دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بازار کالا به تداوم سقوط دلار و سایر ارزهای معتبر روی خوش نشان داد و مقاومت برخی واسطه‌ها در حال شکسته‌شدن است و انتظار برای نزولی‌شدن قیمت‌ها بین مردم و فعالان اقتصادی و خارج‌شدن بازار از رکود نسبی کم‌کم‌ رنگ واقعیت به‌خود می‌گیرد.

به گزارش همشهری، رسیدن ارزش دلار به‌عنوان ارزش شاخص و تعیین‌کننده به کمتر از 3000تومان، ارزان‌شدن قیمت مسکن، خودرو، لوازم خانگی، رایانه و دیگر اقلام را به ارمغان آورده و حالا مردم و البته فعالان بازار در انتظار ارزانی قیمت در حوزه کالاهای اساسی به‌ویژه اقلام خوراکی و میوه هستند. کارشناسان اقتصادی می‌گویند: به‌نظر می‌رسد انتظارات روانی برای تداوم سقوط ارزش دلار و تزریق ارزهای خانگی به بازار ارز امیدها را با بازشدن قفل‌های ایجادشده بر کسب و کار افزایش داده است.

تخلیه حباب در بازار مسکن

آخرین گزارش‌ها از سطح بازار مسکن نشان می‌دهد که امید واسطه‌ها و برخی سازندگان برای نگه‌داشتن واحد‌های ساخته‌شده برای فروختن به قیمت بالاتر کمرنگ‌ترشده و انتظار آنها برای هجوم نقدینگی آزادشده به‌دلیل فروش ارزهای مازاد خانگی دور از واقعیت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ما، در یک هفته اخیر فروشندگان مسکن تلاش دارند تا پیشنهادهای خود را به قرارداد برسانند، اما خریداران با صبر و حوصله درصدد هستند تا حباب قیمت مسکن به بهانه افزایش نرخ ارز و بالارفتن قیمت مصالح ساختمانی تخلیه شود. دارندگان خانه‌های ساخته‌شده اما نگران از افت تقاضا و خواب بیشتر سرمایه‌خود در روزهای اخیر به تکاپو افتاده‌اند و حتی با تعدیل نسبی قیمت پیشنهادی خود، در جست‌وجوی خریداران واقعی مسکن هستند.

البته در این میان برخی واسطه‌ها و مشاوران املاک که منافع خویش را در ایجاد التهاب بازار مسکن جست‌وجو می‌کنند، امید به تحریک انتظارات تورمی خریداران مسکن دارند، اما پدیده دیگری در بازار مسکن آنها را حاشیه‌نشین کرده‌؛ چرا که هم خریداران و هم فروشندگان تلاش دارند بدون واسطه و دور از هیجان‌های زودگذر، پای میز قرارداد بروند.

خودروسازان در کما،خریداران در حال چانه‌زنی

از بازار خودرو هم خبر می‌رسد که با افت قیمت ارز، کاهش قیمت‌ها کلید خورده است. حسن زمانی‌‌افشار، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی کشور با بیان اینکه بیشترین کاهش قیمت را در محصولات ایران‌خودرو شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: در یک هفته اخیر قیمت پژو پارس از 38به 32میلیون و 500هزار تومان رسیده و قیمت پژو 405نیز از 29میلیون تومان به 27میلیون تومان کاهش یافته است. به گفته او، قیمت سمند EF7نیز از 28به 26میلیون و 500هزار تومان و 206تیپ 5 از 42به 40میلیون تومان رسیده است. وی افزود: در این مدت قیمت محصولات سایپا نیز کاهش یافته است به‌گونه‌ای که قیمت تندر90 مدل E2پارس‌خودرو از 37به 33میلیون و 500هزار تومان و تیبا از 22به 21میلیون و 500هزار تومان رسیده است.

قیمت پراید فول نیز از 17میلیون و 300هزار تومان به 17میلیون تومان کاهش یافته است. زمانی افشار درباره میزان کاهش قیمت خودروهای وارداتی اظهار کرد: خودروهای خارجی در چند وقت اخیر افزایش قیمت زیادی نداشته‌اند به همین دلیل هم‌اکنون نیز کاهش قیمت آنها قابل‌توجه نبوده است، البته در حال حاضر خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‌گیرد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی کشور اظهار کرد: درصورت ادامه‌‌یافتن روند کاهشی نرخ ارز پیش‌بینی می‌کنیم قیمت‌ خودروهای داخلی و خارجی بیش از این کاهش یابد. البته خودروسازان داخلی همچنان به انتظار افزایش قیمت‌ها از تولید بیشتر خودرو و عرضه آن به بازار خودداری می‌کنند، هرچند خریداران خودرو تلاش دارند با چانه‌زنی بیشتر، قیمت را در بازار آزاد پایین‌تر بیاورند.

شوک به بازار موبایل، رایانه و لوازم خانگی

به گزارش خبرنگار ما افت قیمت ارز باعث ایجاد شوک قیمتی در بازار موبایل، رایانه و لوازم خانگی شده است، هرچند برخی هنوز تلاش دارند تا با مقاومت خود مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند، اما به‌دلیل تأثیرپذیری بالای این کالاها از قیمت ارز، پیش‌بینی می‌شود درصورت تداوم سقوط ارز یا حفظ ارزش آن در هفته‌های آینده، مقاومت در این بازارها هم شکسته شود. البته برخی فعالان این بازارها اذعان دارند که قیمت نسبت به 10روز پیش به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین آمده اما آنچه تأمل برانگیز است، افت تقاضاست.

کد خبر 220196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز