گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: اولویت‌ها و معیارهای بیمه ‌زنان خانه‌دار تا پایان دولت دهم تعیین می‌شود و شاخص‌هایی که قرار است براساس آنها زنان خانه‌دار بیمه شوند، مشخص می‌شود.

مسئول دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده با اعلام این خبر گفت: ستاد ملی زن و خانواده در مورد شاخص‌های بیمه زنان خانه‌دار نقش هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های متولی را دارد و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دهم این شاخص‌ها مشخص شود. البته از صحبت‌های نمایندگان بانوان دکتر حسن روحانی به‌نظر می‌رسد که بیمه زنان خانه‌دار در اولویت‌های رئیس‌جمهور منتخب قرار دارد.
فریبا حاجی‌علی به خبرگزاری ایسنا توضیح داد:

مهم آغاز اجرایی‌کردن بیمه زنان خانه‌دار بود که این امر محقق شد؛ البته امیدواریم که این کار در دولت‌های آینده ادامه یابد، چرا که درصورت استمرار آن، همه زنان خانه‌دار تا پایان برنامه هفتم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. او افزود: پس از تصویب بیمه زنان خانه‌دار، کارگروه تخصصی آن با شرکت مسئولان سازمان‌ بهزیستی، کمیته امام خمینی (ره) و وزارت بهداشت تشکیل شد تا اولویت‌های اختصاص سهمیه بیمه زنان خانه‌دار مشخص شود. با توجه به محدودیت این سهمیه، ناگزیر هستیم که برخی از زنان را در اولویت بگذاریم و براساس نظر کارگروه، زنان سرپرست خانوار قرار است در اولویت باشند.

مسئول دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده افزود: برخی زنان سرپرست خانوارتحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد نیستند، اما نیازمند کمک هستند. بنابراین بناست که این افراد تحت پوشش قرار گیرند، البته با وجود آنکه زنانی که مشمول این شاخص می‌شوند، بیش از 200هزار نفر هستند، شاخص‌های دیگری برای بیمه زنان خانه‌دار تعیین می‌شود. زنانی که تعداد فرزندان بیشتری دارند یا سن آنها بالاست یا در مناطق محروم کشور زندگی می‌کنند نیز ممکن است در اولویت بیمه‌شدن قرار بگیرند. پیش از این نیز رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، گفته بود:100میلیارد تومان برای بیمه‌کردن 200هزار زن خانه‌دار در سال‌جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

مریم مجتهدزاده تأکید کرده بود که با توجه به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی‌شدن بیمه زنان خانه‌دار ظرف یک هفته اولویت مشمولان این نوع بیمه مشخص خواهند شد. او توضیح داده بود: اسامی افرادی که تحت حمایت بهزیستی قرار دارند از سازمان بهزیستی گرفته شده است و کسانی که در صف پذیرش بهزیستی هستند نیز در دستور کار است و تا پایان این هفته تمام اولویت‌های مشمولان بیمه زنان خانه‌دار مشخص می‌شود.

زمان گذشت و خبری باز نیامد

یک‌هفته‌ای که مجتهدزاده وعده کرده‌بود، 3روز پیش پایان یافته است اما هنوز خبر قطعی درباره فهرست زنانی که تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار می‌گیرند منتشر نشده است. سال گذشته سازمان بهزیستی کشور با استفاده از بودجه هدفمندی یارانه‌ها 55هزار زن سرپرست خانوار را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی درآورد تا این زنان بعد از 30سال پرداخت حق بیمه بتوانند از سازمان تأمین اجتماعی مستمری بازنشستگی دریافت کنند. همان موقع رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد که این سازمان آمادگی دارد که حق بیمه 55هزار زن را هر ساله به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند اما نکته این بود که منبع تأمین این پول مشخص نشد و فقط گفته شد که این طرح براساس ماده 39برنامه پنجم توسعه اجرا شده و پشتوانه استمرار این نوع بیمه قانون پنجم توسعه است.

سرپرست خانوار یا خانه‌دار

زنان خانه‌دار تعریفی متمایز از زنان سرپرست خانوار دارند، همه زنانی که فاقد شغل بوده و متکی به درآمد همسران‌شان هستند عموما زنان خانه‌دار تعریف می‌شوند. زن سرپرست خانوار اما زنی است که یکی از این شرایط را داشته باشد: همسرش فوت کرده و دیگر ازدواج نکرده است، مدتی است به‌علت اختلاف با همسرش با او زندگی نمی‌کند و طلاق هم نگرفته است، همسرش زندانی یا از کار افتاده است، ‌هرگز ازدواج نکرده و به تنهایی زندگی می‌کند.

این دو تعریف به قدری متمایز است که لزوم توجه و دقت بیشتر از سوی مسئولان را نیاز دارد، وقتی مسئول دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده یا رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری از بیمه زنان خانه‌دار صحبت می‌کنند، لازم است تا تمایز بین این گروه‌ها را مشخص کنند. اگر دولت قصد دارد که زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی دولتی را تحت پوشش بیمه قرار دهد لازم نیست که مسئولان در اعلام این اخبار موضوع را به همه زنان خانه‌دار تعمیم دهند و وانمود کنند که قرار است طرحی برای تمام زنان فاقد شغل و درآمد که خانه‌دار هم هستند به اجرا دربیاید.

کد خبر 220378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز