گروه اقتصادی: با گذشت یک سال از آغاز بروز التهابات ارزی و کاهش 300درصدی پول ملی و افزایش شدید قیمت‌ها، به‌تدریج ابعاد مهمی از پشت‌پرده این التهابات از سوی مقامات رسمی مطرح می‌شود.

money

به گزارش همشهری، پیش از این به‌طور غیررسمی از نقش برجسته برخی بانک‌ها و نهادهای مالی در بروز و تشدید این التهابات گزارش‌هایی منتشر شد اما تأیید و تکذیب نگردید.اما در تازه‌ترین اظهارنظر، یک مقام دولتی صراحتا از نقش بانک‌ها در بروز التهابات ارزی پرده‌برداشت.

قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با فارس گفت: با افزایش تحریم‌ها، نظام بانکی تبدیل به پمپی شده است که نقدینگی را نه‌تنها به تولید نمی‌دهد بلکه در بخش‌های غیرضروری مثل سکه‌بازی‌ها، بازار سوداگری مسکن و در بخش‌های مخرب و غیرمفید تزریق می‌کند.

محمد صادق مفتح افزود: برای اینکه تحریم‌ها بی‌اثر شود باید نظام بانکی میزان تخصیص خود را نسبت به بخش تولید کشاورزی افزایش دهد. مفتح با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی باعث بالارفتن ضریب تأثیر‌گذاری تحریم‌های خارجی شد، ادامه داد: با افزایش پایه پولی کشور و افزایش نقدینگی در کشور شاهد رشد تورم بودیم اما این افزایش نقدینگی کجا می‌رفت؟ این نشان می‌دهد که اقتصاد ما مشکل کمبود پول نداشت و اقتصاد ما از پول زیاد در دست مردم لطمه می‌خورد، بانک‌ها پول دارند اما به بخش تولیدی کشور تسهیلات نمی‌دهند. در واقع بخشی در اقتصاد وجود دارد که در اولویت نیست اما همه نقدینگی کشور را می‌بلعد و مدیریت این بخش باید توسط نظام بانکی انجام می‌شد.

کد خبر 220193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز