همشهری آنلاین: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در انتخاب اعضای کابینه دوستی و فامیلی و خویشاوندی کنار گذاشته شود که این ارتباطات خانوادگی باعث جور و خیانت و فساد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «حضرت علی (ع) در انتخاب کابینه یک منشور و برنامه کاربردی مهم ارایه داده‌اند» اظهار کرد: اولین مطلبی که حضرت علی (ع) در رابطه با انتخاب کابینه به آن اهمیت می‌دهند این است که اعضای کابینه از روی شناخت، علم و آگاهی انتخاب شوند.

وی با بیان این‌که «در انتخاب اعضای کابینه کارنامه و کارکرد افراد خیلی مهم است» گفت: نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر یک منشور و برنامه کاربردی مهم و موثر است که اگر طبق آن عمل کنیم هیچ ناراضی‌ای در سطح جامعه نداریم.

وی با بیان این‌که «اگر رییس‌جمهور اعضای کابینه‌ را از بین افراد متعهد و کارشناس انتخاب کند نشان از عقل و خرد اوست» ادامه داد: در انتخاب کابینه باید از افراد کارکشته و باسابقه‌ای‌ که هم تعهد و هم تخصص دارند استفاده شود و اگر می‌خواهیم یک کشاورزی موفق داشته باشیم باید وزیری را انتخاب کنیم که خودش مسائل کشاورزی را بشناسد و نسبت به کشاورزی جامعه همانگونه که نسبت به زندگی‌اش دلسوز است دلسوز باشد.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه به رییس کابینه نیز نصایحی دارند و می‌فرمایند "رییس کابینه درجایی که می‌نشیند نهایت دقت را داشته باشد، چراکه قبل از او این کابینه متعلق به شخص دیگری بوده است و آن شخص کارهای مثبت و منفی نیز داشته است". ولی متاسفانه نفس اماره انسان فقط ضعف‌ها را می‌بیند ولی باید مراقب باشد همان طوری که شما امروز فردی را نقد می‌کنید فردا روزی کس دیگری شما را نقد می‌کند پس در حق دیگران منصف باشد و فقط ضعف‌ها نبیند تا سایرین نیز در حق او منصف باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز به این نکته اشاره داشتند که فقط ضعف‌های گذشتگان را نبینیم بلکه نقاط قوت را هم دیده و در ادامه آن نقاط قوت کار کنیم تا جامعه درست هدایت شود.

وی افزود: رییس‌جمهور منتخب مردم باید بداند که لباس روحانیت بر تن دارد پس باید به گونه‌ای رفتار کند که مورد پسند دین و مردم باشد و کابینه‌ای که انتخاب می‌کند نیز افرادی باشند که هم آشنا به امور دین باشند و هم اینکه نسبت به مسائل مملکتی تعهد و تخصص داشته باشند.

گلپایگانی گفت: موضوع بعدی که درانتخاب کابینه باید مورد توجه رییس‌جمهور قرار گیرد این است که کسانی را برای کابینه انتخاب کند که به حجاب و تقوا که جزء اصول اساسی دین و نفس قرآن است، اهمیت بدهند. چگونه در جامعه قانون راهنمایی و رانندگی را جا می‌اندازیم باید حجاب را نیز در سطح جامعه فرهنگ‌سازی کنیم. آیا حجاب در اسلام به اندازه مقررات راهنمایی و رانندگی مهم نیست؟

وی ادامه داد: اگر اعضای کابینه‌ای که رییس‌جمهور منتخب مردم انتخاب می‌کند کسانی باشند که به حجاب اهمیت دهند نیمی از مشکلات جامعه درست می‌شود چرا که ترویج بی‌حجابی باعث سست شدن بنیان‌های خانواده می‌شود و این سست شدن هزینه‌های زیادی برای دولت دربر دارد.

گلپایگانی در پایان گفت: این دولت، دولت آشتی ملی است درست است که جامعه ما دچار تحریم شده است، ولی اگر دولت خود و کابینه‌اش به درستی و منصفانه کار کنند می‌توانند سطح رفاه مردم جامعه را بالا ببرند. امیدواریم با مدیریت درست کابینه مشکلات جامعه حل شود.

کد خبر 220987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز