچه تعداد مراکز معاینه فنی به همراه امکانات و تسهیلات به میزان لازم در اختیار شهروندان باشد دیگر نیازی به اقدامات سلبی نیست. وی معتقد بود در این‌باره 100درصد نیازمند الزامات اعتقادی، فرهنگی و آموزشی هستیم. معصومه‌آباد دیگر عضو شورای شهر نیز خواستار آن شد تا این طرح به کمیسیون فرهنگی بازگردانده شود و راهبردهای فرهنگی برای ارتقای کیفیت معاینه فنی درآن لحاظ شود. در پاسخ اما رضوی رئیس ستاد معاینه فنی خودرو گفت: تجربه ثابت کرده تا پلیس برای کنترل خودروهای فاقد معاینه وارد میدان نشود مردم سراغ معاینه فنی نمی‌روند این امر باعث شده تا میزان مراجعه به اینگونه مراکز تنها 20درصد ظرفیت اینگونه مراکز باشد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از انگیزه‌های اقتصادی لازم برای ورود به این بخش برخوردار نباشند.

رئیس شورای شهر تهران نیز معتقد بود باید بحث معاینه خودروها الزامی شود تا مردم تنها در پایان سال و هنگام سفرهای نوروزی به سمت مراکز معاینه فنی هجوم نبرند و صف‌های طولانی به‌وجود نیاید. وی گفت: هم‌اکنون در سطح همه محلات مراکز معاینه فنی احداث شده و مشکلی از نظر تعداد اینگونه مراکز وجودندارد بلکه مشکل این است که مردم در طول سال خود را موظف به معاینه فنی نمی‌دانند. در این‌باره نیازمند کار فرهنگی هستیم اما با استفاده از سیستم‌های الکترونیک باید جلوی خودروهای فاقد معاینه فنی را گرفت و ظرف یک هفته برگ جریمه برای متخلفان ارسال شود. درهرحال قراراست که کمیسیون فرهنگی ظرف یک هفته راهکارهای فرهنگی خود را در این‌باره پیشنهاد دهد تا در جلسه سه‌شنبه درکنار راهکارهای سلبی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

انتقاد به ساخت و سازهای غیرمجاز

دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران در اعتراض به اعطای مجوز برج دربرخی نقاط شهر تهران خواستار بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران شدند.جرقه شروع این بحث داغ هنگامی شروع شد که عباس شیبانی طی سخنانی کوتاه خواستار توقف ساخت وسازهای بیش از 4طبقه در شهر تهران شد پس از آن معصومه ابتکار دیگر عضو شورای شهر نیز فرصت را مناسب دید و با طرح این سؤال که با چه ضوابط شهرسازی اجازه ساخت برج‌های بلندمرتبه در تهران داده می‌شود، گفت: در مناطق 1، 2، 3، 5و به‌ویژه منطقه 22به‌صورت بی‌رویه شاهد ساخت برج‌سازی‌ هستیم، به‌نحوی که در منطقه 22با اینگونه ساخت وسازها شاهد افزایش جمعیت پذیری در این منطقه مغایر با ظرفیت آن هستیم. مهدی چمران نیز با تأیید اظهارات معصومه ابتکار بابت رشد بلند مرتبه‌سازی‌ در شهر تهران ابراز نارضایتی کرد و گفت: از اسفندماه سال گذشته خواستار بازنگری مجدد ضوابط طرح تفصیلی و شناسایی ایرادات آن توسط کمیته‌ای مشترک از کمیسیون عمران شورای شهر و معاونت شهرسازی شهرداری تهران شدیم تا پس از آن اصلاحات مدنظر برای تصویب به کمیسیون ماده 5ارسال شود.

خانه‌هایی که موزه شهدا می‌شوند

دیروز طرح تبدیل خانه‌های دارای4شهید به بالا به خانه‌های شهدا در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش همشهری 40خانواده در تهران وجود دارد که در آن بیش از 4شهید تقدیم انقلاب و جنگ شده است. به همین مناسبت شورای شهر دیروز طرحی را مورد بررسی قرار داد تا براساس آن، این40خانه‌ مورد تملک قرار گیرد و تبدیل به موزه شود اما هنگام بررسی این طرح ابهاماتی مطرح و موجب شد تا بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی شورای شهر ارجاع داده شود. برخی از اشکالات مطرح و شده عبارت بود از مشخص نبودن بار مالی این طرح و شائبه اعمال تمایز میان خانواده‌های محترم شهدا ؛ همچنین از نظر اعضای شورای شهر در این طرح معلوم نیست آیا شهدای بمباران و موشک باران تهران جزو این خانواده‌های شهید محسوب می‌شوند یا نه؟ در نهایت اعضای شورا پس از استماع نظرات یکدیگر تصمیم گرفتند که این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارجاع داده شود.

کد خبر 221501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز